کاربرگ نشانه های (ا-ح-ه-ش) فارسی اول دبستان

این کاربرگ نشانه های (ا-ح-ه-ش) فارسی اول دبستان بر تمرین و تثبیت چهار نشانه کلیدی در زبان فارسی تمرکز دارند: “ا” (صدای آ/ا)، “ه” (صدای ه)، و “ش” (صدای ش) و (صدای ح). طراحی این کاربرگها بهگونهای است که دانشآموزان کلاس اولی را به شکلی دیداری و تعاملی درگیر کند تا همزمان با شناسایی شکل نوشتاری نشانه، کلماتی که این صداها را دارند نیز یاد بگیرند. در این تمرینها، کودک باید تصاویر مرتبط با نشانه مورد نظر را ببرد و در محل مناسب بچسباند یا نام آنها را بنویسد. این فعالیتها علاوه بر تقویت سوادآموزی اولیه، به هماهنگی چشم و دست و دقت دیداری کودک کمک شایانی میکنند.
اهداف آموزشی این کاربرگ
تثبیت نشانه “ا” (آ/ا): دانشآموز تفاوت میان صدای “آ” (آغازین) و “ا” (غیرآغازین) را در کلمات مختلف درک کرده و آن را مینویسد.
تشخیص نشانه “ه”: دانشآموز شکلهای مختلف نشانه “ه” را در اول، وسط و آخر کلمه تشخیص میدهد و کلمات حاوی این نشانه (مانند: هد، ماه، …) را یاد میگیرد.
یادگیری نشانه “ش”: تقویت توانایی کودک در تشخیص و نوشتن صدای “ش” و شناسایی کلماتی که با این نشانه ساخته میشوند (مانند: شانه، شمع، …).
تقویت مهارتهای حرکتی ظریف و تطبیقی: بریدن تصاویر مرتبط با نشانه و چسباندن دقیق آنها در فضای مشخص، مهارتهای ظریف مورد نیاز برای نوشتن بهتر را افزایش میدهد.
ویژگیها و ساختار کاربرگ
این کاربرگ از دو بخش مجزا تشکیل شده است که هر یک فضایی برای تمرین نشانه های مختلف را فراهم میکند. در بخش سمت چپ، فضایی برای نوشتن نام تصاویر یا نشانه در نظر گرفته شده است. بخش میانی و سمت راست، شامل مجموعهای از تصاویر و اشکال دایرهای و مستطیلی است که دانشآموز باید آنها را ببرد و با توجه به صدای آغازین یا نشانه موجود در کلمه، در خانههای خالی کنار هر تصویر کوچک تطبیق و جفت کند. به عنوان مثال:
تصاویر مرتبط با نشانه “ا”: آدم، ابر
تصاویر مرتبط با نشانه “ش”: شانه، مداد شمعی (در صورت وجود)
تصاویر مرتبط با نشانه “ه”: هندوانه (در صورت وجود)، هواپیما
این رویکرد بازیگونه (بریدن و چسباندن) یادگیری را از حالت کسلکننده خارج کرده و سطح درگیری و هیجان کودک را بالا میبرد.
سؤالات متداول والدین درباره نشانه ها
چگونه مطمئن شوم فرزندم نشانه “ا” را با “آ” اشتباه نمیگیرد؟
پاسخ: از طریق تمرین مداوم با کلمات آغازین و غیرآغازین. تأکید کنید که “آ” همیشه صدای کشیده در اول کلمه است، در حالی که “ا” صدای کشیده در وسط و آخر کلمات و “ا” در اول کلمات ناآغازین است. تلفظ درست کلمات هنگام تطبیق تصاویر بسیار مهم است.
چرا نشانه “ه” در این مرحله آموزش داده میشود؟
پاسخ: نشانه “ه” به دلیل داشتن شکلهای متعدد (اول، وسط و آخر کلمه) یکی از مهمترین و گاهی اوقات دشوارترین حروف برای یادگیری است. آموزش زودهنگام آن، به همراه تمرین زیاد با کلماتی مانند “کلاه” و “هندوانه”، به تثبیت سریعتر آن کمک میکند.
برای تقویت نشانه “ش” چه کار کنیم؟
پاسخ: برای تثبیت نشانه “ش”، علاوه بر کاربرگ، از کودک بخواهید در محیط اطراف، اشیایی را نام ببرد که صدای “ش” دارند (مانند شلوار، شیشه، شمع). همچنین میتوانید بازیهای بخش کردن کلمات را انجام دهید و از او بخواهید کلماتی که در بخش آنها صدای “ش” وجود دارد را شناسایی کند.
📚 دسترسی سریع به کاربرگهای مقاطع مختلف
برای مشاهده کاربرگهای هر مقطع، روی دکمه مورد نظر کلیک کنید:
📥 دانلود رایگان کاربرگ
✔ فایل PDF قابل چاپ
✔ برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید