کاربرک ریاضی درس 1و2 فصل سوم دوم دبستان

کاربرک ریاضی درس 1و2 فصل سوم دوم دبستان با هدف تقویت مهارتهای هندسی و آشنایی بیشتر دانشآموز با اشکال مختلف، الگوها، ساعت و تبدیل شکلها طراحی شده است. دانشآموز در این دو کاربرگ با انجام فعالیتهای متنوع، مهارت مشاهده، تفکر منطقی و طبقهبندی هندسی را تقویت میکند.
🔹 درس ۱ – آشنایی با اشکال هندسی و الگوها
در این بخش، دانشآموز با موارد زیر تمرین میکند:
1. تکمیل الگوهای هندسی
الگویی شامل مثلث، دایره، مربع، دایره، … داده شده و دانشآموز باید آن را ادامه دهد.
هدف:
تشخیص نظم در الگو
تقویت مهارت پیشبینی و تحلیل
2. جدول نام و ویژگی اشکال
دانشآموز باید شکلها را نامگذاری و تعداد ضلع و گوشههای هر کدام را مشخص کند.
شامل:
ششضلعی
مربع
مستطیل
هدف:
شناخت تعداد اضلاع و گوشهها
مقایسه اشکال هندسی
3. تشخیص جمله صحیح درباره ویژگی اشکال
دانشآموز باید جمله درست را علامت بزند؛ مثلاً:
آیا همه ضلعهای مربع هماندازهاند؟
آیا همه ضلعهای مثلث هماندازهاند؟
هدف:شناخت دقیق ویژگیهای هر شکل
پرهیز از تصورهای نادرست هندسی
4. مقایسه دو مثلث
در این قسمت دانشآموز باید دو مثلث مختلف را مقایسه کرده و شباهتها و تفاوتهایشان را بنویسد.
هدف:
تقویت مهارت مشاهده
درک تفاوت و شباهت اشکال همخانواده
🔹 درس ۲ – تبدیل شکلها، ساعت و ترکیب هندسی
این کاربرگ شامل فعالیتهای سطح بالاتر هندسی و زمانی است:
5. ساعتخوانی و تبدیل شکل به عدد
دانشآموز باید ساعتهای ۴:۲۵ و ۹:۴۵ را روی شکل «مربع» و «مثلث» نشان دهد.
هدف:
تقویت مهارت خواندن ساعت دیجیتال و آنالوگ
ایجاد تنوع با نمایش ساعت داخل شکلها
6. تبدیل اشکال به یکدیگر
سه مربع داده شده:
یکی به ۲ مثلث تبدیل میشود
دیگری به ۴ مثلث
سومی به دو مستطیل
سپس رنگآمیزی بر اساس دستور انجام میشود.
هدف:درک مفهوم «تقسیم شکلها»
شناخت اجزای تشکیلدهنده اشکال بزرگتر
7. قرار دادن عدد به جای شکلها و انجام جمعوتفریق
دانشآموز با دیدن جدول «شکل = عدد» باید جمع و تفریقهای تصویری را حل کند.
هدف:
تقویت محاسبات
درک مفهوم «جایگزینی» در ریاضی
8. مسئله تعداد مثلث و مربع
محمد 42 شکل کشیده است. اگر 16 عدد آنها مربع باشند، چند مثلث کشیده شده؟
هدف:
حل مسئله با روش تفریق و تکمیل اطلاعات
9. ساعت و زمان سپریشده
با قرار دادن عقربههای ساعت روی ۶ و ۵ باید ساعت و دقیقه محاسبه شود.
هدف:
آشنایی دقیقتر با ساعت
تشخیص دقیقههای بین دو عقربه
10. تشخیص شکل تشکیلشده با ترکیب اشکال
دانشآموز باید با مشاهده دایره اول و دوم، مثلثها و مستطیلهای باریک را رنگ کرده و مشخص کند شکل نهایی چه چیزی را نشان میدهد.
هدف:
تقویت قدرت تحلیل تصویری
شناخت روابط بین اجزای تشکیلدهنده شکل
📚 دسترسی سریع به کاربرگهای مقاطع مختلف
برای مشاهده کاربرگهای هر مقطع، روی دکمه مورد نظر کلیک کنید:
📥 دانلود رایگان کاربرگ
✔ فایل PDF قابل چاپ
✔ برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید