نگاره ۶ فارسی اول

کاربرگ نگاره ۶ فارسی اول دبستان

این کاربرگ نگاره ۶ فارسی اول دبستان با هدف آموزش مفاهیم مربوط به فضای بازی و بوستان، برای دانش‌آموزان پایه‌ی آمادگی یا کلاس اول طراحی شده است. هدف اصلی این فعالیت تقویت مهارت‌های مشاهده، واژه‌آموزی (لغات مرتبط با وسایل بازی) و دستورزی است. کودک با پاسخ دادن به سؤالات تصویری، نه تنها لغات جدیدی مانند ، ، و را فرا می‌گیرد، بلکه تمرین می‌کند تا وسایل درست و همچنین رفتارهای مناسب در محیط بازی را شناسایی کند. این تمرین‌ها پایه‌ی مهمی برای تقویت سواد تصویری و فهم دستورالعمل‌ها هستند.

 ویژگی‌های ساختاری و آموزشی 

کاربرگ شامل سه بخش مجزا است که هر کدام بر یک مهارت خاص تمرکز دارند. بخش اول یک تمرین دیداری است که کودک را وادار به تفکیک وسایل بازی از سایر اشیا می‌کند. بخش دوم بر رفتارشناسی اجتماعی تمرکز دارد و از کودک می‌خواهد با علامت ، رفتارهای صحیح و ایمن در بوستان را تشخیص دهد. این بخش به طور غیرمستقیم مفاهیم ایمنی و دوستی را آموزش می‌دهد. در نهایت، بخش سوم یک فضای خالی برای نقاشی خلاق از بوستان فراهم می‌کند که هدف آن پرورش خلاقیت هنری و تمرین مهارت‌های حرکتی ظریف (نقاشی و رنگ‌آمیزی) است. این تنوع در تمرین، یادگیری جامع‌تری را تضمین می‌کند.

 اهداف کلیدی و مهارت‌های مورد انتظار 

اهداف آموزشی این کاربرگ به شرح زیر است:

۱. تقویت دایره‌ی لغات: آشنایی و یادگیری نام‌های وسایل بازی (، ، ، ).

۲. شناخت مفاهیم اجتماعی و ایمنی: تشخیص رفتارهای صحیح و غلط در محیط بازی و اهمیت دوستی.

۳. توسعه‌ی مهارت‌های حرکتی: افزایش کنترل بر دست و قلم با تمرین «علامت زدن» و «نقاشی/رنگ‌آمیزی».

۴. تقویت تمرکز و مشاهده: توانایی دقت به جزئیات برای پاسخ‌گویی دقیق به سوالات. با اتمام این کاربرگ، کودک باید بتواند با اعتماد به نفس، محیط بوستان را توصیف کند و آداب بازی را رعایت نماید.

 نکات کلیدی و سوالات متداول (FAQ)

نکات کلیدی برای والدین/معلم: هنگام انجام بخش نقاشی، کودک را کاملاً آزاد بگذارید تا آنچه در ذهن دارد را ترسیم کند و از قضاوت نقاشی او خودداری کنید. تشویق به استفاده از رنگ‌های متنوع برای بخش سوم، می‌تواند جذابیت کار را افزایش دهد. سوالات متداول:

۱. آیا کودک باید تمام وسایل را رنگ کند؟ خیر، فقط وسایل موجود در بوستان را در بخش اول علامت بزند و در بخش سوم نقاشی خود را رنگ کند.

۲. منظور از «چه کارهایی درست است؟» چیست؟ منظور رفتارهای خوب، دوستانه و ایمن در حین بازی است (مانند کمک به دوست، بازی گروهی).

۳. آیا بخش نقاشی نمره‌ای دارد؟ خیر، بخش نقاشی صرفاً یک فعالیت خلاقانه برای تمرین دست‌ورزی و ابراز احساسات کودک است و جنبه‌ی ارزیابی ندارد.

 

کاربرگ‌های مرتبط

برای دریافت کاربرگ روی دکمه “دانلود فایل” کلیک نمایید.