کاربرگ های آموزش نه گفتن کودکان به افراد ناشناس

کاربرگ های آموزش نه گفتن کودکان به افراد ناشناس

امروز براتون، کاربرگ های آموزش نه گفتن کودکان به افراد ناشناس تهیه کردیم. آموزش مهارت «نه گفتن» فراتر از یک درس ساده، یک سپر دفاعی است. این مهارت به کودکان می‌آموزد که مالک بدن و احساسات خود هستند و حق دارند در برابر هر درخواستی که باعث ناراحتی یا احساس ناامنی در آن‌ها می‌شود، قاطعانه ایستادگی کنند. با تقویت این توانایی، اعتماد به نفس کودک افزایش یافته و او برای حفظ مرزهای شخصی خود، حتی در مواجهه با بزرگسالان، جرأت‌مند می‌شود.

مرزهای بدن من، امنیت من

بخش مهمی از این آموزش، شناخت «حریم خصوصی بدن» است. کودک باید بداند که اندام‌های خصوصی او کاملاً شخصی هستند و هیچ‌کس، حتی آشنایان، حق دیدن یا لمس کردن آن‌ها را بدون اجازه یا دلیل موجه (مانند مراقبت‌های بهداشتی توسط والدین) ندارد. ما با استفاده از مفاهیمی چون «تماس ایمن» و «تماس ناامن» به او یاد می‌دهیم که هرگاه احساس بدی داشت، باید بلافاصله «نه» بگوید و از موقعیت دور شود.

 رفتار با افراد ناشناس

در آموزش تعامل با غریبه‌ها، تمرکز بر روی قوانین طلایی ایمنی است: هرگز بدون اجازه والدین با افراد ناشناس صحبت نکن، هرگز خوراکی یا هدیه نگیر و هرگز سوار ماشین افراد ناشناس نشو. به جای ترساندن کودک، باید به او بیاموزیم که افراد قابل اعتماد و «غریبه‌های امن» (مانند پلیس یا فروشندگان دارای یونیفرم در فروشگاه‌ها) چه کسانی هستند و در مواقع ضروری فقط از آن‌ها کمک بخواهد.

ایجاد یک محیط حمایتی

تأثیرگذاری این آموزش‌ها به میزان زیادی به حمایت والدین و مربیان وابسته است. ما باید فضایی امن ایجاد کنیم تا کودک بتواند هر «راز بد» یا تجربه‌ ناخوشایندی را بدون ترس از سرزنش، با ما در میان بگذارد. استفاده از بازی‌های نقش‌آفرینی، داستان‌سرایی و کاربرگ‌های آموزشی (مانند آنچه در اختیار دارید) روش‌های مؤثری برای نهادینه کردن این مهارت‌ها در ذهن کودک هستند.

اهداف 

  1. پیشگیری از آسیب: هدف اصلی، افزایش ایمنی کودک در برابر انواع سوءاستفاده‌های جسمی و روانی است.
  2. توانمندسازی روانی: تقویت حس مالکیت کودک نسبت به بدن خود و پرورش قاطعیت برای تعیین مرزهای شخصی.
  3. ایجاد مهارت ارتباطی: آموزش چگونگی بیان «نه» به شیوه‌ای مؤثر و محترمانه در موقعیت‌های نامطلوب.
  4. شناخت افراد امین: معرفی افراد قابل اعتماد در خارج از محیط خانه (مانند معلم یا مشاور مدرسه) که کودک می‌تواند مشکلاتش را با آن‌ها در میان بگذارد.

ویژگی‌ها 

  1. استفاده از زبان کلمات درست: برای اندام‌های خصوصی از نام‌های واقعی و مناسب سن استفاده شود تا ابهام ایجاد نشود.
  2. تمایز بین راز خوب و راز بد: آموزش اینکه «راز خوب» باعث شادی می‌شود، اما «راز بد» باعث ناراحتی و ترس است و باید حتماً به والدین گفته شود.
  3. تمرین عملی: استفاده از بازی‌های نقش برای شبیه‌سازی موقعیت‌های خطرناک و تمرین واکنش صحیح کودک.
  4. آموزش تماس‌های فیزیکی: طبقه‌بندی تماس‌ها به «ایمن» (مثل آغوش مادر)، «ناامن» (مثل لمس اندام خصوصی) و «ناراحت‌کننده» (مثل نوازش ناخواسته یک آشنا).

سوالات متداول (FAQ)

۱. از چه سنی آموزش نه گفتن و حریم خصوصی باید آغاز شود؟

بهتر است این آموزش‌ها از سنین پایین، حدود ۳ تا ۴ سالگی و متناسب با قدرت درک کودک آغاز شود و به تدریج با رشد او عمیق‌تر گردد.

۲. اگر کودک به خواسته‌های ما هم «نه» گفت، چه واکنشی نشان دهیم؟

با صبر و حوصله دلیل «نه» گفتن خود را بیان کنید و به «نه» گفتن منطقی کودک در مورد خواسته‌های خودش (مانند نپوشیدن لباسی خاص) احترام بگذارید. این کار باعث تقویت حس خودآگاهی و حق انتخاب در او می‌شود.

۳. در مورد غریبه‌ها فقط باید بترسانیم یا آموزش دیگری لازم است؟

بیشتر از ترساندن، باید توانمندسازی را آموزش داد. به کودک بیاموزید که قوانین ایمنی را رعایت کند و در مواقع نیاز، از غریبه‌های امن و مشخص‌شده کمک بخواهد. هرگز کودک را در مکان‌های عمومی تنها نگذارید.

دانلود فایل در انتهای صفحه

برای دریافت کاربرگ روی دکمه “دانلود فایل” کلیک نمایید.