کاربرگ نشانه های (پ-گ) فارسی اول دبستان

کاربرگ نشانه های (پ-گ) فارسی اول دبستان

این کاربرگ نشانه های (پ-گ) فارسی اول دبستان برای آموزش دو نشانه در کتاب فارسی تهیه شده‌اند. این نشانه‌ها از نظر شکل نوشتاری، تلفظ، و کلماتی که در آن به کار می‌روند، دارای اهمیت آموزشی ویژه‌ای هستند.

 اهداف و ویژگی‌های کاربرگ‌ها

 اهداف آموزشی

  • آموزش نشانه (پ): دانش‌آموزان با شکل نوشتاری (پـ، پ) و جایگاه آن در کلماتی مانند “پا”، “پر”، “پروانه” و… آشنا می‌شوند و توانایی تشخیص این نشانه را در اول، وسط و آخر کلمه پیدا می‌کنند.

  • آموزش نشانه (گ): دانش‌آموزان با شکل نوشتاری (گـ، گ) و جایگاه آن در کلماتی مانند “گاو”، “گوش”، “انگور” و… آشنا شده و مهارت خواندن و نوشتن کلمات دارای این نشانه را کسب می‌کنند.

  • تثبیت و تمایز: تقویت مهارت تمایز دیداری و شنیداری بین دو نشانه (پ) و (گ) با استفاده از تصاویر مرتبط و فعالیت‌های برش/وصل‌کردنی.

 ویژگی‌های کاربرگ

این کاربرگ‌ها به صورت «برش و وصل‌کردنی» طراحی شده‌اند و ساختاری شبیه به جورچین (پازل) دارند.

  • ساختار تعاملی: فعالیت برش‌دادن و چسباندن (برش تصاویر و وصل‌کردن آن‌ها به نشانه مربوطه) باعث می‌شود تا یادگیری به صورت فعال و چندحسی (دیداری و حرکتی) انجام شود.

  • تصاویر و نشانه‌ها: در هر بخش، نشانه اصلی (مانند پ) در سمت راست و تصاویر مختلف در سمت چپ قرار گرفته‌اند. دانش‌آموز باید با دقت تشخیص دهد که نام کدام تصویر با نشانه مورد نظر شروع یا حاوی آن است.

    • بخش بالا (نشانه پ): تصاویر مرتبط با نشانه “پ” مانند پروانه، پر، پا، و پنیر.

    • بخش پایین (نشانه گ): تصاویر مرتبط با نشانه “گ” مانند گاو، گربه، گوش و انگور.

  • تقویت مهارت‌های جانبی: این کاربرگ‌ها علاوه بر تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن، به تقویت دقت و تمرکز و همچنین مهارت‌های حرکتی ظریف در هنگام برش و چسباندن نیز کمک می‌کنند.

 سوالات متداول (FAQ)

سوالپاسخ
این کاربرگ برای چه پایه‌ای مناسب است؟مناسب دانش‌آموزان پایه اول دبستان پس از تدریس نشانه‌های (پ) و (گ) در کتاب درسی فارسی.
هدف اصلی این کاربرگ چیست؟تثبیت و تمرین تشخیص نشانه (پ) و (گ) در کلمات مختلف، و تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف از طریق برش و چسباندن.
آیا می‌توان از این کاربرگ برای رفع اشکال استفاده کرد؟بله، این کاربرگ به دلیل ماهیت دیداری و عملی‌اش، برای دانش‌آموزانی که در تشخیص و تمایز این دو نشانه مشکل دارند، بسیار مؤثر است.
تصاویر بخش بالا (پ) شامل چه مواردی است؟پروانه، پر، پنیر، توپ، پا. (هدف تشخیص کلماتی است که پ دارند).
تصاویر بخش پایین (گ) شامل چه مواردی است؟گاو، گربه، گوش، انگور. (هدف تشخیص کلماتی است که گ دارند).

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید