آزمون پایانی فارسی آبان ماه پایه اول دبستان

آزمون رایگان فارسی آبان ماه پایه اول دبستان

این آزمون رایگان فارسی آبان ماه پایه اول دبستان، ابزاری مهم برای سنجش پیشرفت دانش‌آموزان در آغاز فرآیند خواندن و نوشتن است. طراحی سؤالات به گونه‌ای است که مهارت‌های اساسی معرفی شده در دروس اولیه، شامل شناخت نشانه‌ها، ترکیب صداها، درک کلمات و جمله‌سازی ساده را ارزیابی کند. این ارزیابی به معلمان و والدین کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز را شناسایی کرده و برای تقویت هر بخش، برنامه‌ریزی مؤثری داشته باشند.

اهداف و ویژگی‌های آزمون:

آزمون حاضر با هدف سنجش میزان دستیابی دانش‌آموزان به اهداف آموزشی کلیدی فارسی اول دبستان در ماه آبان طراحی شده است. اهداف اصلی آن عبارتند از: تشخیص نشانه‌های مطرح شده و جایگاه آن‌ها در کلمات (مانند نشانه “س” و “او و”)، توانایی ترکیب نشانه‌ها برای ساخت کلمات، درک و ارتباط برقرار کردن با تصاویر و ساخت جمله‌ی مناسب با آن، تفکیک و نوشتن صدای کلمات (آوانگاری)، و تشخیص جایگاه کلمات در جملات و تکمیل جملات ناقص. ویژگی بارز این آزمون، تمرکز بر مهارت‌های پایه‌ای و استفاده از قالب‌های متنوع مانند رنگ‌آمیزی، تکمیل جدول، نوشتن و جمله‌سازی است.

مروری بر سؤالات آزمون:

سؤالات آزمون شامل بخش‌های کلیدی زیر است:

  1. شناخت نشانه‌ها: تشخیص و رنگ‌آمیزی تصویری که نشانه مشخصی (مثلاً “س” یا “او و” ) را در خود دارد.

  2. ترکیب کلمات: تکمیل جدول با ترکیب نشانه‌های داده شده (مثلاً “ب” و “م” با “ا” یا سایر نشانه‌ها).

  3. درک و جمله‌سازی: نوشتن اسم یک تصویر و سپس ساخت یک جمله‌ی ساده با آن کلمه.

  4. تفکیک و آوانگاری: نوشتن صدای کلمات داده شده (مانند “اسب”، “ادب”، “آمد”، “بودم”).

  5. تکمیل جملات: تشخیص و جایگذاری کلمات مناسب در جای خالی جملات بر اساس یک نمونه‌ی کامل. این بخش به سنجش درک ساختار جمله کمک می‌کند.

سؤالات متداول (FAQ):

سؤال متداولپاسخ
این آزمون چه مباحثی را پوشش می‌دهد؟

این آزمون بر مباحث اولیه‌ی فارسی، شامل شناخت و ترکیب نشانه‌ها، آوانگاری کلمات (صدای کلمات) و درک جمله و کلمه (کامل کردن جمله) تمرکز دارد.

چگونه نتایج آزمون ارزیابی می‌شوند؟

ارزیابی بر اساس چک‌لیست انتظارات و سطوح عملکرد (“خیلی خوب”، “خوب”، “قابل قبول”، “نیاز به تلاش بیشتر”) در پنج معیار اصلی انجام می‌شود.

معیارهای ارزیابی عملکرد کدامند؟

معیارهای ارزیابی شامل شناخت نشانه‌ها و جایگاهشان، توانایی ترکیب، جمله‌سازی با تصویر، تفکیک صدای کلمات و تشخیص جایگاه کلمات در جملات است.

چه چیزی برای آمادگی قبل از آزمون مهم است؟تمرین‌های مرتبط با بخش کردن کلمات، ترکیب حروف و خواندن کلمات ساده که شامل نشانه‌های تدریس شده تا آبان ماه هستند، اهمیت دارد.

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید