کاربرگ رایگان قرآن پایه اول ابتدایی

کاربرگ رایگان قرآن پایه اول ابتدایی

این کاربرگ رایگان قرآن پایه اول ابتدایی با هدف آشنایی دانش‌آموز با نماز از طریق قصه، نقاشی و فعالیت‌های تعاملی طراحی شده است. تمرکز اصلی بر روی درک و تثبیت پیام قرآنی “یَا بَنِی اَقِمِ الصَّلَاةَ” (ای فرزندم، نماز را برپا دار) است که یک پایه مهم در تعلیمات دینی دوره ابتدایی محسوب می‌شود. از طریق یک تصویرسازی ساده و جذاب که تعامل یک کودک با بزرگترش را نشان می‌دهد، سعی شده است تا مفهوم نماز نه تنها به عنوان یک واجب شرعی، بلکه به عنوان یک گفتگوی صمیمی و ارتباط خانوادگی به دانش‌آموزان منتقل شود. این کاربرگ ابزاری موثر برای تلفیق آموزش قرآن و هنر است.

 اهداف آموزشی کاربرگ

هدف محوری این کاربرگ، درونی‌سازی اهمیت نماز در دانش‌آموزان کلاس اول است. اهداف جزئی‌تر شامل موارد زیر است:

  • شناخت و درک پیام قرآنی: دانش‌آموز عبارت “یَا بَنِی اَقِمِ الصَّلَاةَ” را تشخیص داده و معنای کلی آن را (برپا داشتن نماز) درک کند.

  • تقویت مهارت‌های کلامی و اجتماعی: از طریق روایت قصه تصویر و خواندن پیام‌های مرتبط قرآنی (مانند سوره‌های کوتاه توحید یا حمد) با دوستان و آموزگار، اعتماد به نفس کلامی کودک تقویت شود.

  • تثبیت یادگیری از طریق هنر: رنگ‌آمیزی تصویر به عنوان یک فعالیت عملی، موجب افزایش توجه و تمرکز بر محتوای آموزشی شده و در نهایت به تثبیت ماندگارتر پیام قرآنی در ذهن کودک کمک می‌کند.

ویژگی‌های ساختاری و آموزشی

این کاربرگ با تمرکز بر روانشناسی کودک و سطح آموزشی کلاس اول طراحی شده است:

  • تصویرسازی ساده و معنادار: تصویر مرکز کاربرگ یک فضای خانوادگی و آرام را نشان می‌دهد که انتقال مفاهیم دینی را در بستری از محبت و امنیت آسان‌تر می‌کند. ساعت، تلویزیون و پرده کنار پنجره همگی نمادهایی از اهمیت زمان و محیط آرام برای ادای نماز هستند.

  • بخش ارزیابی ساده (انتظارات): جدول انتهایی با عنوان “انتظارات” به آموزگار یا والدین این امکان را می‌دهد تا میزان مشارکت فعال دانش‌آموز در فعالیت‌هایی مانند “در جمع خوانی پیام قرآنی”، “حفظ سوره کوتاه” و “رنگ‌آمیزی” را به صورت کیفی ارزیابی کنند. این بخش به جای نمره، بر مشارکت و تلاش کودک تأکید دارد.

  • دستورالعمل واضح و دوستانه: دستور کار به زبان ساده و صمیمی (“فرزندم با ایمان…”) نوشته شده تا کودک را به انجام فعالانه فعالیت‌ها ترغیب کند.

 سؤالات متداول والدین و آموزگاران

سؤالپاسخ کوتاه و راهنمای آموزشی
آیا کودک باید کل عبارت را حفظ کند؟خیر. تمرکز بر درک پیام کلی (“نماز را بخوانیم”) و آشنایی بصری و شنیداری با عبارت است. حفظ سوره‌های کوتاه مانند توحید در اولویت بالاتری قرار دارد.
هدف از رنگ‌آمیزی چیست؟رنگ‌آمیزی به عنوان یک تثبیت‌کننده ذهنی عمل می‌کند. به کودک کمک می‌کند حین انجام یک کار لذت‌بخش، تصویر و پیام نماز در ذهنش حک شود. کیفیت رنگ‌آمیزی مهم‌تر از سرعت است.
چگونه مفهوم “یَا بَنِی اَقِمِ الصَّلَاةَ” را توضیح دهم؟آن را به یک گفتگوی روزمره تشبیه کنید: “بابا (یا مادر) از من می‌خواهد که کار خوبی مثل نماز را انجام دهم تا خدا خوشحال شود.” از طریق قصه و مثال‌های عینی در مورد اهمیت نماز صحبت کنید.
چگونه از جدول “انتظارات” استفاده کنم؟این جدول برای مشاهده و تشویق است. به جای علامت‌گذاری خشک، با یک علامت لَبخَند 😊 یا ستاره ⭐، مشارکت کودک را ثبت و او را تشویق کنید. این بخش ابزار سنجش کیفی پیشرفت است.

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید