وزیر آموزش و پرورش: بازسازی مدارس تخریبی و جذب نیروهای نهضتی

وزیر آموزش و پرورش از اختصاص بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز مدارس استان کرمان، بازسازی مدارس تخریبی و جذب نیروهای نهضتی خبر داد.

 علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، ظهر امروز در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد، با تقدیر از تلاش‌های استاندار کرمان در پیشبرد نهضت مدرسه‌سازی، بر لزوم محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی به‌ویژه در جنوب استان تأکید کرد.

وی از اختصاص بیش از 30 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز مدارس استان کرمان خبر داد و گفت: تمرکز وزارتخانه علاوه بر توسعه فضاهای فیزیکی، بر کیفیت‌بخشی، تقویت هویت دینی و ملی، و نخبه‌پروری است.

وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به نقش‌آفرینی مؤثر استاندار کرمان، در نهضت مدرسه‌سازی، گفت: از تلاش‌های استاندار کرمان در پیشبرد این نهضت تشکر می‌کنم. یکی از اولویت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش، محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی در مناطق کمتر برخوردار نظیر جنوب استان کرمان است.

توسعه فضاها، اما با تمرکز بر کیفیت و هویت‌سازی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تنها ساخت مدرسه کافی نیست، اظهار داشت: تمرکز ما علاوه بر توسعه فضاهای آموزشی، بر کیفیت‌بخشی آموزش، تقویت هویت دینی و ملی، و نخبه‌پروری است؛ این‌ها مولفه‌هایی هستند که آینده کشور را خواهند ساخت.

مدارس در خطر تخریب در اولویت بازسازی

وی با تأکید بر استمرار ساخت‌وساز مدارس گفت: سیکل مدارس تخریبی دائمی است و معمولاً بین 20 تا 30 درصد مدارس در این چرخه قرار دارند. با این حال، مدارسی که در وضعیت خطرناک هستند در اولویت بازسازی قرار دارند و 50 کلاس درس تخریبی استان کرمان در فهرست بازسازی قرار گرفته‌اند.

برنامه‌ریزی برای جذب نیروهای نهضتی بر اساس نیاز واقعی

وزیر آموزش و پرورش در پایان افزود: دستورالعمل جذب نیروهای نهضتی را در دست داریم، اما برنامه‌ریزی ما مبتنی بر نیاز واقعی مناطق است تا ساماندهی علمی و اثربخش نیروی انسانی صورت گیرد.

زیرساخت‌های فرسوده، تهدیدی برای امنیت دانش‌آموزان

سعیدی همچنین نسبت به وضعیت بحرانی مدارس فرسوده در جنوب استان هشدار داد و گفت: بسیاری از مدارس شرایط ایمنی مناسبی ندارند و هر لحظه جان دانش‌آموزان در خطر است. سرویس‌های بهداشتی نیز در وضعیت نامطلوبی قرار دارند و باید فکری اساسی در این زمینه شود.

تقاضا برای استقلال مدیریتی و ساماندهی نیروی انسانی

نماینده جیرفت و عنبرآباد از وزیر آموزش و پرورش درخواست کرد تا با توجه به جمعیت بالای دانش‌آموزی، بخش اسماعیلیه از مدیریت مستقل آموزش و پرورش برخوردار شود.

وی همچنین از آمادگی مجلس برای همکاری با دولت در تدوین لایحه ساماندهی نیروهای مختلف آموزشی خبر داد و افزود: باید عدالت اداری و حرفه‌ای در نظام آموزشی کشور تقویت شود.