درس 1و2 فصل سوم دوم دبستان

کاربرک ریاضی درس 1و2 فصل سوم دوم دبستان

کاربرک ریاضی درس 1و2 فصل سوم دوم دبستان با هدف تقویت مهارت‌های هندسی و آشنایی بیشتر دانش‌آموز با اشکال مختلف، الگوها، ساعت و تبدیل شکل‌ها طراحی شده است. دانش‌آموز در این دو کاربرگ با انجام فعالیت‌های متنوع، مهارت مشاهده، تفکر منطقی و طبقه‌بندی هندسی را تقویت می‌کند.

🔹 درس ۱ – آشنایی با اشکال هندسی و الگوها

در این بخش، دانش‌آموز با موارد زیر تمرین می‌کند:

1. تکمیل الگوهای هندسی

الگویی شامل مثلث، دایره، مربع، دایره، … داده شده و دانش‌آموز باید آن را ادامه دهد.
هدف:

  • تشخیص نظم در الگو

  • تقویت مهارت پیش‌بینی و تحلیل

2. جدول نام و ویژگی اشکال

دانش‌آموز باید شکل‌ها را نام‌گذاری و تعداد ضلع و گوشه‌های هر کدام را مشخص کند.
شامل:

  • شش‌ضلعی

  • مربع

  • مستطیل

هدف:

  • شناخت تعداد اضلاع و گوشه‌ها

  • مقایسه اشکال هندسی

3. تشخیص جمله صحیح درباره ویژگی اشکال

دانش‌آموز باید جمله درست را علامت بزند؛ مثلاً:

  • آیا همه ضلع‌های مربع هم‌اندازه‌اند؟

  • آیا همه ضلع‌های مثلث هم‌اندازه‌اند؟
    هدف:

  • شناخت دقیق ویژگی‌های هر شکل

  • پرهیز از تصورهای نادرست هندسی

4. مقایسه دو مثلث

در این قسمت دانش‌آموز باید دو مثلث مختلف را مقایسه کرده و شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان را بنویسد.
هدف:

  • تقویت مهارت مشاهده

  • درک تفاوت و شباهت اشکال هم‌خانواده

🔹 درس ۲ – تبدیل شکل‌ها، ساعت و ترکیب هندسی

این کاربرگ شامل فعالیت‌های سطح بالاتر هندسی و زمانی است:

5. ساعت‌خوانی و تبدیل شکل به عدد

دانش‌آموز باید ساعت‌های ۴:۲۵ و ۹:۴۵ را روی شکل «مربع» و «مثلث» نشان دهد.
هدف:

  • تقویت مهارت خواندن ساعت دیجیتال و آنالوگ

  • ایجاد تنوع با نمایش ساعت داخل شکل‌ها

6. تبدیل اشکال به یکدیگر

سه مربع داده شده:

  • یکی به ۲ مثلث تبدیل می‌شود

  • دیگری به ۴ مثلث

  • سومی به دو مستطیل
    سپس رنگ‌آمیزی بر اساس دستور انجام می‌شود.
    هدف:

  • درک مفهوم «تقسیم شکل‌ها»

  • شناخت اجزای تشکیل‌دهنده اشکال بزرگ‌تر

7. قرار دادن عدد به جای شکل‌ها و انجام جمع‌وتفریق

دانش‌آموز با دیدن جدول «شکل = عدد» باید جمع و تفریق‌های تصویری را حل کند.
هدف:

  • تقویت محاسبات

  • درک مفهوم «جایگزینی» در ریاضی

8. مسئله تعداد مثلث و مربع

محمد 42 شکل کشیده است. اگر 16 عدد آن‌ها مربع باشند، چند مثلث کشیده شده؟
هدف:

  • حل مسئله با روش تفریق و تکمیل اطلاعات

9. ساعت و زمان سپری‌شده

با قرار دادن عقربه‌های ساعت روی ۶ و ۵ باید ساعت و دقیقه محاسبه شود.
هدف:

  • آشنایی دقیق‌تر با ساعت

  • تشخیص دقیقه‌های بین دو عقربه

10. تشخیص شکل تشکیل‌شده با ترکیب اشکال

دانش‌آموز باید با مشاهده دایره اول و دوم، مثلث‌ها و مستطیل‌های باریک را رنگ کرده و مشخص کند شکل نهایی چه چیزی را نشان می‌دهد.
هدف:

  • تقویت قدرت تحلیل تصویری

  • شناخت روابط بین اجزای تشکیل‌دهنده شکل

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید