دانلود کاربرگ نشانه (د) اول ابتدایی

این کاربرگ نشانه (د) اول ابتدایی با هدف آموزش، تثبیت، و تمرین نشانه “د” طراحی شده است و یکی از اولین گامها در مسیر سوادآموزی دانشآموزان کلاس اول دبستان است. اهداف اصلی این کاربرگ شامل موارد زیر است:
- آموزش صامت: معرفی و شناخت شکل و صدای نشانه “د” به عنوان یک صامت.
- تشخیص در کلمات: توانایی شناسایی صدای “د” در کلمات مختلف (ابتدای، وسط و انتهای کلمه).
- خواندن کلمات ساده: تمرین روخوانی کلمات دوتایی و سهتایی ساده مانند “دا، دَر، دَریا” که با این نشانه ساخته میشوند.
- درک نوشتاری: تقویت مهارت نوشتن و ترکیب نشانه “د” با مصوتها و سایر نشانهها برای ساخت کلمات معنیدار.
- تقویت تمرکز: توجه و تمرکز برای انجام فعالیتهایی چون خط کشیدن دور تصاویر دارای این نشانه یا کامل کردن جاهای خالی.
ویژگیها و ساختار کاربرگ
کاربرگ حاضر با ساختاری متنوع و جذاب، به منظور درگیر کردن فعال دانشآموز طراحی شده است. ویژگیهای کلیدی آن عبارتند از:
- تنوع تمرین: شامل تمرینهای دیداری، شنیداری و نوشتاری است؛ از روخوانی کلمات (دا، دَر، داد، بَده، باد، آب، آداب، باادب) گرفته تا فعالیتهای تصویری (کامل کردن کلمات با توجه به تصویر، و کشیدن خط دور تصاویر).
- تقویت مهارت تفکیک: در بخش “صداهای هر کلمه را جدا بنویس”، مهارت شنیداری و تفکیک اجزای کلمه (مانند جداسازی صدای “ب” و “ا” و “د” در کلمه “باد”) تقویت میشود.
- طراحی کودکانه: استفاده از تصاویر ساده و مرتبط (مثل آدم برفی، آهو، کیف و بادبادک) برای افزایش جذابیت بصری و ایجاد ارتباط میان کلمه و مفهوم آن در ذهن کودک.
- مناسب برای ارزیابی: این کاربرگ به معلم یا والدین امکان میدهد تا میزان درک و تسلط دانشآموز را بر نشانه “د” به خوبی ارزیابی نمایند.
نحوه استفاده و نکات کلیدی برای والدین
برای استفاده حداکثری از این کاربرگ، والدین و آموزگاران باید به نکات زیر توجه کنند: ابتدا، کلمات بخش اول را با صدای بلند بخوانید و از کودک بخواهید آنها را تکرار کند و جای نشانه “د” را در کلمات حس کند. سپس، در بخش “فرزند خوبم…” برای هر کلمه که نشانه “اَ” یا “آ” در ابتدای آن است، مانند “آب”، “آدم”، “آنار”، از دانشآموز بخواهید نشانه “اَ” یا “آ” را با انگشت یا مداد لمس کند و از او بخواهید کلماتی که فقط با نشانه “آ” شروع شدهاند را خط بکشد. هنگام انجام تمرینهای تصویری، بر تلفظ صحیح کلمات (مثل کتاب، بادبادک، آهو) تاکید کنید تا ارتباط تصویر و صدا تثبیت شود. مهمتر از همه، تشویق و تقویت مثبت در طول انجام تمرینها، انگیزه یادگیری را در کودک افزایش میدهد.
سوالات متداول (FAQ)
- تمرین روخوانی برای کدام کلمات است؟ تمرین روخوانی برای کلماتی است که تاکنون آموزش داده شدهاند، مانند: دا، دَر، داد، بَد، باد، آب، آداب، باادب.
- منظور از “کامل کردن تصاویر” چیست؟ دانشآموز باید با توجه به تصاویر (بادبادک، کِتاب، آدم برفی و…)، جای خالی نقطهچینها را با نشانههای آموزشدیده (مثل ا، د، ب) پر کند تا کلمه کامل شود.
- آیا نشانه “د” صدای دیگری هم دارد؟ خیر، در این مرحله از آموزش، نشانه “د” تنها یک صدا دارد و جزء صامتها است (نشانه غیر آخر و غیر چسبان).
چگونه به فرزندم کمک کنم تا کلمات را تفکیک کند؟ میتوانید از روش بخش کردن کلمات (مثلاً: با – د) و کف زدن به تعداد بخشها استفاده کنید. سپس برای بخش “صداهای هر کلمه را جدا بنویس”، از او بخواهید هر صدا را به تنهایی بگوید و در یک خانه بنویسد (ب – ا – د).
دانلود فایل در انتهای صفحه
محصولات پیشنهادی
برای دریافت کاربرگ روی دکمه “دانلود فایل” کلیک نمایید.



