کاربرگ ریاضی تم ۱تا۹ پایه اول دبستان

کاربرگ ریاضی تم ۱ تا ۹ پایه اول دبستان

این کاربرگ ریاضی تم ۱ تا ۹ پایه اول دبستان، جهت ارزیابی و تثبیت آموخته‌های دانش‌آموزان در ۹ تم ابتدایی کتاب ریاضی تهیه شده است. محتوای آن به طور خاص بر مفاهیم پایه‌ای شمارش، الگوها، مقایسه، و درک تعداد تمرکز دارد. این کاربرگ ابزاری برای معلم یا والدین است تا وضعیت دانش‌آموز را مشخص کرده و اشکالات مشاهده شده را ثبت نمایند.

 اهداف آموزشی اصلی

هدف اصلی این کاربرگ ارزیابی و تقویت مهارت‌های زیر در دانش‌آموزان است:

  • تشخیص و طبقه‌بندی: توانایی پیدا کردن و رنگ زدن اشکال مثل هم در یک دسته.

  • الگویابی: شناسایی و ادامه دادن الگوی مشخص در مجموعه‌ای از اشکال.

  • درک کمیت و عدد:

    • مقایسه کمی: رنگ زدن اشکال سمت راست به اندازه شکل سمت چپ.

    • نمایش عدد: استفاده از چوب خط برای نمایش تعداد و رنگ زدن انگشتان به تعداد اشکال.

    • مفاهیم قبل و بعد: درک مفهوم یکی قبل و یکی بعد هر دسته از نظر تعداد.

    • عملیات ساده: اضافه کردن تعداد (اضافه کردن دو شکل به هر دسته) و تفریق ساده (یکی برداریم چند تا می‌شود).

  • بازنمایی عدد: نوشتن عدد به تعداد اشکال.

  • تکمیل جدول: پر کردن جداول برای تمرین مفاهیم عددی (مانند جدول ۱۰ یا جدول جمع و تفریق ساده).

 ویژگی‌های کلیدی کاربرگ

  • جامعیت تماتیک: پوشش‌دهی مفاهیم اصلی ۹ تم ابتدایی کتاب درسی ریاضی پایه اول، از جمله مفاهیمی چون الگویابی (سوالات ۲، ۳، ۹) و مفاهیم عددی (شمارش، چوب خط، قبل و بعد) (سوالات ۵، ۶، ۷).

  • تصویری و عملی: استفاده از اشکال هندسی ساده (دایره، مثلث، قلب) و تصاویر عملی (مانند انگشتان) برای درگیر کردن بصری دانش‌آموز.

 سوالات متداول (FAQ)

  • این کاربرگ برای چه دوره‌ای از سال تحصیلی مناسب است؟

    این کاربرگ با پوشش تم‌های ۱ تا ۹، معمولاً برای ارزیابی نیمه اول سال تحصیلی (بسته به سرعت تدریس) یا به عنوان یک مرور کلی قبل از امتحانات میان‌ترم طراحی شده است.

  • چگونه می‌توان الگوی سوال ۲ را ادامه داد؟

    در سوال ۲، دانش‌آموز باید الگوی مشخص را تشخیص داده، دور دسته دارای الگو خط کشیده و سپس با تکرار همان ترتیب اشکال، الگو را ادامه دهد.

  • سوال ۷ (یکی قبل و یکی بعد) چه مفهومی را آموزش می‌دهد؟

    این سوال با استفاده از دسته‌هایی از اشکال، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مفهوم همسایه‌های عددی (یک واحد کمتر و یک واحد بیشتر) را به صورت تصویری درک کنند.

  • هدف سوال ۱۲ (تکمیل جدول) چیست؟

    هدف آن تقویت مهارت‌هایی مانند شمارش ترتیبی، درک توالی اعداد، یا تمرین جمع و تفریق ساده به صورت جدولی است تا دانش‌آموز بتواند ستون‌ها و ردیف‌های خالی را با اعداد صحیح پر کند.

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید