تکلیف نشانه ب اول دبستان

تکلیف نشانه ب اول دبستان
این تکلیف نشانه ب اول دبستان، یک مجموعه فعالیت برای دانشآموزان است. تکلیف حاضر به طور ویژه بر روی آموزش و تمرین نشانه “بـ ب” متمرکز است که یکی از اولین نشانههای آموزش داده شده در برنامه درسی فارسی پایه اول دبستان است. صفحات شامل تمرینهایی نظیر رنگآمیزی مرتبط با باران و چتر، تشخیص کلماتی که صدای آخرشان “ب” است، تشخیص کلماتی که دارای نشانه “بـ” هستند، کلمهسازی با نشانههای آموخته شده، کامل کردن کلمات با نشانه “ب” و یک شعر روانخوانی در مورد آموزش الفبا و ارزش خانواده میباشد. هدف از این فعالیتها، تثبیت یادگیری و افزایش مهارت دستورزی در نوشتن نشانه “بـ ب” است.
💡 اهداف و ویژگیهای اصلی
اهداف آموزشی کلیدی
- شناخت نشانه و صدا: درک و تشخیص صدای “ب” و شکلهای آن (“بـ” غیرآخر و “ب” آخر) در کلمات مختلف فارسی.
- تقویت خواندن: کمک به دانشآموز برای روخوانی ساده با استفاده از کلماتی که نشانه “بـ ب” را شامل میشوند.
- تقویت نوشتن و دستورزی: تمرین مهارتهای نوشتاری و افزایش دقت در نوشتن صحیح نشانه “بـ ب”.
- کلمهسازی: توانایی ترکیب نشانههای آموخته شده (مانند آ و ب) برای ساخت کلمات جدید (مثل “اب” و “با”).
- تلفیق با هنر: استفاده از فعالیتهایی مانند رنگآمیزی برای تقویت خلاقیت و ایجاد جذابیت در فرآیند یادگیری.
ویژگیهای کاربرگ
- جامعیت: شامل انواع تمرینهای تصویری، شنیداری (صدای آخر)، نوشتاری (کلمهسازی و کامل کردن جاهای خالی)، و حرکتی (رنگآمیزی) است.
- مناسب پایه اول: محتوای آن به گونهای طراحی شده که متناسب با تواناییهای یادگیری دانشآموزان پایه اول دبستان باشد.
- آموزش غیرمستقیم: بخشی از کاربرگ (مانند شعر) ارزشهای اخلاقی و اجتماعی، نظیر احترام به والدین (“بابا” و “مادر”) را در قالب ادبیات به کودک منتقل میکند.
❓ سؤالات متداول در مورد کاربرگ “نشانه ب”
| سؤال | پاسخ پیشنهادی |
| منظور از “شکلهایی را که صدای آخرشان (ب) است، رنگ بزن” چیست؟ | دانشآموز باید نام تصاویر را بگوید و اگر آخرین صدایی که میشنود “ب” باشد (مثل “کتاب”، “سیب”، “آب”)، آن شکل را رنگآمیزی کند. |
| آیا فقط باید یکی از اشکال “بـ” یا “ب” را تمرین کرد؟ | خیر، این کاربرگ برای آموزش هر دو شکل “بـ” غیر آخر (مانند “بادکنک”) و “ب” آخر (مانند “جوراب”) طراحی شده است. |
| وظیفه بزرگترها (والدین/معلم) در بخش شعر چیست؟ | از کودک خواسته شده تا شعر را با کمک بزرگترها بخواند. این کمک میتواند شامل خواندن شعر برای کودک، توضیح مفاهیم آن، و تشویق او به روانخوانی باشد. |
| بخش “به خودت کدام امتیاز را میدهی؟” به چه معناست؟ | این بخش نوعی خودارزیابی است که به دانشآموز اجازه میدهد تا میزان تلاش و رضایت خود از انجام تکلیف را با رنگ زدن یک امتیاز (مثلاً ستاره) مشخص کند، که یک گام کوچک در جهت افزایش مسئولیتپذیری است. |
دانلود فایل در انتهای صفحه
محصولات پیشنهادی
برای دریافت کاربرگ روی دکمه “دانلود فایل” کلیک نمایید.



