وبلاگ
نزدیک شدن مدارس غیردولتی به استانداردهای مدارس تراز تا ۳ سال آینده
ارتقای کیفیت مدارس غیردولتی در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی، بر همسویی و ارتقای کیفیت مدارس غیردولتی با اصول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرد. او در جلسهای ضمن قدردانی از تلاشهای صورتگرفته، اظهار داشت که این سازمان باید کاملاً از سیاستهای نظام تعلیم و تربیت کشور تبعیت کند و در چارچوب قوانین و مقررات حرکت نماید.
محورهای اصلی برنامههای تحول:
- اجرای نقشه راه سند تحول: محمودزاده تأکید کرد که حرکت باید طبق برنامه و نقشه راه باشد و از هر مسیری که مانع دستیابی به اهداف شود، باید به شدت پرهیز کرد.
- گسترش مدارس تراز: برنامهریزی شده است که طی سه سال آینده، تقریباً تمامی مدارس غیردولتی به استانداردهای مدارس تراز سند تحول بنیادین نزدیک شوند. لذا، برنامههای عملیاتی این حوزه باید سرعت بیشتری بگیرند.
- تحول در درون مدرسه و کلاس درس: این تحول باید همزمان و توأم با هم شکل گیرد که در این راستا، معلم و مدیر مدرسه نقش بسیار اثرگذاری دارند.
- بررسی و فراهمسازی شرایط گسترش استانداردها: استانداردهای مورد نیاز برای مدارس تراز مورد بررسی قرار گرفته و بستر لازم برای توسعه آنها فراهم خواهد شد.
- توانمندسازی معلمان و بهروزرسانی کتب درسی: آموزش تغییرات در کتب درسی و همچنین برگزاری دورههای توانمندسازی برای معلمان، از جمله مواردی است که به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.
- نظارت بر برنامههای کمکآموزشی و کتب درسی: مراقبتهای جدی در بحث برنامههای کمکآموزشی در مدارس غیردولتی در حال انجام است و تمام کتب آموزشی در این مدارس باید مورد تأیید سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش باشند.
- تقویت رویکردهای پرورشی: تقویت رویکردهای پرورشی، تربیتی، فرهنگی و ورزشی در مدارس غیردولتی نیز از جمله موارد مورد توجه جدی این سازمان است.
این اقدامات نشاندهنده عزم جدی وزارت آموزش و پرورش برای بهبود مستمر کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس غیردولتی و همراستا کردن آنها با اهداف کلان سند تحول بنیادین است.