کاربرگ هفتگی فارسی نشانه (ای ی) پایه اول دبستان

کاربرگ هفتگی فارسی نشانه (ایـ یـ ی ای) پایه اول دبستان

این کاربرگ هفتگی فارسی نشانه (ایـ یـ ی ای) پایه اول دبستان با هدف تثبیت و تمرین این نشانهٔ برای دانش‌آموزان طراحی شده است. تمرکز اصلی این مجموعه بر مهارت‌های پایه‌ای خواندن و نوشتن شامل: تکمیل کلمه با نشانهٔ جدید، درک مطلب تصویری، جمله‌سازی، جدول کلمات متقاطع، و تحلیل ساختار کلمات (بخش و صدا) است. این کاربرگ، ابزاری جامع برای سنجش میزان یادگیری و درک دانش‌آموز از نشانهٔ «ایـ یـ ی ای» در طول هفته است و به والدین و آموزگاران کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف کودک را شناسایی کنند.

 اهداف آموزشی کاربرگ

  • تثبیت نشانه: آشنایی و تمرین چهار شکل نشانهٔ «ایـ یـ ی ای» و کاربرد صحیح هر یک در ابتدای، وسط یا انتهای کلمات.

  • تقویت دیکته و املای کلمات: افزایش توانایی دانش‌آموز در نوشتن صحیح کلماتی که شامل نشانهٔ جدید هستند (مانند: رامین، سینی، بیمار، بیدار).

  • توسعه مهارت‌های جمله‌سازی: تمرین جمله‌سازی با کلمات درهم‌ریخته و نوشتن جمله برای تصاویر، که مستقیماً در تقویت درک مطلب و بیان نوشتاری موثر است.

  • تجزیه و تحلیل کلمات: توانایی بخش کردن کلمات و جدا کردن صداهای تشکیل‌دهندهٔ آن‌ها، که از پایه‌های اساسی سوادآموزی به شمار می‌رود.

  • افزایش دامنه واژگان: آشنایی با کلمات جدید و مفاهیم مرتبط از طریق تکمیل جدول کلمات.

 ویژگی‌های برجسته و ساختار کاربرگ

این کاربرگ ساختاری متنوع دارد که یادگیری را جذاب و مؤثر می‌سازد. فعالیت‌ها شامل: تکمیل جای خالی کلمات با نشانهٔ «ایـ یـ ی ای» ، نوشتن نام تصاویر ، تمرین جمله‌سازی با افعالی چون «می‌بوسد»، «می‌بیند» و «می‌بارد»، و یک جدول کلمات متقاطع برای تقویت مهارت واژه‌شناسی. همچنین، تمرین خلاقانهٔ شکل‌سازی با نشانهٔ جدید به دانش‌آموز فرصت می‌دهد تا با نشانه بازی کند و آن را بهتر به حافظه بسپارد.

 سؤالات متداول

سؤالپاسخ
این کاربرگ برای کدام نشانه طراحی شده؟

نشانهٔ «ایـ یـ ی ای».

وظیفهٔ والدین در انجام این کاربرگ چیست؟والدین باید کودک را در خواندن دستورالعمل‌ها یاری کنند و از او بخواهند تا حد امکان با مداد و به تنهایی به سؤالات پاسخ دهد تا سنجش واقعی صورت گیرد.
چه مهارت‌هایی در جدول کلمات متقاطع تمرین می‌شود؟

واژه‌سازی و درک مفهوم کلمات، مانند تشخیص کلمهٔ «بیدار» (خواب نیست)، «بیمار» (کسی که مریض است)، و «بینی» (یکی از اعضای بدن برای بوییدن).

«بخش و صدا» چیست و چرا مهم است؟

این تمرین (مانند جدا کردن بخش‌ها و صداهای کلمهٔ «بیدار») به دانش‌آموز کمک می‌کند تا ساختار کلمات را بشکند و برای خواندن کلمات دشوارتر و روان‌خوانی در آینده آماده شود.

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید