کاربرگ تم ۱۱ ریاضی پایه اول دبستان

دانلود رایگان کاربرگ تم ۱۱ ریاضی پایه اول دبستان pdf

 کاربرگ تم ۱۱ ریاضی پایه اول دبستان با عنوان «تساوی مجموعه‌ها و آشنایی با عدد ۸»، مفاهیم کلیدی ریاضی را به دانش‌آموزان معرفی می‌کند. در این تم، دانش‌آموزان با مفهوم برابری، نماد تساوی و نمایش‌های مختلف عدد ۸ آشنا می‌شوند و مهارت‌های هندسی و حل مسئله خود را تقویت می‌کنند.

اهداف اصلی تم ۱۱

هدف کلی این تم، آشنایی دانش‌آموزان با نماد عدد ۸ و نماد مساوی است. اهداف جزئی‌تر شامل موارد زیر هستند:

  • درک مفهوم تساوی با شمردن تعداد اعضای دو دسته و درست کردن دسته‌های با تعداد مساوی از طریق تناظر یک به یک.

  • آموزش نماد تساوی $(=)$ و نوشتن تساوی‌های عددی.

  • درک مفهوم عدد ۸ و برقراری ارتباط بین نمایش‌های مختلف آن.

  • آشنایی با مفهوم ترکیبی عدد ۸ (به عنوان مثال ۸ به صورت ۵ و ۳).

  • تمرین سرشماری با کمک چوب خط و برقراری ارتباط نمایش چوب خطی با نماد عددها.

  • تکمیل کردن نیمه‌ی دیگر شکل با استفاده از درک مفهوم تقارن و ترسیم اشکال با خط کش.

  • درک بزرگ‌نمایی شکل‌ها و تجانس با استفاده از صفحه شطرنجی.

ویژگی‌های کلیدی و محتوای آموزشی

تم ۱۱ ریاضی اول، مفاهیم را از طریق فعالیت‌های عملی، تصویری و هندسی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد. ویژگی‌های اصلی این تم عبارتند از:

  • کار با نماد مساوی: دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چطور دو دسته با تعداد مساوی را با نماد مساوی نشان دهند و تساوی‌های عددی بسازند.

  • معرفی عدد ۸: آموزش نحوه صحیح نوشتن نماد عدد ۸ و ترکیب‌های آن.

  • تمرینات هندسی و الگو: استفاده از شابلون و خط کش برای طراحی و ادامه الگوها، ترسیم شکل‌ها در صفحه شطرنجی و تکمیل مربع شگفت‌انگیز (سودوکو).

  • تمرینات مقایسه‌ای: شامل فعالیت‌هایی مانند شمردن تعداد هر دسته و رنگ زدن دسته با تعداد کمتر.

  • فعالیت‌های کاربرگی: مانند کاربرگ ارزیابی که در آن دانش‌آموزان باید به تعداد خواسته شده شکل بکشند تا دو دسته برابر شوند.

  • ایجاد جو دوستانه: توصیه شده است که در تدریس، با ایجاد جوی دوستانه از خستگی دانش‌آموزان جلوگیری شود و دانش‌آموزان ویژه مورد توجه قرار گیرند.

 سؤالات متداول تم ۱۱

والدین و معلمان ممکن است سؤالات متداولی در مورد تم ۱۱ داشته باشند، از جمله:

  • چگونه مفهوم تساوی را آموزش دهیم؟

    • باید ابتدا با استفاده از ابزارهای ملموس (مانند چینه یا شکل) از دانش‌آموزان خواسته شود تا با برقراری تناظر یک به یک دسته‌هایی با تعداد مساوی بسازند، سپس نماد (=) به آن‌ها معرفی شود.

  • هدف از فعالیت ترسیم شکل در صفحه شطرنجی چیست؟

    • هدف اصلی این فعالیت، درک بزرگ‌نمایی شکل‌ها و تجانس است. همچنین کار با خط کش و توجه به تعداد و محل خط‌ها در شکل نیز مهم است.

  • چرا سرشماری با چوب خط آموزش داده می‌شود؟

    • سرشماری با چوب خط، برای برقراری ارتباط بین نمایش چوب خطی و نماد عددها است. باید به دانش‌آموزان آموزش داد که با شمارش هر شیء، یک چوب خط رسم کنند.

  • چه منابعی برای تمرین بیشتر وجود دارد؟

    • برای تثبیت یادگیری و ارزیابی می‌توان از کاربرگ‌های تم ۱۱، آزمون‌های عملکردی و نمونه سؤالات متنوع که مفاهیم عدد ۸، تساوی و تمرینات هندسی را پوشش می‌دهند، استفاده کرد.

📥 دانلود رایگان کاربرگ

فایل PDF قابل چاپ

برای دریافت کاربرگ روی دکمه «دانلود فایل» کلیک نمایید