گاهی مجبوریم از معلمانی استفاده کنیم که فهم تخصصی از موضوع درس ندارند

👤رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

▫️ آمارهای تعداد نیروی انسانی مورد نیاز مدارس به‌صورت معنی‌داری نگران‌کننده است. زمانی‌که آموزش و پرورش به اندازه کافی نیرو نداشته باشد برای بعضی از موقعیت‌های شغلی اساساً فردی را نداریم یا گاهی اوقات مجبور می‌شویم از کسانی به‌عنوان معلم استفاده کنیم که فهم تخصصی از موضوع درس ندارند.

▫️یکی از جنبه‌های معلمی مسلط بودن به تخصص‌های پداگوژیک یا هنر آموزشی کردن مطلب است. بعضی از معلمان بسیار باتجربه هستند و هم به حوزه موضوعی خود و هم به طراحی آموزشی مسلط‌اند. اما بعضی از معلمان به دلیل کمبودها و از سر اضطرار به‌واسطه برنامه‌های جذب غیرکارشناسی در آموزش و پرورش جذب شده‌اند و ضعف‌هایی دارند. بخشی از این ضعف‌ها محتوایی و بخشی دیگر مربوط به طراحی آموزشی است. تلقی من این است که ضعف این دسته از معلمان در حوزه طراحی آموزشی برجسته‌تر است و توانمندسازی آنها باید در این حوزه متمرکز شود. یعنی باید به آنها آموزش دهیم که چگونه محتوای درسی را با روش‌های فعال و گروهی تدریس کنند. اتفاقاً این یکی از مسائلی است که به‌درستی مورد تأکید آقای پزشکیان هم هست.