کاربرگ نشانه های (او-ت) فارسی اول دبستان

امروز براتون کاربرگ نشانه های (او-ت) فارسی اول دبستان را آماده کردیم تا با تکرار و تمرین این نشانه ها ، یادگیری عمیق تری در درس فارسی اول داشته باشید.
اهداف این کاربرگ
آموزش و تثبیت دو نشانه «او» و «ت» و شکل نوشتاری آنها در کلمات.
تقویت مهارتهای دیداری: شناسایی نشانه در ابتدا، وسط و انتهای کلمات و تمییز آنها از سایر حروف.
پرورش مهارتهای حرکتی ظریف: تمرین بریدن، چسباندن و نوشتن که برای آمادهسازی دست برای نوشتن بسیار حیاتی است.
گسترش دایره لغات: آشنایی با کلمات جدید مانند “توپ”، “سبد”، “بوق”، “تاج” (برای نشانه او و ت)، “دست”، “تره”، “توپ” (برای نشانه او و ت) و … از طریق تصاویر جذاب.
ویژگیهای برجسته کاربرگ
این کاربرگ با طراحی ساده و کودکانه، به صورت تعاملی و بازیمحور، یادگیری را برای دانشآموزان اول دبستان جذاب میسازد. از ویژگیهای آن میتوان به تمرینات بُرش و چسباندن تصاویر مرتبط به هر نشانه در کنار شکلهای نوشتاری «او» و «ت» اشاره کرد. این روش، یادگیری را از حالت صرفاً نوشتاری خارج کرده و با درگیر کردن حواس مختلف، به تثبیت عمیقتر مفاهیم در ذهن کودک کمک میکند. وجود فضای خالی برای نوشتن کلمات یا نام تصاویر، تمرین نوشتاری هدفمند را نیز فراهم میآورد.
روش استفاده و راهنمای آموزشی
معلمین و والدین محترم میتوانند ابتدا از دانشآموز بخواهند تصاویر مربوط به هر نشانه را با دقت بررسی کرده و نام آنها را بلند بگویند تا نشانه مورد نظر (او یا ت) را در صدای آن کشف کند. سپس دانشآموز با استفاده از قیچیهای ایمن، اشکال بزرگ نشانه را بریده و تصاویر دارای آن نشانه را دوربر کند. در نهایت، تصاویر را در کنار نشانه مربوط به خود چسبانده و نام هر تصویر را در فضای خالی بنویسد. این کار باید با راهنماییهای تشویقآمیز و توجه به تفاوتهای فردی انجام شود.
سوالات متداول والدین (FAQ)
سؤال: چرا باید تصاویر را ببُرد و بچسباند؟ آیا فقط نوشتن کافی نیست؟
پاسخ: بُرش و چسباندن (مرحلهی کاردستی و مهارتهای ظریف) به اندازه تمرینات نوشتاری (مرحلهی شناختی) مهم است. این فعالیتها ماهیچههای کوچک دست کودک را تقویت میکنند، که برای داشتن دستخطی زیبا و خوانا در آینده ضروری است. همچنین، این نوع فعالیتها خستگی ناشی از نوشتن مداوم را کاهش داده و با ایجاد یک حس موفقیت از خلق یک کاردستی، انگیزه یادگیری را افزایش میدهند.
سؤال: اگر فرزندم نتوانست نام تصویر را بنویسد چه کار کنم؟
پاسخ: نگران نباشید! هدف اصلی در این مرحله شناسایی و تقویت شنیداری و دیداری نشانه است. شما میتوانید کلمه را به صورت نقطهچین در اختیار او قرار دهید تا رویش بنویسد، یا ابتدا با او بنویسید و در دفعات بعد به او اجازه دهید به تنهایی آن را امتحان کند. مهمترین اصل، تشویق به تلاش است، نه کمال در نوشتن.
📚 دسترسی سریع به کاربرگهای مقاطع مختلف
برای مشاهده کاربرگهای هر مقطع، روی دکمه مورد نظر کلیک کنید:
📥 دانلود رایگان کاربرگ
✔ فایل PDF قابل چاپ
✔ برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید





