آزمون ریاضی اول ابتدایی

آزمون ریاضی (اشکال هندسی) اول ابتدایی pdf

 این آزمون ریاضی (اشکال هندسی) اول ابتدایی به سنجش مهارت‌های اساسی و پایه‌ای دانش‌آموزان در ماه‌های ابتدایی سال تحصیلی می‌پردازد و شامل مفاهیم اصلی چون شمارش، چوب خط، الگوها، و اشکال هندسی ساده است. طراحی آزمون به گونه‌ای است که با تصاویر جذاب و تمرین‌های متنوع، ضمن ارزیابی یادگیری، برای دانش‌آموزان سال اولی نیز جذاب و قابل درک باشد. این ابزاری مهم برای معلم برای درک نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان در مفاهیم کلیدی آغازین ریاضی است.

 اهداف اصلی آزمون

هدف اصلی این آزمون، سنجش میزان یادگیری و درک دانش‌آموزان کلاس اول از مفاهیم پایه ریاضی تدریس شده است. این اهداف شامل موارد زیر است:

  • تشخیص و شمارش: ارزیابی توانایی دانش‌آموز در شمارش تعداد اجسام (تا عدد ۱۰) و نمایش آن با چوب خط یا عدد.

  • شناخت اشکال هندسی: سنجش میزان شناخت دانش‌آموز از ویژگی‌های اشکال هندسی ساده مانند گوشه‌ها در اشکالی چون ذوزنقه و مستطیل.

  • درک الگو و توالی: بررسی توانایی ادامه‌دادن الگوهای تکراری بصری و درک نظم در آنها.

  • موقعیت‌یابی و مقایسه: ارزیابی مفاهیم مکانی مانند چپ و راست و توانایی مقایسه تعداد (در صورت وجود سوالات مقایسه‌ای).

 ویژگی‌های کلیدی سوالات

سوالات این آزمون با توجه به مراحل رشد شناختی دانش‌آموزان ۶ تا ۷ ساله طراحی شده‌اند و بر یادگیری فعال و بصری تمرکز دارند.

  • تمرکز بر چوب خط: استفاده مکرر از چوب خط (سوالات ۲، ۳، ۵) نشان دهنده اهمیت این ابزار در آموزش شمارش و دسته‌بندی است، زیرا پلی میان شمارش عینی و نوشتن عدد ایجاد می‌کند.

  • ترکیب هندسه و شمارش: سوال ۱ (شمارش گوشه) مفاهیم هندسه (ویژگی‌های شکل) و شمارش را به هم پیوند می‌دهد.

  • الگویابی بصری: سوال ۴ کاملاً بر مهارت الگویابی و پیش‌بینی توالی بعدی تکیه دارد، که برای پرورش تفکر منطقی بسیار حیاتی است.

  • آزمون مداد کاغذی: ماهیت این آزمون آزمون مداد کاغذی است، که نیاز به درگیر شدن فیزیکی دانش‌آموز (رنگ کردن، وصل کردن، کشیدن) برای پاسخگویی دارد.

 سوالات متداول والدین و آموزگاران

۱. این آزمون چه بخشی از کتاب درسی را پوشش می‌دهد؟

این آزمون بر اساس محتوای تم‌های ۱ تا ۴ یا ۵ کتاب ریاضی اول دبستان طراحی شده است. به طور خاص، مباحث الگویابی، موقعیت‌یابی، چوب خط، گوشه و لبه و شمارش اعداد را در بر می‌گیرد.

۲. اگر دانش‌آموز در چوب خط مشکل داشت، چطور تمرین کنیم؟

برای تقویت مهارت چوب خط، از ابزارهای عینی مانند نی، مداد رنگی یا چینه استفاده کنید. دانش‌آموز ابتدا اشیاء را به صورت عینی دسته‌بندی ۵ تایی کند (۴ خط عمودی، ۱ خط مورب) و سپس معادل آن را روی کاغذ به صورت چوب خط رسم کند.

۳. هدف از سوال ۳ (چپ و راست با چوب خط) چیست؟

هدف این سوال دوگانه است:

الف) ارزیابی مفهوم موقعیت‌یابی مکانی (چپ و راست)

ب) ارزیابی توانایی شمارش اجزای یک مجموعه (چند مثلث در چپ؟ چند مکعب در راست؟) و نمایش جمعی آن با چوب خط، که مقدمه‌ای برای مفاهیم جمع و تفریق است.

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید