وبلاگ
چند نکات مهم در مورد آزمون انتصاب مدیران مدارس
ضمن آرزوی موفقیت و سربلندی برای جامعه تعلیم و تربیت کشور به ویژه همکاران فرهنگی، بدینوسیله منابع آزمون «انتخاب و انتصاب مدیران مدارس» (موضوع ابلاغیه وزیر محترم آموزش و پرورش با شماره ۱۴۰/۱۱۱ مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۲۸) به شرح زیر به استحضار داوطلبان محترم میرسد.
در این راستا ملاحظات زیر شایان ذکر است:
1-آزمون در نیمه اول مردادماه برگزار میشود و تاریخ دقیق آن متعاقباً به اطلاع داوطلبان گرامی خواهد رسید.
2-مدارس به تناسب تعداد دانشآموزان و اقتضائات مدرسه و منطقه در چهارگروه دستهبندی میشوند. داوطلبان مکلفند پس از فعالشدن سامانه و مطابق اطلاعیههای بعدی نسبت به مشاهده مدارس هر گروه و انتخاب گروه مورد نظر اقدام نمایند. جزئیات گروهبندی و فرایند ارزیابی در شیوهنامه ارزیابی و انتصاب مدیران به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.
ابزارهای ارزیابی هر یک از گروهها به شرح زیر است:
📝——–ابزارهای ارزیابی———-📝
گروه 1:مستندات و مدارک،مصاحبه
گروه 2:مستندات و مدارک،مصاحبه،آزمون چهارگزینهای
گروه 3:مستندات و مدارک،مصاحبه،آزمون چهارگزینهای،تمرین تحلیلی
گروه 4:مستندات و مدارک، مصاحبه،آزمون چهارگزینهای، تمرین تحلیلی،کارگاه حضوری
الف) منابع اختصاصی و تخصصی
1.اسناد، قوانین و مقررات آموزش و پرورش
•سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش.
•سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی/ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
•آییننامه اجرایی مدارس/ مصوب سال 1400 شورای عالی آموزش و پرورش.
•بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی.
•آییننامه برگزاری اردوها.
•آییننامه ارزشیابی کیفی توصیفی (برای داوطلبان مقطع ابتدایی). •آییننامه ارزشیابی تحصیلی تربیتی / شیوهنامه اجرایی برگزاری آزمونها (نهایی و غیرنهایی) (برای داوطلبان مقطع متوسطه).
•آییننامه اجرایی نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزان (نماد).
•آییننامه الزامات مالی مدارس.
•آییننامه تخلفات اداری.
2.دانش تربیتی(علم و هنر یاددهی یادگیری)
•راهنمای عمل برنامه ویژة مدرسه (بوم) سازمان پژوهش.
•تبیین شاخصهای الگوی مدرسه تراز سند تحول (https://alefta.ir/shakhes).
•روانشناسی رشد و یادگیری (ویژه مدیران).
3.دانش مدیریت
•کتاب از مدیریت خوب تا رهبری عالی – هنر مدیریت و رهبری مدرسه
نوشته هادی عزیززاده – چاپ 1403 انتشارات مبتکران – بخشهای زیر:
فصل 2: مهارتهای مورد نیاز برای مدیر مدرسه.
فصل 3: وظایف مدیر مدرسه پیش از شروع سال تحصیلی.
فصل 4: وظایف روزانه مدیر مدرسه و در طی سال تحصیلی.
فصل 5: وظایف مدیر مدرسه در ماه پایانی سال تحصیلی.
4.اصول مدیریت آموزشی با تاکید بر
محورهای سبکهای مدیریتی – جو سازمانی- ارتباط-رهبری- انگیزش- تعارضات سازمانی- نظارت بالینی.
5.راهنمای فعالیتهای فوق برنامه ورزشی و مبانی ایمنسازی، استانداردسازی فضاها، تجهیزات ورزشی و بهداشتی مدارس .
ب) منابع عمومی
1.انس با قرآن و ادعیه.
2.نامه 31 نهج البلاغه (نامه امام علی به فرزندشان امام حسن علیهمالسلام).
3.هوش و استعداد فردی و مدیریتی (IQ و EQ).