نکاتی مهم برای طراحی سؤال

نکاتی مهم برای طراحی سؤال

در ادامه نکاتی مهم برای طراحی سؤال آورده شده است:
1- در طراحی سوالات ، ابتدا اهداف آموزشی امتحان مشخص گردد.

الف ) درج اهداف و محتوا در جدول
ب ) درج طبقات حیطه شناختی در جدول
ج ) مشخص نمودن انواع سوالات آزمون
د ) مشخص نمودن تعداد سوالات

2- طراحی باید بر اساس بارم بندی و بودجه بندی کتاب درسی صورت گیرد .

3- در طراحی سوالات ویژگی های دانش آموزان از قبیل سطح سنی ، توانایی ها ، استعداد ها ، پایه تحصیلی و … در نظر گرفته شود.

4- سوالات از آسان به مشکل طراحی شوند.

5- سئوالات امتحانی باید بتواند میزان تحقق اهداف آموزشی را ارزیابی کند.

6- صورت سوال روشن ، واضح و شیوا باشد.

7- سوال ، مختصر ، ساده و سلیس نوشته شود.

8- سوال طوری طرح و تهیه شود که به طور مستقیم به هدف مورد اندازه گیری مربوط باشد.

9- سوالات بایستی موضوع مهمی را از محتوا مورد سنجش قرار دهد.

10- زمان مناسب پاسخگویی به هر سوال با توجه به قدرت متوسط دانش آموزان محاسبه و قید شود.

11- سوالات از نظر آیین نگارش و رسم الخط واضح و روشن باشد و علائم دستوری و نقطه گذاری در آن دقیقاً رعایت گردد.

12- سوال و جواب از نظر علمی ، آیین نگارش، زمان پاسخگویی و بارم بازبینی شود تا خطا به حد اقل برسد.

13- متن سوال برای همه دانش آموزان یک مفهوم را القا کند تا همه بتوانند پاسخ مشخص و واحدی ارائه کنند.

14- حتی المقدور از بکار بردن کلمات منفی در متن سوال خودداری شود و در صورت ضرورت ، کلمات منفی مشخص گردند.

15- در طراحی سطوح مختلف ارزشیابی ( آسان ، متوسط بالا ، متوسط پایین و دشوار ) مد نظر قرار گیرد.

* سوال دشوار ، سوالی که حدود% 25 دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ بدهند.

* سوال متوسط بالا بین 25 تا %50 دانش اموزان و متوسط پایین 50 تا% 75 پاسخ صحیح بدهند.

* سوالی آسان محسوب می شود که بیش از% 75 بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند.

16- مقیاس هر سوال متناسب پاسخ درست آن سوال باشد.

17- مقیاس هر سوال بسته به اهداف سوال باشد.

18- سوالات بر اساس سطوح مختلف یادگیری طراحی و ارزش گذاری شوند.

19- اگر در پاسخ به سوالی بین معلمان اختلاف نظر موجود باشد از طرح آن خودداری شود.

20- سوالات از نظر علمی ، صحیح طرح شوند.

21- سوالات از روایی برخوردار باشند ، سوال درس علوم ، ریاضی یا جغرافی را نسنجد.

22- سوالات از پایایی لازم برخوردار باشند . درصورت تکرار آزمون نتایج نسبتاً مشابهی حاصل گردد.

23- سوالات فقط از پایان دروس طرح نشودو از متن دروس کمک گرفته شود.

24- سوالات مستقل از هم طرح شوند.

25- در متن یک سوال پاسخ سوال دیگری دیده نشود.

26- سوالات چند قسمتی باید طوری طرح شوند که اگر دانش آموز نتواند به یکی از قسمت ها پاسخ بدهد ، از پاسخ دادن به بقیه قسمت ها محروم نگردد.

27- در سوالاتی که پاسخ کوتاه دارند ( بلی-خیر ) با کلماتی مانند چرا ؟ و چگونه ؟ تکمیل نشود.

28- به فضای کافی جهت پاسخگویی توجه شود.

29- به مشخصات ظاهری سوال ( زیبایی، تراکم سوال ها، خط نگارش، وضوح اعداد، اشکال و … ) توجه شود.

30- حتی الامکان سوالات ماشین یا تایپ شوند.

31- به ترتیب و چینش سوالات در برگه امتحانی دقت شود.

🍃 گروه بندی انواع سوالات👇🏼

👈🏻آسان به دشوار

👈🏻 به ترتیب مفاهیم عنوان شده در فصل های کتاب درسی

👈🏻 به ترتیب سطوح حیطه شناختی

👈🏻 به ترتیب بارم سوالات

32- در طراحی از کاربرد عبارات و واژه های نامفهوم و غیر مصطلح و مبهم پرهیز شود.

33- سوالات از محتوای کتاب درسی باشد و از پاورقی ها، مقدمه، حذفیات، بخش های مطاله آزاد و زیرنویس عکس ها سوال طرح نشود .

34- زمان پاسخ گویی به هر سوال متناسب با قدرت متوسط دانش آموزان تعیین گردد.

35- در سوالات صحیح-غلط طول هر نوع سوال هم اندازه باشد.

36- در سوالات جور کردنی ، پاسخ ها یک مورد بیشتر از سوالات در نظر گرفته شود.

37- جای خالی سوالات کامل کردنی تا آنجا که ممکن است در قسمت پایانی سوال قرار گیرد.

38- در سوال کامل کردنی بیش از دو جای خالی در نظر گرفته نشود.

39- قبل از طرح سوالات به راهنمایی ها و دستورالعمل های موجود دقت شود.

40- قبل از طرح سوال به جدول ارزیابی سوالات امتحانی ، سری بزنید.