واحد کار علوم حرکت جانوارن

واحد کار علوم حرکت جانوارن پیش دبستان

واحد کار علوم حرکت جانوارن پیش دبستان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آموزش علوم به کودکان است. هدف اصلی از این واحد کار، آشنایی نوآموزان با تنوع حرکتی جانوران (خزیدن، راه رفتن، دویدن، پریدن، شنا کردن، پرواز کردن) و درک تفاوت‌های آن‌هاست. این فعالیت‌ها به تقویت هوش طبیعت‌گرایی و هوش جنبشی-حرکتی کودکان کمک شایانی می‌کند، چرا که آن‌ها با تقلید حرکات حیوانات، بدن خود را بهتر می‌شناسند و مهارت‌های حرکتی خود (مانند راه رفتن، جهیدن و دویدن) را توسعه می‌دهند. استفاده از بازی‌های پانتومیم، شعرخوانی و کاردستی، یادگیری را برای نوآموزان به تجربه‌ای لذت‌بخش و ملموس تبدیل می‌کند.

اهداف کلیدی و ویژگی‌های آموزشی

اهداف رفتاری این واحد کار شامل توانایی کودک در شناسایی و نام بردن انواع حرکت‌ها (مانند مار می‌خزد، ماهی شنا می‌کند، پرنده پرواز می‌کند) و تطبیق دادن نام جانور با نوع حرکتش می‌شود. همچنین، این واحد کار فراتر از صرفاً یادگیری علوم است و اهداف عاطفی مهمی چون تقویت حس کنجکاوی و پرسشگری، ایجاد علاقه به محیط زیست و احترام به موجودات زنده را دنبال می‌کند. ویژگی اصلی فعالیت‌ها در این واحد، حضور فعال کودک در فرآیند یادگیری است؛ از طریق بازی‌های تقلیدی، کار با کاربرگ‌هایی مانند همین نمونه، و مشاهده فیلم‌های مستند ساده، مفاهیم علمی به شکل عینی و سرگرم‌کننده به ذهن نوآموز سپرده می‌شوند.

روش‌های جذاب و فعالیت‌های پیشنهادی

برای اجرای مؤثر این واحد کار، مربیان می‌توانند از روش‌های متنوع و خلاقانه استفاده کنند. مثلاً، بازی‌های تقلیدی حرکت جانوران که در آن کودکان نقش حیوانات مختلف را بازی می‌کنند، علاوه بر تقویت مهارت‌های حرکتی، به توسعه هماهنگی چشم و دست و افزایش تمرکز نیز کمک می‌کند. استفاده از فلش‌کارت‌های تصویری، کاربرگ‌های برش و چسباندن (مانند کاربرگ بالا) برای دسته‌بندی جانوران بر اساس نوع حرکتشان، یا حتی ساخت کاردستی‌هایی که نماد حیوانات گوناگون هستند، می‌تواند عمق یادگیری را افزایش دهد. این فعالیت‌ها باعث می‌شوند کودک با لذت، تفاوت‌های جانوران و نحوه سازگاری آن‌ها با محیط زیست را درک کند.

سوالات متداول برای ارزیابی و گفت‌وگو

برای سنجش میزان یادگیری و ترویج بحث گروهی، می‌توانید از این سوالات با کودکان استفاده کنید:

اگر یک ماهی از آب بیرون بیاید، می‌تواند بدود؟ چرا؟»؛ «تو دوست داری جای کدام حیوان باشی و چرا؟ چه جوری حرکت می‌کنی؟»؛ «مار چطور حرکت می‌کنه؟ آیا دست و پا داره؟»؛ «ما برای چه کارهایی حرکت می‌کنیم؟ حیوانات چطور؟» این پرسش‌های ساده، نوآموز را تشویق می‌کند تا دلایل منطقی ساده برای پاسخ‌هایش بیاورد و آموخته‌هایش را به زبان خود بیان کند، در نتیجه قدرت کلامی و مهارت‌های گفت‌وگو در او تقویت می‌شود و مربی می‌تواند به خوبی سطح درک او را ارزیابی نماید.

کاربرگ‌های مرتبط

برای دریافت کاربرگ روی دکمه “دانلود فایل” کلیک نمایید.