کاربرگ علوم اول دبستان بخش دوازدهم | هوش و دقت

این کاربرگ علوم اول دبستان بخش دوازدهم با هدف تقویت هوش و خلاقیت کودکان طراحی شده است. از طریق حل یک مسئله ساده، کودکان میآموزند که چگونه در شرایط دشوار، راهحلهای منطقی و خلاقانه پیدا کنند. این فعالیت علاوه بر اینکه به تقویت هوش عملی و دقت کمک میکند، به آنها میآموزد که برای رسیدن به هدف، میتوانند از روشهای مختلفی استفاده کنند و تنها یک پاسخ درست وجود ندارد. این رویکرد، تفکر انتقادی را از سنین پایین در آنها پرورش میدهد.
ویژگیها و محتوای کاربرگ
محتوای این کاربرگ شامل یک داستان کوتاه و یک تصویر است: «سارا و آزاده در روستا زندگی میکنند و برای رسیدن به مدرسه باید از رودخانه عبور کنند.» از دانشآموزان خواسته میشود با نقاشی، راههایی برای عبور آنها از رودخانه نشان دهند. این فعالیت بصری و تعاملی، به کودکان فرصت میدهد تا با استفاده از قوه تخیل خود، راهحلهایی مانند ساخت پل، استفاده از قایق یا عبور از روی سنگهای بزرگ را تصور و نقاشی کنند. این کاربرگ به جای تکیه بر پاسخهای از پیش تعیینشده، بر فرآیند حل مسئله تمرکز دارد.
راهنمای استفاده برای والدین و مربیان
والدین و مربیان گرامی، هنگام انجام این کاربرگ، کودکان را آزاد بگذارید تا هر راهحلی که به ذهنشان میرسد را نقاشی کنند. تشویق آنها به بیان ایدههایشان بسیار مهم است. میتوانید از آنها بپرسید: «این وسیلهای که کشیدی چه کمکی به سارا و آزاده میکند؟» یا «اگر این وسیله وجود نداشت، چه کار دیگری میتوانستند بکنند؟» این گفتگو به آنها کمک میکند تا ایدههای خود را بهتر سازماندهی کنند و قدرت استدلالشان افزایش یابد.
سوالات متداول
۱. آیا یک پاسخ درست برای این مسئله وجود دارد؟
خیر، هدف این کاربرگ وجود پاسخهای متعدد و خلاقانه است. هر راهحلی که منطقی باشد و به عبور از رودخانه کمک کند، درست است. این به کودک شما امکان میدهد که بدون ترس از اشتباه، خلاق باشد.
۲. اگر کودک من فقط یک راه را نقاشی کرد، چه کنم؟
میتوانید او را تشویق کنید تا به راههای دیگری هم فکر کند. مثلاً بپرسید: «آیا راه دیگری هم هست؟ اگر این پل خراب شود، چطور به مدرسه میرسند؟» این سوالات کنجکاوی او را تحریک میکند و به کشف راهحلهای بیشتر میانجامد.
کاربرگهای مرتبط
محصولات مرتبط
کتاب لوحه نویسی آسان
برای دریافت کاربرگ روی دکمه “دانلود فایل” کلیک نمایید.