پیک هفته اول آبان ماه پایه اول دبستان

پیک هفته اول آبان ماه پایه اول دبستان

این پیک هفته اول آبان ماه پایه اول دبستان با عنوان «گوش کن و بگو» و با تمرکز بر فعالیت صداشناسی، ابزاری مهم برای تثبیت مفاهیم اولیه زبان فارسی در دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی است. این مجموعه تمرین‌ها، که با رویکردی بصری و تعاملی طراحی شده، به کودک کمک می‌کند تا با دقت بیشتری به آواها گوش دهد و صداهای آغازین (اول) و پایانی (آخر) کلمات را تشخیص دهد. از آنجا که یادگیری خواندن و نوشتن فارسی به شدت به درک رابطه بین صداها و نشانه‌های نوشتاری وابسته است، انجام منظم این قبیل تمرین‌ها نقش حیاتی در تقویت سوادآموزی اولیه دارد. با انتخاب تصاویر مناسب در هر ردیف، کودک در واقع در حال رمزگشایی صوتی کلمات و ایجاد ارتباط عمیق‌تر بین تصویر، واژه و آوای مربوطه است.

 اهداف آموزشی

هدف اصلی این کاربرگ، تقویت مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی در دانش‌آموزان است. این مهارت شامل توانایی درک و دستکاری واحدهای صوتی کلمات (واج‌ها) است و مهم‌ترین پیش‌نیاز موفقیت در خواندن محسوب می‌شود. از اهداف جزئی‌تر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش دقت شنیداری و تمرکز: کودک برای تشخیص صدای اول یا آخر کلمه، ناگزیر است با دقت به تلفظ کلمات گوش دهد.
  • تشخیص صدای اول کلمات (آغازه): مانند تشخیص صدای /س/ در «سیب» و /ا/ در «امین».
  • تشخیص صدای آخر کلمات (پایانه): مانند تشخیص صدای /ب/ در «آب» و /ت/ در «ساعت».
  • توسعه دایره واژگان: آشنایی و کار با واژه‌های جدید و تثبیت آن‌ها در ذهن کودک.
  • آماده‌سازی برای دیکته‌نویسی و روان‌خوانی: درک ساختار صوتی کلمات، پایه‌ای برای تبدیل آواها به نشانه و برعکس است.

 ویژگی‌های کلیدی کاربرگ

این کاربرگ با توجه به اصول روانشناسی آموزشی و رشد کودک طراحی شده و دارای ویژگی‌های زیر است:

  • تصویرمحور بودن: استفاده از تصاویر واضح، جذاب و آشنا برای کودکان، فرآیند یادگیری را تسهیل و آن را ملموس می‌سازد.
  • تنوع تمرین: شامل انواع سوالات «تشخیص صدای اول»، «تشخیص صدای آخر» و «کدامیک دو صدا دارد؟» (مانند «آب» و «سیب»)، که مهارت‌های مختلف آگاهی واج‌شناختی را درگیر می‌کند.
  • قابلیت تعاملی: این کاربرگ به صورت یک بازی آموزشی (انتخاب و ضربدر زدن) اجرا می‌شود که مشارکت فعال کودک را به همراه دارد.
  • مناسب برای فعالیت در منزل: در بالای کاربرگ، خطاب به والدین محترم (ولی محترم متن سوالات را برای فرزندتان بخوانید)، شیوه اجرای فعالیت در منزل مشخص شده است.
  • تمرکز بر صدا به جای نشانه: فعالیت‌های صداشناسی در این مرحله، پیش از معرفی رسمی نشانه نوشتاری انجام می‌شود تا دانش‌آموز صرفاً بر ویژگی‌های آوایی کلمات متمرکز شود.

پاراگراف چهارم: سوالات متداول (FAQ)

سوال متداولپاسخ و راهنمایی برای والدین
چگونه این کاربرگ را اجرا کنیم؟شما کلمه سمت راست (کلمه مبدأ) را به آرامی و شمرده تلفظ می‌کنید و صدای مورد نظر (اول یا آخر) را برای کودک مشخص می‌کنید. سپس هر یک از کلمات مقابل را می‌گویید تا کودک خودش با گوش دادن، تصویر مناسب را انتخاب کند و یا دایره مشخص نماید.
اگر کودک اشتباه کند، چه واکنشی داشته باشیم؟مهم‌ترین نکته، حفظ انگیزه و آرامش است. به جای سرزنش، کلمات را با تاکید بیشتر بر صدای مورد نظر (مثلاً صدای آخر «ت» در «ساعت») دوباره تکرار کنید و او را تشویق کنید که دوباره گوش دهد.
آیا باید کودک نشانه حروف را بلد باشد؟خیر. هدف این مرحله، فقط تقویت «گوش کردن» و «تشخیص صدا» است، نه نوشتن یا شناسایی شکل حرف. با این حال، استفاده از تصویر به تثبیت واژگان کمک می‌کند.
آیا می‌شود این فعالیت را تبدیل به بازی کرد؟بله، می‌توانید زمان بگیرید یا از او بخواهید کلمات بیشتری با صدای اول یا آخر مشابه پیدا کند تا جنبه بازی و سرگرمی آن افزایش یابد.

دانلود فایل در انتهای صفحه

برای دریافت کاربرگ روی دکمه “دانلود فایل” کلیک نمایید.