آزمون املا درس ۱ تا ۵ فارسی دوم دبستان

آزمون املا درس ۱ تا ۵ فارسی دوم دبستان

این آزمون املا درس ۱ تا ۵ فارسی دوم دبستان تهیه شده است تا مباحث و واژگان کتاب فارسی دوم را پوشش دهد. این آزمون با هدف سنجش میزان یادگیری، تثبیت املای کلمات دشوار و افزایش دقت دانش‌آموز در آذرماه طراحی شده است. طراحی بصری جذاب و تنوع در انواع سؤالات (مانند تکمیل جاهای خالی، ساخت کلمات جدید، تکمیل کلمات بر اساس معنی و املای خوشه‌ای) تلاش شده است تا فرآیند ارزیابی برای دانش‌آموزان این پایه لذت‌بخش و کمتر استرس‌ زا باشد.

 اهداف و ویژگی‌های آزمون

ویژگیهدف آموزشی
تنوع سوالات

سنجش مهارت‌های مختلف املایی و نگارشی: جای خالی (درک مطلب و املاء متن درس)، کلمه‌سازی (درک ساختار کلمات با افزودن «ی» یا «ای»)، معنی کلمات (تکمیل کلمات ناقص بر اساس معنی)، املای خوشه‌ای (تمرین گوش دادن و تجزیه و تحلیل آوایی)، جدول کلمات (پیدا کردن واژه‌هایی مانند نظم، مناسب، حوصله، نصیحت، استراحت)

تمرکز بر واژگان کلیدی

تثبیت املای کلمات دارای حروف خاص و کلمات مهم درسی با استفاده از حروف هم‌آوا در سوالات تکمیلی (مانند نصیحت، استراحت، مواظبت) و استفاده از واژه‌هایی مانند پاکیزه ، رفیق ، آغاز ، آرام و سالم.

پوشش درسی

ارزیابی جامع دروس ۱ تا ۵ فارسی دوم دبستان (مباحث آذرماه)

جنبه تشخیصی

شناسایی دقیق نقاط ضعف دانش‌آموزان در املای کلمات و نیاز به تمرین بیشتر روی کدام بخش‌ها (مثلاً کلمه‌سازی، درک معنا یا املاء متن) با استفاده از بخش‌های متفاوت سؤال.

شرح سؤالات رایج و پاسخ‌های نمونه

این آزمون شامل سه بخش اصلی در صفحه اول و سه بخش تکمیلی در صفحه دوم است:

  • بخش ۱ (جاهای خالی): شامل جملاتی از متن دروس ۱ تا ۵ برای تکمیل واژه‌های کلیدی، مانند: «آموزگار گفت: میکروب‌ها خطرناکی هستند»، «بچه خرگوش‌ها در لانه‌ منتظر پرسش بعدی بودند» و «باران شدیدی به باریدن کرد و گوسفندها را برد».

  • بخش ۲ (کلمه‌سازی): اضافه کردن پسوند «ی» یا «ای» به کلماتی مانند پاکیزه، شاگرد، نگاه، سیب، کتابخانه، درس، معلم برای ساخت کلمات جدید و جمله سازی با آن.

  • بخش ۳ (تکمیل کلمه): تکمیل کلمات ناقص با توجه به معنی داده شده، مانند: مواظبت به معنای نگه داری ، آغاز به معنای شروع ، رفیق ، آرام و پاکیزه و استفاده از کلماتی مانند زیاد ، نظم و مناسب.

 سؤالات متداول والدین و معلمان

۱. این آزمون مناسب چه زمانی است؟

  • این آزمون برای ارزیابی در ماه آذر، پس از تدریس کامل دروس ۱ تا ۵ کتاب فارسی دوم دبستان، طراحی شده است.

۲. اگر دانش‌آموز در املای خوشه‌ای مشکل داشت، چه کنیم؟

  • املای خوشه‌ای یک فعالیت برای ساخت کلمه جدید با صدای آخر کلمه قبلی است، مانند: دریا، سپس با صدای «آ» باید کلمه جدید ساخت (مانند آب). همچنین در این بخش کلماتی مانند سالم، آش، باد، برگ، شاد و شب دیده می‌شود. تمرین‌های شفاهی و بازی با کلمات به تقویت مهارت‌های آوایی کمک می‌کند.

۳. چرا در برخی سوالات، کلماتی مانند «ظ، ض، ح، ط» استفاده شده است؟

  • کلمات با املای دشوار و دارای حروف هم‌آوا مانند نصیحت، حوصله، استراحت و مواظبت در بخش‌های مختلف آزمون گنجانده شده‌اند. هدف این بخش، تمرکز بر تفاوت املایی و یادگیری نوشتار صحیح این واژگان است تا دانش‌آموز از بین حروف سمت چپ (ح، ظ، ض، ر، ه) گزینه درست را انتخاب کند.

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید