کاربرگ روان خوانی نشانه ر فارسی اول دبستان

کاربرگ روان خوانی نشانه ر فارسی اول دبستان

این کاربرگ روان خوانی نشانه ر فارسی اول دبستان یک تمرین متمرکز بر نشانه ها است که پس از تدریس حرف در کتاب فارسی اول دبستان به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. هدف اصلی آن، سنجش و تقویت توانایی دانش‌آموز در ترکیب صحیح و سریع نشانه «ر» با مصوت‌ها و حروف صدادار آموخته شده (مانند آ، اَ، او، ای) و خواندن روان کلمات و جملات ساخته شده با آن‌ها است. این تمرین به دانش‌آموز کمک می‌کند تا از مرحله هجی کردن و بخش کردن کلمات عبور کرده و به خواندن کل‌نگر و روان دست یابد.

 محتوای کاربرگ (جملات روان خوانی)

بخش اصلی کاربرگ شامل یک متن کوتاه و مرتبط با زندگی روزمره یا داستان‌گونه است. این جملات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها از نشانه‌هایی استفاده کنند که تا آن مرحله از آموزش، دانش‌آموز آن‌ها را فراگرفته است. جملات موجود در کاربرگ شما عبارتند از:

  • ابر بود. سارا با مادر بود. 

  • او در سرما آمد. سارا در دست سبد دارد. 

  • او در سبد توت با ماست دارد. سارا برادر دارد. 

  • او دارا را دوست دارد. دارا سر درد دارد. 

  • مادر او را دارو داد. 

این جملات تمرینی عالی برای تمرین کلماتی مانند مادر، برادر، سرما، دارد، دارا و دیگر کلماتی هستند که نشانه «ر» در آن‌ها به کار رفته است.

تمرین کلمات، ترکیب‌ها و دایره واژگان

این بخش بر روی واژگان‌خوانی و سرعت بخشیدن به تشخیص کلمات متمرکز است. در این قسمت، ابتدا ترکیب‌های نشانه «ر» با مصوت‌ها آورده شده است:

  • را – ر – رو 

سپس دو لیست جامع از کلماتی که با حروف تدریس شده (تا نشانه «ر») ساخته شده‌اند، آمده است:

  • لیست اول: را – دور – درس – رود – مادر – برادر – سارا – دارد – روستا 

  • لیست دوم: آرام – مادرم – سرما – در – مرد – تیر – مار – آبر – دارا – بار – آرد – آبرو – سر – دارو – درد – داراب. 

تکرار این کلمات با صدای بلند، به دانش‌آموز کمک می‌کند تا دایره واژگان خود را افزایش دهد و شکل نوشتاری کلمات را با صدای آن‌ها سریع‌تر مطابقت دهد.

 ویژگی‌های کلیدی کاربرگ

  • جامعیت: این کاربرگ هم شامل خواندن جمله (متن درک مطلب ضمنی) و هم خواندن کلمه و ترکیب (خواندن واژگان) است تا تمام مهارت‌های خواندن را تقویت کند.

  • توجه به سرعت و دقت: هدف از تمرین روان خوانی، کاهش مکث‌ها و تکرارها در هنگام خواندن و افزایش سرعت انتقال از دیدن حرف به تلفظ صحیح آن است.

  • مرور نشانه‌های قبلی: تمام کلمات و جملات، مرور غیرمستقیمی بر نشانه‌های قبلی (مانند آ ا، د، م، س، ت و…) هستند تا دانش‌آموز به یکپارچگی مهارت‌های خود برسد.

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید