مهارت کم فارغ التحصیلان دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها، آسیبی جدی برای اقتصاد کشور

مهارت کم فارغ التحصیلان دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها، آسیبی جدی برای اقتصاد کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور، مهدی دوستی، ضعف مهارت در میان فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها را یک معضل بزرگ اقتصادی برای کشور برشمرد. وی برنامه گسترش هنرستان‌های مهارتی که در جوار صنایع فعالیت می‌کنند را یک راهکار کلیدی برای حل این چالش دانست. دوستی هدف بنیادین این طرح را “ایجاد پیوندی کامل میان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و نظام آموزشی کشور” معرفی کرد و “اولین اولویت” را “اتصال هنرستان‌ها به بخش صنعت و اقتصاد” عنوان نمود.

او همچنین پیشنهاد کرد که انجمن‌های تخصصی و اتاق‌های اقتصادی می‌توانند در این زمینه کمک شایانی ارائه دهند. معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه “این پروژه در حال پیشرفت است”، ابراز امیدواری کرد که “الگوی همکاری بین وزارتخانه‌ها به سطح استان‌ها نیز گسترش یابد”. وی از تمرکز بیش از حد بر “فرآیندها” و نادیده گرفتن “نتایج” به عنوان یکی از نقاط ضعف برنامه‌های توسعه انتقاد کرد و تأکید داشت که “باید بر روی نتیجه تمرکز شود” و ارزیابی عملیاتی در پایان مرداد انجام خواهد شد.

دوستی بی‌ارتباطی میان نظام آموزشی و نیازهای مهارتی بازار کار کشور را “عارضه‌ای دیرینه و ضعف همیشگی” خواند و فرصت کنونی برای اصلاح این وضعیت را “بسیار مهم” دانست. وی همچنین با تأکید بر لزوم تسریع در کارها به دلیل نزدیکی زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان، تفاوت خروجی نظام آموزشی با اهداف توسعه اقتصادی را نیازمند برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دانست.

دوستی “امیدآفرینی و افزایش انگیزه در میان نسل جوان” را از اهداف این طرح برشمرد و با اشاره به رویدادهای اخیر، بر آمادگی کشور برای نسل‌های آینده تأکید کرد. در ابتدای جلسه، مصطفی آذرکیش، معاون وزیر آموزش و پرورش، “اطلس تقاضای مهارتی” را ارائه داد و غلامحسین محمدی، معاون وزیر تعاون، طرح “همنوا: هنرستان، مرکز، نوآوری” را مطرح کرد، همچنین وی بر لزوم تبدیل “مسئله مهارت” به یک “دستور کار ملی” تأکید داشت.