کاربرگ املا جدولی

کاربرگ املا جدولی درس 2 پایه دوم ابتدایی

کاربرگ املا جدولی درس 2 پایه دوم ابتدایی فرصتی هیجان‌انگیز برای تمرین دقیق کلماتی است که در متن درس آموخته‌اید. این برگه، فراتر از یک املای ساده، یک بازی جستجو و پیدا کردن برای تقویت حافظه‌ی دیداری و نوشتاری شماست. با پیدا کردن کلمات کلیدی درس در جدول و رنگ‌آمیزی آن‌ها، نه تنها مهارت املای خود را تثبیت می‌کنید، بلکه ارتباط عمیق‌تری با مفاهیم زیبای این درس، مانند همکاری، خوش‌حال بودن، و نماز جماعت برقرار خواهید کرد. فرزند عزیز، جدول را با دقت بررسی کن و با شور و شوق، کلمات را کشف کن!

 تمرکز بر مهارت‌ها و چالش

در این فعالیت، شما باید ۱۲ کلمه‌ی مهم درس را در میان حروف درهم تنیده‌ی جدول پیدا کنید. این کلمات شامل نام‌هایی چون مسجد و کتابخانه و افعالی چون پیدا کردن و همچنین مفاهیمی مانند هم‌فکری و اولین می‌شوند. چالش اصلی، تمرکز و دقت در تشخیص ترتیب صحیح حروف است. این جدول نه تنها املای شما را می‌آزماید، بلکه دقت، توجه به جزئیات و توانایی شما در تفکیک کلمات شبیه به هم را نیز به چالش می‌کشد. برای کسب نمره‌ی کامل، اطمینان حاصل کنید که همه‌ی کلمات خواسته شده را به طور کامل و صحیح پیدا کرده و علامت‌گذاری کرده‌اید.

 پیوند با درس و زندگی

درس “مسجد محله‌ی ما” پر از مفاهیم ارزشمندی است که در این فعالیت مرور می‌شوند. از امام جماعت و پیش‌نماز گرفته تا فضای خوش‌حال و پر از شیرینی که در مسجد تجربه می‌شود. با رنگ زدن هر کلمه، به یاد آورید که هر کلمه بخشی از یک داستان یا مفهوم بزرگتر است. این فعالیت به شما کمک می‌کند تا دایره لغات فعال خود را گسترش دهید و کلمات را نه به صورت مجزا، بلکه در قالب معنایی و متنی درس به خاطر بسپارید. این یادگیری، شما را برای استفاده‌ی صحیح این کلمات در نوشتار روزانه‌تان آماده می‌کند.

 دعوت به اقدام و نتیجه

اکنون وقت آن است که قلم‌های رنگی خود را بردارید و این سفر اکتشافی را آغاز کنید! با دقت و تمرکز، جدول را اسکن کنید و هر کلمه را که پیدا کردید، با یک رنگ شاد، رنگ‌آمیزی کنید. در نهایت، با تکمیل بخش “بازخورد معلم”، منتظر نظرات سازنده‌ی آموزگار خود باشید. این فعالیت یک گام مهم در مسیر تسلط شما بر درس فارسی است. با تکمیل این برگه، شما نه تنها در املای خود پیشرفت می‌کنید، بلکه مهارت‌های حل مسئله و پیگیری دستورالعمل‌ها را نیز تقویت می‌کنید. موفق باشید، دانش‌آموز کوشا!

اهداف و ویژگی‌های برگه املای “مسجد محله‌ی ما”

اهداف آموزشی:

  1. تقویت املای کلمات کلیدی درس: هدف اصلی، تثبیت شکل صحیح نوشتاری کلمات مهم و دارای ارزش املایی درس “مسجد محله‌ی ما” (مانند: چراغانی، هم‌فکری، خوش‌حال).
  2. افزایش دقت و تمرکز: دانش‌آموزان با جستجو در یک شبکه‌ی درهم‌ریخته از حروف، توانایی خود در تمیز دادن کلمات صحیح از حروف اضافی را تقویت می‌کنند.
  3. بهبود حافظه‌ی دیداری: تمرین مستمر برای پیدا کردن شکل کامل کلمات در میان سایر حروف، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا شکل کلمات را در ذهن خود مجسم کنند و این امر به کاهش خطاهای املایی کمک می‌کند.

ویژگی‌های برگه:

  1. قالب جذاب (جدول کلمات متقاطع جستجوی کلمات): استفاده از جدول، فعالیت املایی را از حالت سنتی و کسل‌کننده خارج کرده و آن را به یک بازی فکری و سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند.
  2. فهرست کلمات مشخص: در بالای برگه، فهرست ۱۲ کلمه‌ی مورد نیاز ارائه شده است تا دانش‌آموزان بدانند دقیقاً به دنبال چه واژه‌هایی باشند.
  3. ترکیب مهارت‌ها: برگه ترکیبی از مهارت املانویسی، واژه‌شناسی، و مهارت‌های بصری-فضایی (جستجو در جهات مختلف) است.
  4. بخش بازخورد: فضای مشخص برای نام و نام خانوادگی، تاریخ، نام آموزگار و بخش “بازخورد معلم”، امکان ارزیابی و ارتباط سازنده بین معلم و دانش‌آموز را فراهم می‌آورد.

سوالات متداول (FAQ)

۱. آیا می‌توانم کلمات را به صورت عمودی یا مورب هم پیدا کنم؟

پاسخ: دستورالعمل برگه معمولاً جهت‌های مجاز را مشخص می‌کند، اما در این نوع جداول استاندارد، معمولاً کلمات می‌توانند به صورت افقی (از راست به چپ) و عمودی (از بالا به پایین) پنهان شده باشند. معمولاً کلمات به صورت معکوس (از چپ به راست یا از پایین به بالا) قرار داده نمی‌شوند، اما برای اطمینان بیشتر، می‌توانید از آموزگار خود سوال کنید.

۲. اگر یک کلمه را با رنگ اشتباهی رنگ زدم، مشکلی دارد؟

پاسخ: خیر، هدف اصلی پیدا کردن و علامت‌گذاری صحیح کلمه است. استفاده از رنگ‌های مختلف صرفاً برای جذابیت و تشخیص راحت‌تر است. مهم این است که کلمه‌ی مورد نظر به طور کامل و بدون اشتباه رنگ شده باشد.

۳. آیا همه‌ی کلمات جدول، کلمات مورد نیاز درس هستند؟

پاسخ: خیر. در جدول حروف و کلمات اضافی وجود دارند که کلمات مورد نیاز درس نیستند (مانند نقاشی، تازه‌، بنایی، خواندن و…) و کارکرد آن‌ها افزایش تمرکز و چالش جستجو است. شما فقط باید ۱۲ کلمه‌ای که در بالای برگه فهرست شده‌اند را پیدا و رنگ‌آمیزی کنید.

۴. این فعالیت برای چه پایه‌ی تحصیلی مناسب است؟

پاسخ: این فعالیت به طور خاص برای درس فارسی و تمرین املای کلمات درس “مسجد محله‌ی ما” طراحی شده است که برای پایه‌ی دوم  دبستان، که نیاز به تثبیت املای کلمات جدید دارند، مناسب است.

دانلود فایل در انتهای صفحه

برای دریافت کاربرگ روی دکمه “دانلود فایل” کلیک نمایید.