آزمون املا درس ۱ تا ۵ فارسی دوم دبستان

این آزمون املا درس ۱ تا ۵ فارسی دوم دبستان تهیه شده است تا مباحث و واژگان کتاب فارسی دوم را پوشش دهد. این آزمون با هدف سنجش میزان یادگیری، تثبیت املای کلمات دشوار و افزایش دقت دانشآموز در آذرماه طراحی شده است. طراحی بصری جذاب و تنوع در انواع سؤالات (مانند تکمیل جاهای خالی، ساخت کلمات جدید، تکمیل کلمات بر اساس معنی و املای خوشهای) تلاش شده است تا فرآیند ارزیابی برای دانشآموزان این پایه لذتبخش و کمتر استرس زا باشد.
اهداف و ویژگیهای آزمون
| ویژگی | هدف آموزشی |
| تنوع سوالات | سنجش مهارتهای مختلف املایی و نگارشی: جای خالی (درک مطلب و املاء متن درس)، کلمهسازی (درک ساختار کلمات با افزودن «ی» یا «ای»)، معنی کلمات (تکمیل کلمات ناقص بر اساس معنی)، املای خوشهای (تمرین گوش دادن و تجزیه و تحلیل آوایی)، جدول کلمات (پیدا کردن واژههایی مانند نظم، مناسب، حوصله، نصیحت، استراحت) |
| تمرکز بر واژگان کلیدی | تثبیت املای کلمات دارای حروف خاص و کلمات مهم درسی با استفاده از حروف همآوا در سوالات تکمیلی (مانند نصیحت، استراحت، مواظبت) و استفاده از واژههایی مانند پاکیزه ، رفیق ، آغاز ، آرام و سالم. |
| پوشش درسی | ارزیابی جامع دروس ۱ تا ۵ فارسی دوم دبستان (مباحث آذرماه) |
| جنبه تشخیصی | شناسایی دقیق نقاط ضعف دانشآموزان در املای کلمات و نیاز به تمرین بیشتر روی کدام بخشها (مثلاً کلمهسازی، درک معنا یا املاء متن) با استفاده از بخشهای متفاوت سؤال. |
شرح سؤالات رایج و پاسخهای نمونه
این آزمون شامل سه بخش اصلی در صفحه اول و سه بخش تکمیلی در صفحه دوم است:
بخش ۱ (جاهای خالی): شامل جملاتی از متن دروس ۱ تا ۵ برای تکمیل واژههای کلیدی، مانند: «آموزگار گفت: میکروبها خطرناکی هستند»، «بچه خرگوشها در لانه منتظر پرسش بعدی بودند» و «باران شدیدی به باریدن کرد و گوسفندها را برد».
بخش ۲ (کلمهسازی): اضافه کردن پسوند «ی» یا «ای» به کلماتی مانند پاکیزه، شاگرد، نگاه، سیب، کتابخانه، درس، معلم برای ساخت کلمات جدید و جمله سازی با آن.
بخش ۳ (تکمیل کلمه): تکمیل کلمات ناقص با توجه به معنی داده شده، مانند: مواظبت به معنای نگه داری ، آغاز به معنای شروع ، رفیق ، آرام و پاکیزه و استفاده از کلماتی مانند زیاد ، نظم و مناسب.
سؤالات متداول والدین و معلمان
۱. این آزمون مناسب چه زمانی است؟
این آزمون برای ارزیابی در ماه آذر، پس از تدریس کامل دروس ۱ تا ۵ کتاب فارسی دوم دبستان، طراحی شده است.
۲. اگر دانشآموز در املای خوشهای مشکل داشت، چه کنیم؟
املای خوشهای یک فعالیت برای ساخت کلمه جدید با صدای آخر کلمه قبلی است، مانند: دریا، سپس با صدای «آ» باید کلمه جدید ساخت (مانند آب). همچنین در این بخش کلماتی مانند سالم، آش، باد، برگ، شاد و شب دیده میشود. تمرینهای شفاهی و بازی با کلمات به تقویت مهارتهای آوایی کمک میکند.
۳. چرا در برخی سوالات، کلماتی مانند «ظ، ض، ح، ط» استفاده شده است؟
کلمات با املای دشوار و دارای حروف همآوا مانند نصیحت، حوصله، استراحت و مواظبت در بخشهای مختلف آزمون گنجانده شدهاند. هدف این بخش، تمرکز بر تفاوت املایی و یادگیری نوشتار صحیح این واژگان است تا دانشآموز از بین حروف سمت چپ (ح، ظ، ض، ر، ه) گزینه درست را انتخاب کند.
📚 دسترسی سریع به کاربرگهای مقاطع مختلف
برای مشاهده کاربرگهای هر مقطع، روی دکمه مورد نظر کلیک کنید:
📥 دانلود رایگان کاربرگ
✔ فایل PDF قابل چاپ
✔ برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید