کاربرگ فارسی نشانه های ( اِ ـِ ــ ـه ه ــ شـ ش) کلاس اول دبستان

کاربرگ فارسی نشانه های ( اِ ـِ ــ ـه ه ــ شـ ش) کلاس اول دبستان

این کاربرگ فارسی نشانه های ( اِ ـِ ــ ـه ه ــ شـ ش) کلاس اول دبستان، با تمرکز بر آموزش و تثبیت نشانه‌ها در کتاب فارسی طراحی شده است. هدف اصلی، تقویت مهارت‌های خواندن، نوشتن، و درک واژگان مربوط به این نشانه‌ها در دانش‌آموزان است. ویژگی بارز این کاربرگ، استفاده از تمرینات متنوع و هدفمند است که علاوه بر مرور این حروف، به تقویت توانایی تجزیه و ترکیب کلمات و ساخت جملات ساده کمک می‌کند. فعالیت‌هایی مانند بخش کردن کلمات، تکمیل جملات، و جدول کلمات متقاطع، فرآیند یادگیری را برای نوآموزان لذت‌بخش و مؤثر می‌سازد. این کاربرگ ابزاری عالی برای ارزیابی و تمرین بیشتر در منزل یا کلاس درس است.

مروری بر تمرینات کلیدی

کاربرگ شامل چهار بخش اصلی است که هر کدام جنبه‌ای از مهارت‌های زبانی دانش‌آموز را هدف قرار می‌دهد:

  1. بخش ۱: ترکیب‌سازی و جمله‌سازی: دانش‌آموز باید آخرین بخش کلمه داده شده را تشخیص داده و با ترکیب آن با بخش‌های جدید، کلمات جدید ساخته و سپس با آن کلمات، جمله کامل بسازد. دانش‌آموز با افزودن نشانه‌ای صحیح، کلمه معنی‌دار بسازد؛ مثال صحیح: سـب + دسبد). این بخش مستقیماً مهارت‌های واج‌شناسی و نگارشی را تقویت می‌کند.

  2. بخش ۲: بخش اول و آخر: تمرین تشخیص صدای اول و آخر کلمات داده شده، که به تقویت مهارت شنیداری و آوایی کمک می‌کند.

  3. بخش ۳: تکمیل جملات: با استفاده از واژگان مناسب، جملات ناقص را کامل می‌کنند، که برای تقویت درک مطلب و جمله‌سازی ضروری است.

  4. بخش ۴: مربع شگفت‌انگیز (جدول کلمات): یک فعالیت چالش‌برانگیز و جذاب برای تثبیت واژگان دارای نشانه‌های هدف، که مهارت‌های بصری و نوشتاری را هم‌زمان به کار می‌گیرد.

اهداف آموزشی دقیق

 شناخت و تمایز شکل‌های گوناگون نشانه “ه/هـ” (ه غیرآخر، ه آخر، ـه آخر چسبان و ـه آخر تنها) و نشانه “اِ” با چهار شکل آن (اِـِ ــ ـه ه) در کلمات.

 تقویت مهارت بخش کردن و ترکیب کلمات برای ساخت واژگان جدید و معنی‌دار.

 بالا بردن دقت در نگارش و املای کلمات دارای این نشانه‌ها در متن و دیکته.

 توسعه دایره واژگان و توانایی استفاده از آن‌ها در ساخت جملات ساده و روان.

 تقویت دقت و تمرکز در حل جدول و تکمیل جاهای خالی.

سوالات متداول برای والدین و معلمان (FAQ)

  •  مدت زمان لازم برای انجام کاربرگ چقدر است؟ به طور متوسط، دانش‌آموزان باید بتوانند این کاربرگ را در ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به پایان برسانند. برای دانش‌آموزانی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند، توصیه می‌شود در دو نوبت و با استراحت کوتاه آن را تکمیل کنند.

  •  چگونه می‌توان از کاربرگ در خانه استفاده کرد؟ پس از اتمام تمرینات، از کودک بخواهید پاسخ‌های خود را با صدای بلند بخواند و کلماتی را که با نشانه‌های هدف (اِ یا ش) پیدا کرده، مشخص کند. این کار به تثبیت ارتباط بین شکل نوشتاری و صدای حروف کمک می‌کند.

  •  اگر کودک در بخش ۱ (ترکیب کلمات) مشکل داشت، چه باید کرد؟ این بخش نیاز به کمی خلاقیت دارد. در صورت لزوم، کلمات معنی‌دار را به او پیشنهاد دهید، اما اجازه دهید ابتدا خود او تلاش کند. سپس به او یادآوری کنید که باید کلمه‌ای بسازد که در زبان فارسی معنی داشته باشد. استفاده از مهره‌های الفبا یا کاردستی‌های ساده برای نمایش بخش کردن، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید