لزوم آموزش مدیریت هیجان، خودمراقبتی و آمادگی در بحران به دانش‌آموزان

لزوم آموزش مدیریت هیجان، خودمراقبتی و آمادگی در بحران به دانش‌آموزان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر لزوم آموزش پدافند غیرعامل، مدیریت هیجان، خودمراقبتی و آمادگی در بحران به دانش‌آموزان تأکید کرد.

سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در مراسم افتتاحیه پایگاه‌های تابستانی اوقات فراغت در سراسر کشور که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تقدیر از همکاران استانی و دست‌اندرکاران، بر اهمیت استراتژیک فرصت تابستانی در پرورش مهارت‌های دانش‌آموزان تأکید کرد.

وی افزود: فعالیت این پایگاه ها در راستای تحقق اهداف تربیتی و توانمندسازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خواهد بود.

قاسمی تابستان را “فرصت طلایی” برای رشد مهارت‌های شخصیتی و اجتماعی دانش‌آموزان استثنایی خواند و اعلام کرد: شعار هر دانش‌آموز یک مهارت باید به طور جدی پیگیری شود.

وی خواستار توجه به مهارت‌های شش‌گانه (فنی، عاطفی، ارتباطی، دینی، اجتماعی و هنری) در قالب برنامه‌های متنوعی همچون جشنواره‌ها، بازدید از مراکز کارآفرینی، اردوهای مهارتی و مسابقات شد.

قاسمی گفت: این پایگاه‌ها صرفاً جنبه تفریحی ندارند، بلکه بستری برای آماده‌سازی دانش‌آموزان برای زندگی مستقل هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نقش محوری فناوری، از مدیران خواست از “سفیران فناوری” و ابزارهای هوش مصنوعی برای جذاب‌سازی و کیفیت‌بخشیدن به برنامه‌ها استفاده کنند.

وی بر لزوم آموزش مهارت‌هایی چون پدافند غیرعامل، مدیریت هیجان، خودمراقبتی و آمادگی در بحران به دانش‌آموزان تأکید کرد.

قاسمی تصریح کرد: برنامه‌ریزی باید مبتنی بر “زیست‌بوم هر استان” و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مناطق انجام شود.

وی از رؤسای آموزش و پرورش خواست با به‌کارگیری ظرفیت خیرین، نهادهای فرهنگی و متخصصان روانشناسی و مشاوره، کیفیت برنامه‌ها را ارتقاء دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌های منعقدشده (به‌ویژه با سازمان فنی و حرفه‌ای و حوزه تربیت بدنی) برای تأمین امکاناتی مانند زمین چمن و اتاق بازی پیگیری شود.

قاسمی، هدف نهایی فعالیت‌های تابستانی را تبدیل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به انسان‌های توانمند، با اعتماد به نفس و دارای حس هویت اجتماعی” دانست و افزود: این دانش‌آموزان باید خود را جامعه‌ساز بدانند.

وی تصریح کرد : اجرای کیفی این برنامه‌ها، موتور محرک سال تحصیلی آینده خواهد بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سازمان برای پایش و ارزیابی عملکرد پایگاه‌ها، برنامه بازدیدهای ترکیبی (حضوری و مجازی) را اجرا خواهد کرد.