آزمون پایانی ریاضی آبان ماه پایه اول دبستان

آزمون ریاضی آبان ماه پایه اول دبستان pdf

این آزمون ریاضی آبان ماه پایه اول دبستان که برای دانش‌آموزان طراحی شده است. هدف اصلی این آزمون سنجش میزان تسلط دانش‌آموزان بر مفاهیم پایه‌ای آموزش داده شده در دو ماه اول سال تحصیلی، به‌ویژه در حوزه‌های شمارش، تشخیص اشکال هندسی، چوب‌خط، الگوها، جمع و تفریق ساده، و جدول شگفت‌انگیز (سودوکو) است. این ارزیابی به معلم کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان را شناسایی کرده و برنامه‌ریزی آموزشی آتی را مطابق با نیازهای آن‌ها تنظیم نماید.

 اهداف و ویژگی‌های آزمون

ویژگی بارز این آزمون تمرکز آن بر مفاهیم بصری و عملی در کنار جنبه‌های عددی است. سوالات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نه تنها توانایی شمارش و نوشتن عدد ، بلکه توانایی‌های تشخیص فضایی (تشخیص گوشه در اشکال) ، بیان داده‌ها (رسم چوب‌خط) ، و حل مسئله ساده (تکمیل مربع شگفت‌انگیز) را نیز ارزیابی کنند. جدول ارزیابی ضمیمه شده ، انتظارات یادگیری مشخصی مانند “توانایی تشخیص گوشه در اشکال را دارد” و “مفهوم تفریق را درک کرده، باقی مانده را تشخیص می‌دهد” را لیست کرده و امکان سنجش در سطوح “نیاز به تلاش” تا “خیلی خوب” را فراهم می‌آورد.

 مرور کلی بر سوالات

این آزمون شامل ۶ نوع سوال اصلی است که مفاهیم مختلفی را در بر می‌گیرد:

  • سوال ۱: تشخیص و شمارش گوشه‌ها در اشکال هندسی.

  • سوال ۲ و ۳: شمارش اشکال و رسم چوب‌خط مناسب ، همچنین جمع کردن اشکال دو گروه و نمایش تعداد کل با چوب‌خط.

  • سوال ۴: ادامه دادن الگوهای بصری (الگویابی).

  • سوال ۵: دو بخش دارد: شمارش و نوشتن عدد مناسب و نمایش عملی تفریق با خط زدن و رنگ‌آمیزی باقی‌مانده (استفاده از چینه برای درک بصری مفهوم تفریق).

  • سوال ۶: تکمیل مربع شگفت‌انگیز (سودوکو ساده) که جمع و منطق عددی را تقویت می‌کند.

 سوالات متداول

۱. مدت زمان تقریبی مورد نیاز برای پاسخ‌دهی به این آزمون چقدر است؟

مدت زمان معمول برای آزمون‌های پایه اول در آبان ماه حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است، اما این می‌تواند بر اساس سرعت و تعداد دانش‌آموزان در کلاس و میزان تمرکز معلم بر کمک‌های فردی متغیر باشد.

۲. این آزمون بیشتر بر چه نوع مهارتی تاکید دارد؟

این آزمون بر درک مفاهیم عملی ریاضی تاکید دارد؛ یعنی توانایی دانش‌آموز در ارتباط دادن تصویر (اشکال) با نماد (عدد یا چوب‌خط) و انجام عملیات ساده (جمع، تفریق، الگویابی). استفاده از چوب‌خط و چینه نشان‌دهنده اهمیت نمایش ملموس مفاهیم ریاضی است.

۳. “مربع شگفت‌انگیز” (سوال ۶) چه هدفی را دنبال می‌کند؟

این سوال توانایی دانش‌آموز را در منطق عددی و حل مسئله می‌سنجد. در واقع، دانش‌آموز باید با استفاده از اعداد داده شده، جدول را به گونه‌ای کامل کند که یک عدد در هر ردیف و ستون بیشتر از یک بار تکرار نشود.

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید