تکلیف نشانه ب اول دبستان

تکلیف نشانه ب اول دبستان

این تکلیف نشانه ب اول دبستان، یک مجموعه فعالیت برای دانش‌آموزان است. تکلیف حاضر به طور ویژه بر روی آموزش و تمرین نشانه “بـ ب” متمرکز است که یکی از اولین نشانه‌های آموزش داده شده در برنامه درسی فارسی پایه اول دبستان است. صفحات شامل تمرین‌هایی نظیر رنگ‌آمیزی مرتبط با باران و چتر، تشخیص کلماتی که صدای آخرشان “ب” است، تشخیص کلماتی که دارای نشانه “بـ” هستند، کلمه‌سازی با نشانه‌های آموخته شده، کامل کردن کلمات با نشانه “ب” و یک شعر روان‌خوانی در مورد آموزش الفبا و ارزش خانواده می‌باشد. هدف از این فعالیت‌ها، تثبیت یادگیری و افزایش مهارت دست‌ورزی در نوشتن نشانه “بـ ب” است.

💡 اهداف و ویژگی‌های اصلی

اهداف آموزشی کلیدی

  • شناخت نشانه و صدا: درک و تشخیص صدای “ب” و شکل‌های آن (“بـ” غیرآخر و “ب” آخر) در کلمات مختلف فارسی.
  • تقویت خواندن: کمک به دانش‌آموز برای روخوانی ساده با استفاده از کلماتی که نشانه “بـ ب” را شامل می‌شوند.
  • تقویت نوشتن و دست‌ورزی: تمرین مهارت‌های نوشتاری و افزایش دقت در نوشتن صحیح نشانه “بـ ب”.
  • کلمه‌سازی: توانایی ترکیب نشانه‌های آموخته شده (مانند آ و ب) برای ساخت کلمات جدید (مثل “اب” و “با”).
  • تلفیق با هنر: استفاده از فعالیت‌هایی مانند رنگ‌آمیزی برای تقویت خلاقیت و ایجاد جذابیت در فرآیند یادگیری.

ویژگی‌های کاربرگ

  • جامعیت: شامل انواع تمرین‌های تصویری، شنیداری (صدای آخر)، نوشتاری (کلمه‌سازی و کامل کردن جاهای خالی)، و حرکتی (رنگ‌آمیزی) است.
  • مناسب پایه اول: محتوای آن به گونه‌ای طراحی شده که متناسب با توانایی‌های یادگیری دانش‌آموزان پایه اول دبستان باشد.
  • آموزش غیرمستقیم: بخشی از کاربرگ (مانند شعر) ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی، نظیر احترام به والدین (“بابا” و “مادر”) را در قالب ادبیات به کودک منتقل می‌کند.

سؤالات متداول در مورد کاربرگ “نشانه ب”

سؤالپاسخ پیشنهادی
منظور از “شکل‌هایی را که صدای آخرشان (ب) است، رنگ بزن” چیست؟دانش‌آموز باید نام تصاویر را بگوید و اگر آخرین صدایی که می‌شنود “ب” باشد (مثل “کتاب”، “سیب”، “آب”)، آن شکل را رنگ‌آمیزی کند.
آیا فقط باید یکی از اشکال “بـ” یا “ب” را تمرین کرد؟خیر، این کاربرگ برای آموزش هر دو شکل “بـ” غیر آخر (مانند “بادکنک”) و “ب” آخر (مانند “جوراب”) طراحی شده است.
وظیفه بزرگترها (والدین/معلم) در بخش شعر چیست؟از کودک خواسته شده تا شعر را با کمک بزرگترها بخواند. این کمک می‌تواند شامل خواندن شعر برای کودک، توضیح مفاهیم آن، و تشویق او به روان‌خوانی باشد.
بخش “به خودت کدام امتیاز را می‌دهی؟” به چه معناست؟این بخش نوعی خودارزیابی است که به دانش‌آموز اجازه می‌دهد تا میزان تلاش و رضایت خود از انجام تکلیف را با رنگ زدن یک امتیاز (مثلاً ستاره) مشخص کند، که یک گام کوچک در جهت افزایش مسئولیت‌پذیری است.

دانلود فایل در انتهای صفحه

برای دریافت کاربرگ روی دکمه “دانلود فایل” کلیک نمایید.