آزمون بنویسیم فارسی اول دبستان

آزمون بنویسیم فارسی اول دبستان

 آزمون بنویسیم فارسی اول دبستان، که بخشی از برنامه درسی فارسی است، بر تقویت مهارت نوشتن تمرکز دارد. هدف‌های اصلی این آزمون سنجش میزان تسلط دانش‌آموز بر مهارت‌های زیر است:

  • حوزه شناختی:

    • آشنایی با نمادهای خط فارسی.

    • شناخت زبان معیار.

  • حوزه مهارتی (نگارش):

    • تقویت و ارزیابی مهارت‌های نوشتاری.

    • توانایی نوشتن نام تصویرها (املای تصویری) (مانند تمرین شماره ۱ در آزمون).

    • کلمه‌سازی با ترکیبات درهم‌ریخته یا حروف جامانده (مانند تمرین شماره ۲ در آزمون).

    • تکمیل جملات با کلمات مناسب (مانند تمرین شماره ۳ در آزمون).

    • مرتب کردن کلمات به هم ریخته برای ساختن جملات معنی‌دار (مانند تمرین شماره ۵ در آزمون).

    • جمله‌سازی با کلمات داده شده یا برای تصویر (مانند تمرین شماره ۶ و ۹ در آزمون).

    • ایجاد علاقه و نگرش مثبت نسبت به مطالعه و مسائل فرهنگی.

 ویژگی‌های سوالات آزمون بنویسیم

سوالات آزمون بنویسیم فارسی کلاس اول بر اساس مباحث کتاب درسی و برای تقویت مهارت‌های زبان‌آموزی طراحی شده‌اند. برخی از ویژگی‌های کلیدی این آزمون عبارتند از:

  • تنوع سوالات: سوالات متنوعی را در بر می‌گیرد؛ از جمله نام‌نویسی تصاویر، وصل کردن کلمه به تصویر، کلمه‌سازی، کامل کردن جاهای خالی، مرتب کردن کلمات و جمله‌سازی.

  • پوشش جامع: این آزمون معمولاً شامل مباحث مختلف آموزشی، از جمله نگاره‌ها و آموزش نشانه‌ها می‌شود.

  • سنجش مهارت نگارش: هدف اصلی آن سنجش توانایی دانش‌آموز در به‌کارگیری دانش کسب‌شده برای تولید متن (نوشتن کلمه و جمله) است.

  • ارزشیابی مهارت‌های حرکتی ظریف: تمریناتی مانند لوحه‌نویسی (هرچند در این نمونه نیست) و تمرین نوشتاری به طور کلی، ماهیچه‌های دست و مهارت حرکتی ظریف را تقویت می‌کند که برای درست مداد در دست گرفتن و نوشتن لازم است.

 مرور سوالات مطرح شده در آزمون حاضر

آزمون «بنویسیم» ارائه شده، توانایی‌های کلیدی زیر را در دانش‌آموز می‌سنجد:

  • نوشتن نام تصاویر: (سوال ۱)

  • کلمه‌سازی: نوشتن کلمه مناسب با ترکیب‌های درهم ریخته (سوال ۲).

  • تکمیل جمله: کامل کردن جاهای خالی جمله با توجه به تصاویر (سوال ۳).

  • درک و تطبیق: وصل کردن کلمه به تصویر (خواندنی) و وصل کردن جمله به تصویر (خواندنی و درک) (سوال ۴ و ۷).

  • ساخت جمله: مرتب کردن کلمات درهم‌ریخته برای ساختن جمله با معنی (سوال ۵).

  • جمله‌سازی خلاقانه: ساخت جمله با کلمه داده شده (سوال ۶) یا نوشتن دو جمله برای یک تصویر (سوال ۹).

  • مهارت املایی و نگارشی: در مجموع، تمامی سوالات میزان تسلط دانش‌آموز بر رسم‌الخط و املای صحیح کلمات را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

 سوالات متداول در مورد آزمون بنویسیم فارسی اول

  • این آزمون در چه مقاطعی از سال تحصیلی کاربرد دارد؟ این نوع سوالات (نام‌نویسی، کلمه‌سازی، جمله‌سازی) در آزمون‌های مستمر، نوبت اول (دی ماه) و نوبت دوم (خرداد ماه) به منظور ارزیابی سطح یادگیری دانش‌آموزان استفاده می‌شوند.

  • چه محتوایی در آزمون‌های بنویسیم مورد سوال قرار می‌گیرد؟ محتوای سوالات مربوط به آموزش‌ها و مباحثی است که در کتاب‌های درسی فارسی پایه اول ابتدایی، از جمله بخش نگاره‌ها و آموزش نشانه‌ها، ارائه شده است.

  • هدف از مرتب‌سازی کلمات درهم‌ریخته در این آزمون چیست؟ این نوع سوال (مانند سوال ۵) برای ارزیابی توانایی دانش‌آموز در ساخت جملات کامل و معنی‌دار با توجه به ترتیب صحیح کلمات و دستور زبان فارسی طراحی شده است.

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید