ارزشیابی فصل۳ ریاضی دوم دبستان (هندسه)

ارزشیابی فصل۳ ریاضی دوم دبستان (هندسه)

این ارزشیابی فصل۳ ریاضی دوم دبستان (هندسه) است که مباحث فصل را مور سنجش قرار می‌دهد. اهداف آموزشی این آزمون شامل آشنایی دانش‌آموزان با نام اشکال هندسی، تعداد ضلع و گوشه آن‌ها، درک تفاوت و شباهت اشکال، توانایی تکمیل الگوهای شکلی و عددی، خواندن ساعت (آنالوگ و دیجیتال)، شناسایی اشکال دارای خط تقارن و ترسیم آن، و همچنین تکمیل نیمه دیگر اشکال متقارن است

 اهداف و انتظارات آموزشی 

این آزمون به منظور سنجش میزان تسلط دانش‌آموزان در چند حوزه کلیدی طراحی شده است:

  • آشنایی با اشکال هندسی: نام بردن اشکال و تعیین تعداد گوشه‌ها و اضلاع آن‌ها (مانند سوال ۱).

  • شباهت و تفاوت اشکال: مقایسه اشکال هندسی (مانند سوال الف و ب).

  • الگویابی: ادامه دادن الگوهای عددی (مانند ۷۵، ۷۰، ۶۵، …) و الگوهای شکلی/رنگی (مانند الگوهای (۱) تا (۵)).

  • ساعت‌خوانی: توانایی خواندن ساعت آنالوگ (با عقربه) و تبدیل آن به فرمت دیجیتال، و همچنین محاسبه زمان آینده (مانند سوال ۳).

  • تقارن: شناسایی اشکالی که خط تقارن دارند، رسم خط تقارن، و تکمیل اشکال متقارن (مانند سوال ۴ و ۵).

ویژگی‌ها و ساختار سوالات 

سوالات این ارزشیابی از ساختار متنوعی برخوردارند تا تمام اهداف آموزشی فصل را پوشش دهند:

  1. شناخت اشکال هندسی: سوال ۱ مستلزم نام‌گذاری و شمارش اضلاع و گوشه‌ها.

  2. مقایسه و درک مفاهیم: سوال ۲(الف و ب) شامل سوالات مفهومی در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌های اشکال (مانند مربع) است.

  3. الگوهای عددی و شکلی: سوالات الگویی شامل الگوهای کاهشی (مانند شمارش ۵ تا ۵ تا رو به عقب) و الگوهای بصری/رنگی است.

  4. زمان‌سنجی: سوالات مربوط به ساعت‌خوانی از خواندن ساعت فعلی، محاسبه زمان گذشته/مانده، تا محاسبه ساعت‌های آتی را در بر می‌گیرد.

  5. مفهوم تقارن: سوالات ۴ و ۵ به طور مستقیم توانایی‌های ترسیمی و شناختی دانش‌آموز در رابطه با مفهوم خط تقارن و اشکال متقارن را می‌سنجد.

 سوالات متداول (FAQ)

  • مخاطب این ارزشیابی چه کسانی هستند؟ دانش‌آموزان کلاس دوم دبستان که فصل سوم (هندسه) کتاب ریاضی خود را به پایان رسانده‌اند.

  • آیا پاسخ‌های سوالات در فایل موجود است؟ خیر، این فایل تنها شامل برگه‌ی سوالات ارزشیابی است و پاسخ‌نامه ندارد.

  • چه بخشی از آزمون مربوط به ساعت است؟ سوال ۳، که شامل یک تصویر ساعت آنالوگ است و از دانش‌آموز می‌خواهد ساعت را بخواند و به فرمت دیجیتال بنویسد و همچنین زمان را محاسبه کند.

  • سطح تسلط در انتهای آزمون چگونه ارزیابی می‌شود؟ یک جدول در انتهای آزمون برای ارزیابی معلم وجود دارد که سطوح تسلط را از “کم” تا “کامل” طبقه‌بندی کرده است.

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید