کاربرگ فارسی نشانه (ای) پایه اول دبستان

کاربرگ فارسی نشانه (ای) پایه اول دبستان

این کاربرگ فارسی نشانه (ای) پایه اول دبستان با تمرکز بر درس ششم (ایران) طراحی شده است. هدف اصلی آن تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان با تأکید بر شناخت و به کارگیری اشکال مختلف نشانه «ای ی ی ای» است. تمرین‌های متنوع این کاربرگ به نوآموزان کمک می‌کند تا این صدا و نشانه‌ها را در کلمات و جملات تشخیص داده و به درستی مورد استفاده قرار دهند، و همچنین مهارت‌های جمله سازی و درک مطلب ساده را تقویت کنند.

 اهداف آموزشی کاربرگ

  • شناخت اشکال نشانه: دانش‌آموز با چهار شکل نشانه «ای ی ی ای» در ابتدای، وسط و انتهای کلمات آشنا شود و آن‌ها را تشخیص دهد.

  • تقویت دیکته و املای کلمات: توانایی نوشتن کلماتی که دارای صدای «ای ی ی ای» هستند، تقویت شود.

  • مهارت جمله سازی: دانش‌آموز بتواند با استفاده از کلمات داده شده یا بر اساس تصاویر، جملات ساده و معنی‌دار بسازد و کامل کند.

  • افزایش دامنه واژگان: با کلماتی مانند «ایران»، «دید»، «سیب» و … که شامل نشانه مورد نظر هستند، آشنا شود.

  • مرتب‌سازی و درک ساختار جمله: توانایی مرتب کردن کلمات درهم‌ریخته برای تشکیل یک جمله صحیح را کسب کند.

 ویژگی‌ها و محتوای اصلی

  • تنوع در تمرین: کاربرگ شامل فعالیت‌های گوناگونی مانند یافتن کلمات دارای صدای «ای» 8، کلمه‌سازی با اضافه کردن پیشوند «میـ»، کامل کردن جملات، جمله‌نویسی بر اساس تصویر، مرتب‌سازی کلمات درهم‌ریخته و تکمیل جدول است.

  • تمرکز بر نشانه‌ها: تمرین‌های اختصاصی برای نوشتن کلماتی با نشانه‌های «ای»، «ی» و «یـ» در نظر گرفته شده است.

  • ارتباط با درس کتاب: موضوع اصلی کاربرگ با درس «ایران» همخوانی دارد و از کلمات مرتبط استفاده شده است.

 سوالات متداول در مورد کاربرگ

  • این کاربرگ برای چه پایه‌ای مناسب است؟

    • این کاربرگ منحصراً برای پایه اول دبستان طراحی شده است.

  • محتوای کاربرگ مرتبط با کدام درس است؟

    • محتوای آن مربوط به آموزش نشانه «ای ی ی ای» در درس ششم (ایران) کتاب فارسی پایه اول است.

  • آیا کاربرگ شامل تمرین جمله سازی است؟

    • بله، این کاربرگ شامل تمرین‌هایی برای نوشتن جمله برای تصویر، مرتب کردن کلمات برای ساختن جمله و کامل کردن جملات با کلمات مناسب است.

  • آیا پاسخ تمرین کلمه‌سازی در بخش ۲ داده شده است؟

    • خیر، در بخش ۲، پیشوند «میـ» داده شده است و دانش‌آموز باید آن را به افعالی مانند «دید»، «دارد»، «داند» و … اضافه کند تا کلماتی مانند «می‌دید» یا «می‌دارد» بسازد. (توجه: «می‌دارد» در این سطح معمول نیست و ممکن است برای تمرین ساختاری باشد).

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید