وبلاگ
پیوستن به سامانهها و مدلهای جدید آموزش، کلید رهایی از فقر آموزشی
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، کلید رهایی از فقر آموزشی را پیوستن به سامانهها و مدلهای جدید در آموزش عنوان کرد و گفت: گروههای جهادی، مردمی و خیریه میتوانند در حوزه بازماندگان از تحصیل و ارتقای کیفیت آموزش، نقشآفرینی مؤثری داشته باشند.
حمیدرضا خانمحمدی، در نشست هم اندیشی فعالان وجهادگران عرصه آموزش در مناطق محروم با بیان اینکه نقطه عطف بزرگی در حال رخ دادن است گفت: بعد از ۴۶ سال، برای نخستین بار آموزش و پرورش به عنوان مسئله اول دولت و ریاست جمهوری هم در مدرسهسازی فیزیکی و هم در کیفیت و محتوای آموزشی مطرح شده است.
وی با بیان اینکه باید نشستهایی میان فعالان مردمی و مسئولان عالیرتبه از جمله وزیر آموزش و پرورش و ریاستجمهوری برگزار شود، افزود: باید مقدمهای فراهم شود تا این جمع فرهیخته با رییس جمهور دیدار کنند و الگوهای موفق مردمی و جهادی خود را ارائه کنند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه کلید رهایی از فقر آموزشی، پیوستن به سامانهها و مدلهای جدید در آموزش است ادامه داد: گروههای جهادی، مردمی و خیریه میتوانند در حوزه بازماندگان از تحصیل و ارتقای کیفیت آموزش، نقشآفرینی مؤثری داشته باشند.
وی با اشاره به لزوم عبور از ساختارهای سنگین اداری و تمرکز بر بدنه مدارس گفت: باید به مدیر مدرسه برسیم زیرا جایی است که کانون تحول از آن انجام میشود. مدرسهای که مدرس آن درگیر و دغدغهمند نباشد، نمیتواند مأموریت تحول را انجام دهد.
خانمحمدی با بیان اینکه طرحهای موفق جهادی در ساخت و در ارتقای کیفیت نشان دادهاند که اگر به نقطه هدف یعنی مدرسه برسیم، تحولات بنیادین شکل میگیرد به فرمایشات رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش مسئلهای حاکمیتی است و باید با استفاده از حلقههای میانی و مردمی، این حاکمیت را به نقطه اجرا در مدارس متصل کنیم. اگر مدیر مدرسه در این فرآیند غایب باشد، همه چیز ناقص میماند.
وی از مدل جدیدی در مدرسهسازی سخن گفت و افزود: از لحظه آغاز ساخت مدرسه باید گروهی از مردم در کنار آن قرار گیرند. مدرسهای که بدون حس تعلق ساخته شود، دو ماه بعد فرسوده میشود اما اگر مردم در ساخت و نگهداری آن شریک باشند، آن مدرسه بهترین مدرسه خواهد شد.
خانمحمدی خواستار جدی گرفتن توصیهها در برنامه هفتم توسعه شد و اظهار کرد: جریانات مردمی و جهادی باید در قالب سیاستهای الزامآور در قانون وارد شوند. کمک به مدرسهسازی نباید صرفاً توصیهای باشد. امیدوارم این جلسه نقطه آغازی باشد برای شکلگیری ریل جدیدی در نظام تعلیم و تربیت کشور تا مدرسه، همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید کردهاند، کانون توجه و نقطه آغاز تحول شود.