کاربرگ املا نشانه (او-و) فارسی کلاس اول دبستان

کاربرگ املا نشانه (او-و) فارسی کلاس اول دبستان

این کاربرگ املا نشانه (او-و) فارسی کلاس اول دبستان، ابزاری عالی برای تقویت مهارت‌های شنیداری و نوشتاری دانش‌آموزان کلاس اول دبستان در تشخیص و نوشتن نشانه‌های (او – و) در کلمات فارسی است. تمرین با این کاربرگ به تثبیت یادگیری این نشانه‌ها و تشخیص تفاوت آوایی و نوشتاری آن‌ها در میان کلمات مختلف کمک شایانی می‌کند و آن‌ها را برای نوشتن صحیح کلمات دارای این صداها آماده می‌سازد. استفاده از تصاویر مرتبط نیز فرآیند یادگیری را برای نوآموزان لذت‌بخش‌تر می‌سازد.

 اهداف آموزشی این کاربرگ:

  1. شناخت و تمییز نشانه: تثبیت شناخت و تمییز آوای نشانه (او) و (و) در آغاز، وسط و پایان کلمات.

  2. تقویت املانویسی: بهبود دقت شنیداری و افزایش توانایی دانش‌آموز در تبدیل صدای شنیده شده به شکل نوشتاری صحیح (املای صحیح کلمات).

  3. غنی‌سازی واژگان: آشنایی با کلمات جدید مانند “سود”، “بود”، “دود”، “بو”، “او” و … که شامل این نشانه‌ها هستند و افزایش دایره واژگان دانش‌آموز.

  4. تقویت دست‌ورزی و نظم: فراهم کردن فضایی برای تمرین نوشتاری منظم و بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف دست در نوشتن.

 ویژگی‌های برجسته کاربرگ:

  • متن املای هدفمند: در بالای کاربرگ، متن املایی گنجانده شده که به طور متمرکز از کلمات دارای نشانه‌های (او) و (و) استفاده می‌کند (“سود – بود – بوس – دود – مو – سو – او – موم – بوم – بودم”، “او با ادب بود”، “او سام بود”).

  • تصاویر انگیزشی: وجود دو تصویر مرتبط (تصویر دود خارج شده از خانه و تصویر یک دختربچه) در بخش تمرین، دانش‌آموز را تشویق می‌کند تا کلمه یا جمله مربوط به تصویر را نوشته و تمرین‌های نوشتاری خود را کامل کند.

  • طراحی ساده و خوانا: فونت و چیدمان مناسب متن برای دانش‌آموزان کلاس اولی، خستگی چشم را به حداقل می‌رساند و تمرکز بر روی محتوای آموزشی را آسان می‌کند.

 سؤالات متداول (FAQ) در مورد استفاده از کاربرگ:

سؤالپاسخ
این کاربرگ برای چه پایه‌ای مناسب است؟این کاربرگ به طور اختصاصی برای دانش‌آموزان کلاس اول دبستان و پس از تدریس نشانه‌های (او) و (و) طراحی شده است.
چگونه باید تمرین املای شفاهی را انجام داد؟معلم یا والدین می‌توانند ابتدا کلمات بخش اول کاربرگ (مثلاً “سود”) را شمرده و واضح بخوانند تا دانش‌آموز آن را در قسمت مربوطه یا دفتر املای خود بنویسد. سپس دانش‌آموز باید جملات را نیز به همین روش بنویسد.
هدف از بخش پایین کاربرگ چیست؟بخش پایین کاربرگ دارای دو تصویر است. دانش‌آموز باید کلمات یا جملات مربوط به تصاویر (به طور مثال: “دود” و “او”) را به کمک معلم یا والدین در خطوط مشخص شده بنویسد تا تمرین نوشتاری تکمیلی انجام دهد.
آیا می‌توان این کاربرگ را برای تمرین در منزل استفاده کرد؟بله، این کاربرگ یک ابزار عالی برای تمرین و تثبیت آموخته‌ها در منزل تحت نظارت والدین است.

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید