وبلاگ
معلم تأثیرگذار: فراتر از تدریس، عاملی برای رشد شخصیتی دانشآموزان
پژوهشی که توسط مهدی سعیدی، پژوهشگر دانشگاه شیراز، انجام شده است، نشان میدهد که معلمان تأثیرگذار در دوره ابتدایی دارای سه دسته ویژگی اصلی هستند: شخصیتی، محیطی و حرفهای. این تحقیق کیفی با مصاحبه با ۱۵ معلم و ۱۸ دانشآموز در استان چهارمحالوبختیاری به این نتیجه رسیده است.
نکته کلیدی یافتهها این است که در حالی که معلمان بیشتر بر مهارتهای علمی و حرفهای خود تأکید داشتند، دانشآموزان به طور عمده بر خصوصیات انسانی و عاطفی معلم مانند مهربانی، حمایت و مراقبت تأکید میکردند. این یافته نشان میدهد که آنچه در ذهن دانشآموز ماندگار میشود، بیش از تسلط علمی، رفتار انسانی و ارتباط عاطفی معلم است.
نتایج این تحقیق بر ضرورت بازنگری در برنامههای تربیت معلم برای تقویت ویژگیهای شخصیتی و عاطفی تأکید دارد. همچنین، اهمیت “شعور عملی” معلم را برجسته میسازد، به این معنی که معلم تأثیرگذار باید فراتر از یک شغل، یک شیوه زیستن باشد. این تحقیق که در دو فصلنامه “علوم تربیتی” دانشگاه شهید چمران اهواز منتشر شده، جمعآوری خاطرات و تجربیات معلمان موفق را به عنوان یک منبع الهامبخش برای سایر معلمان پیشنهاد میکند. این امر میتواند به نظام آموزشی کمک کند تا با شناسایی و تقویت ویژگیهای تأثیرگذار، کیفیت تعلیم و تربیت را ارتقا دهد و مسیر رشد شخصیتی و تحصیلی کودکان را به شکل بهتری هدایت کند.