آزمون عملکردی علوم دوم دبستان
هدف این آزمون عملکردی علوم دوم دبستان تقویت مهارت مشاهده است. این آزمون به جای سنجش دانش نظری، بر روی توانایی دانشآموز در انجام یک فعالیت عملی و استفاده از حواس مختلف برای مشاهده دقیق تمرکز دارد.
ویژگیها و بخشهای اصلی آزمون
این آزمون شامل یک فعالیت ساده اما کاربردی است که دانشآموز را تشویق میکند تا به دنیای اطراف خود دقت کند:
* ابزار مورد نیاز: دو نوع برگ، مداد و چسب.
* مراحل فعالیت:
* دانشآموز به یک فضای سبز میرود و دو برگ با شکلهای متفاوت انتخاب میکند.
* برگها را در قسمتهای مشخص شده میچسباند.
* مشاهدات خود را درباره هر برگ (مانند رنگ، بو و…) مینویسد.
* تفاوتها و شباهتهای دو برگ را مقایسه میکند و مینویسد.
* ملاکهای ارزیابی: معلم بر اساس جدول ارزیابی، عملکرد دانشآموز را در دو بخش اصلی میسنجد:
* توصیف برگها: آیا دانشآموز برگها را به درستی بر اساس مشاهداتش شرح میدهد؟
* مقایسه برگها: آیا دانشآموز شباهتها و تفاوتهای دو برگ را به درستی میبیند و مینویسد؟
سوالات متداول (FAQ)
۱. هدف از این آزمون عملکردی چیست؟
هدف اصلی این آزمون، تقویت مهارتهای مشاهده و مقایسه در دانشآموز است. این نوع آزمونها به جای حفظ کردن اطلاعات، دانشآموز را تشویق میکنند تا با انجام یک فعالیت عملی، یادگیری فعال داشته باشد.
۲. چرا باید برگها را با دقت مشاهده کرد؟
مشاهده دقیق به ما کمک میکند تا جزئیات را ببینیم و اطلاعات بیشتری از دنیای اطراف به دست آوریم. با مشاهده رنگ، بو و شکل برگها، دانشآموزان یاد میگیرند که چگونه از حواس پنجگانه خود برای کشف دنیای طبیعی استفاده کنند.
۳. این آزمون چه مهارتی را در دانشآموز تقویت میکند؟
این آزمون به طور خاص مهارت مشاهده را تقویت میکند. علاوه بر این، توانایی مقایسه، تحلیل و نگارش مشاهدات را نیز در دانشآموزان افزایش میدهد.
کاربرگهای مرتبط
محصولات مرتبط
کتاب لوحه نویسی آسان
برای دریافت کاربرگ روی دکمه “دانلود فایل” کلیک نمایید.