آزمون فصل ۲ علوم پایه سوم دبستان

امروز آزمون فصل ۲ علوم پایه سوم دبستان را براتون آماده کردیم. هدف این فعالیت آموزشی، آشنایی و درک دانشآموزان از تقسیمبندی مواد غذایی به گروههای اصلی و سهم هر گروه در یک رژیم غذایی سالم است. دانشآموزان باید با استفاده از تصاویر مواد غذایی موجود در پایین صفحه، هر مورد را شناسایی کرده و آن را در قطاع مناسب از نمودار دایرهای (که شبیه به هرم یا بشقاب غذایی است) قرار دهند.
این نوع آزمونها به جای اتکا به حفظیات، بر مهارتهای عملی، درک مفهومی و توانایی طبقهبندی تأکید دارند. نمودار دایرهای شامل بخشهایی برای «گروه میوهها و سبزیها» (بزرگترین بخش به رنگ سبز)، «گروه نان و غلات و سیبزمینی» (به رنگ زرد)، «گروه شیر و لبنیات و…» (به رنگ صورتی)، و بخشهای کوچکتر دیگر مانند «گروه گوشت و تخم مرغ و حبوبات» (به رنگ آبی) و «گروه چربیها» است. این طراحی بصری به دانشآموز کمک میکند تا اهمیت هر گروه غذایی را به درستی تشخیص دهد.
اهداف، ویژگیها و سوالات متداول
🎯 اهداف آموزشی این فعالیت
- درک مفهوم گروههای غذایی: دانشآموز تفاوتها و شباهتهای مواد غذایی را درک کرده و آنها را بر اساس محتوای مغذی اصلی طبقهبندی کند.
- شناخت اهمیت تناسب: دانشآموز سهم مناسب هر گروه غذایی در رژیم روزانه و نقش آن در سلامتی بدن را تشخیص دهد (به عنوان مثال، درک اینکه میوهها و سبزیجات باید بزرگترین بخش باشند).
- توسعه مهارتهای عملی: دانشآموز توانایی عملی برش، طبقهبندی و چسباندن را که بخشی از آموزش فعال است، تقویت کند.
✨ ویژگیهای برجسته آزمون
- رویکرد عملکردی: به جای سؤالات تئوری، دانشآموز باید با انجام یک کار عملی (بریدن و چسباندن) دانش خود را نشان دهد.
- جذابیت بصری: استفاده از نمودار دایرهای رنگی (بشقاب غذایی) آموزش مفاهیم تغذیهای را برای کودکان ملموستر و جذابتر میکند.
- سادگی و وضوح: تصاویر مواد غذایی (مانند ماهی، تخممرغ، موز، مرغ، بادمجان و…) برای دانشآموزان این مقطع کاملاً شناختهشده هستند.
سوالات متداول (FAQ)
| سؤال | پاسخ کوتاه |
| این آزمون برای چه مقطعی مناسب است؟ | برای دانشآموزان مقطع ابتدایی ( پایه سوم) که فصل خوراکیها را میآموزند، طراحی شده است. |
| وظیفه دانشآموز دقیقاً چیست؟ | دانشآموز باید هر تصویر خوراکی در پایین صفحه را برش داده و در بخش مناسب از نمودار دایرهای (مثلاً موز در بخش میوهها) بچسباند. |
| چرا بخش میوهها و سبزیها بزرگتر است؟ | برای آموزش اهمیت مصرف بیشتر این گروه در مقایسه با گروههای دیگر برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متوازن. |
| هدف از درج «تاریخ» و «نام و نام خانوادگی» چیست؟ | ثبت اطلاعات لازم برای نمرهدهی و طبقهبندی برگههای آزمون. |
دانلود فایل در انتهای صفحه
محصولات پیشنهادی
برای دریافت کاربرگ روی دکمه “دانلود فایل” کلیک نمایید.