آزمون فصل دوم علوم (خوراکی ها) پایه سوم دبستان

آزمون فصل ۲ علوم پایه سوم دبستان

امروز آزمون فصل ۲ علوم پایه سوم دبستان را براتون آماده کردیم. هدف این فعالیت آموزشی، آشنایی و درک دانش‌آموزان از تقسیم‌بندی مواد غذایی به گروه‌های اصلی و سهم هر گروه در یک رژیم غذایی سالم است. دانش‌آموزان باید با استفاده از تصاویر مواد غذایی موجود در پایین صفحه، هر مورد را شناسایی کرده و آن را در قطاع مناسب از نمودار دایره‌ای (که شبیه به هرم یا بشقاب غذایی است) قرار دهند.

این نوع آزمون‌ها به جای اتکا به حفظیات، بر مهارت‌های عملی، درک مفهومی و توانایی طبقه‌بندی تأکید دارند. نمودار دایره‌ای شامل بخش‌هایی برای «گروه میوه‌ها و سبزی‌ها» (بزرگ‌ترین بخش به رنگ سبز)، «گروه نان و غلات و سیب‌زمینی» (به رنگ زرد)، «گروه شیر و لبنیات و…» (به رنگ صورتی)، و بخش‌های کوچک‌تر دیگر مانند «گروه گوشت و تخم مرغ و حبوبات» (به رنگ آبی) و «گروه چربی‌ها» است. این طراحی بصری به دانش‌آموز کمک می‌کند تا اهمیت هر گروه غذایی را به درستی تشخیص دهد.

اهداف، ویژگی‌ها و سوالات متداول

🎯 اهداف آموزشی این فعالیت

  • درک مفهوم گروه‌های غذایی: دانش‌آموز تفاوت‌ها و شباهت‌های مواد غذایی را درک کرده و آن‌ها را بر اساس محتوای مغذی اصلی طبقه‌بندی کند.
  • شناخت اهمیت تناسب: دانش‌آموز سهم مناسب هر گروه غذایی در رژیم روزانه و نقش آن در سلامتی بدن را تشخیص دهد (به عنوان مثال، درک اینکه میوه‌ها و سبزیجات باید بزرگترین بخش باشند).
  • توسعه مهارت‌های عملی: دانش‌آموز توانایی عملی برش، طبقه‌بندی و چسباندن را که بخشی از آموزش فعال است، تقویت کند.

✨ ویژگی‌های برجسته آزمون

  • رویکرد عملکردی: به جای سؤالات تئوری، دانش‌آموز باید با انجام یک کار عملی (بریدن و چسباندن) دانش خود را نشان دهد.
  • جذابیت بصری: استفاده از نمودار دایره‌ای رنگی (بشقاب غذایی) آموزش مفاهیم تغذیه‌ای را برای کودکان ملموس‌تر و جذاب‌تر می‌کند.
  • سادگی و وضوح: تصاویر مواد غذایی (مانند ماهی، تخم‌مرغ، موز، مرغ، بادمجان و…) برای دانش‌آموزان این مقطع کاملاً شناخته‌شده هستند.

 سوالات متداول (FAQ)

سؤالپاسخ کوتاه
این آزمون برای چه مقطعی مناسب است؟برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ( پایه سوم) که فصل خوراکی‌ها را می‌آموزند، طراحی شده است.
وظیفه دانش‌آموز دقیقاً چیست؟دانش‌آموز باید هر تصویر خوراکی در پایین صفحه را برش داده و در بخش مناسب از نمودار دایره‌ای (مثلاً موز در بخش میوه‌ها) بچسباند.
چرا بخش میوه‌ها و سبزی‌ها بزرگتر است؟برای آموزش اهمیت مصرف بیشتر این گروه در مقایسه با گروه‌های دیگر برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متوازن.
هدف از درج «تاریخ» و «نام و نام خانوادگی» چیست؟ثبت اطلاعات لازم برای نمره‌دهی و طبقه‌بندی برگه‌های آزمون.

دانلود فایل در انتهای صفحه

برای دریافت کاربرگ روی دکمه “دانلود فایل” کلیک نمایید.