کاربرگ می کاری کلاس اول دبستان

کاربرگ می کاری کلاس اول دبستان

این کاربرگ می کاری کلاس اول دبستان، برای شما دانش‌آموزان تهبه شده تا با یکی از مفاهیم اساسی زبان فارسی، یعنی شناخت و به‌کارگیری فعل‌های مضارع یا “می‌کاری” (افعالی که انجام کار در زمان حال یا آینده را نشان می‌دهند) آشنا شوید. تمرین‌ها شامل کامل کردن جملات ناقص، ساختن جملات جدید با استفاده از تصاویر و کلمات داده شده، و مرتب‌سازی جملات به هم ریخته است. این فعالیت‌ها به تقویت مهارت‌های خواندن، نوشتن، درک مطلب و ساختار جمله در نوآموزان کمک شایانی می‌کند، در حالی که دانش‌آموزان را به تکمیل کار با دقت و تلاش تشویق می‌نماید.

 اهداف آموزشی کاربرگ

  • معرفی و تثبیت مفهوم فعل‌های مضارع (“می‌کاری”): دانش‌آموزان می‌آموزند که چگونه با افزودن پیشوند “میـ” به ریشه فعل، عملی را در زمان حال بیان کنند.

  • تقویت مهارت‌های دستوری و نگارشی: از طریق کامل کردن جملاتی مانند “باران آرام آرام …” و “من درس را …” ، دانش‌آموزان ساختار صحیح جمله و تطابق فعل و فاعل را تمرین می‌کنند.

  • توسعه واژگان و درک مطلب: تمرین‌هایی نظیر تکمیل جملات با فعل‌های مناسب (مانند ‘می‌تابد’، ‘می‌بارد’ و ‘می‌ماند’ 9) به افزایش دایره لغات و فهم معنایی جملات کمک می‌کند.

  • مهارت‌های آوایی و بخش‌خوانی: در بخش پایانی، تمرین بخش کردن و صداسازی کلماتی مانند “می‌ایستد” و “می‌رانم، به تقویت توانایی‌های سوادآموزی و تلفظ صحیح کلمات کمک می‌کند.

 ویژگی‌های کلیدی و محتوای کاربرگ

  • تمرین‌های متنوع و هدفمند: این کاربرگ شامل تمرین‌های گوناگونی است که همه جنبه‌های یادگیری زبان را پوشش می‌دهد:

    • تکمیل جمله: پر کردن جاهای خالی با فعل‌های “می” یا “می‌کاری”.

    • جمله‌سازی تصویری: ساختن جمله مناسب برای تصاویر (شامل تصاویر باغبانی و حصار چوبی).

    • مرتب‌سازی کلمات: بازآرایی کلمات در هم ریخته برای تشکیل جملات صحیح مانند “ایمان – باران – در – می ایستد”.

    • تحلیل آوایی: بخش کردن و صداسازی کلمات مرکب.

  • طراحی تعاملی: در پایان کاربرگ، از دانش‌آموز خواسته شده تا بر اساس میزان رضایت خود از کارکردش، یک جمله زیبا برای مادرش بنویسد یا یک مورچه بکشد، که جنبه‌ای تشویقی و انگیزشی به کاربرگ می‌بخشد.

 سوالات متداول

سوالپاسخ
این کاربرگ برای چه پایه و موضوعی است؟

این کاربرگ برای کلاس اول دبستان و با هدف آموزش و تمرین فعل‌های مضارع (“می‌کاری”) در زبان فارسی طراحی شده است.

چگونه باید جملات ناقص را کامل کرد؟

در بخش‌هایی، باید جملات را با افزودن پیشوند “می” به ریشه فعل و ساختن فعل مضارع کامل کرد (مثلاً تبدیل فعل ‘تابد’ به ‘می‌تابد’).

هدف از تمرین مرتب‌سازی چیست؟

این تمرین (مانند مرتب‌سازی “آرام – می بارد – باران”) به تقویت درک ساختار صحیح جمله و نحوه قرارگیری اجزای جمله (فاعل، مفعول، فعل) کمک می‌کند.

بخش‌خوانی و صداسازی کلمات به چه معناست؟

این تمرین (مثل کلمه “می‌ایستد“) به دانش‌آموز کمک می‌کند تا کلمه را به بخش‌های کوچک‌تر و صداهای سازنده آن تقسیم کند، که برای روان‌خوانی و دیکته‌نویسی بسیار حیاتی است.

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید