وبلاگ
شروط تایید و استفاده از بستههای تربیت یادگیری در کودکستانها
سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای استانداردسازی محتواهای آموزشی کودکستانها، یک طرح جدید را آغاز کرده است. بر این اساس، ناشران باید بستههای آموزشی خود را برای تأیید به این سازمان ارائه دهند. تنها بستههایی که موفق به کسب تأیید نهایی بر اساس چارچوبهای علمی مصوب شوند، اجازه استفاده در کودکستانها را خواهند داشت.
جزئیات بستههای تربیت-یادگیری کودکستانها
یوسف قاسمی، معاون سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در این خصوص توضیحاتی ارائه کرده است:
- محتوای جامع: این بستهها شامل کتابهای آموزشی، کتاب کار، راهنمای مربی، رسانههای آموزشی، وسایل کمک آموزشی و محتوای آموزش خانواده هستند.
- طراحی برای یک سال تحصیلی: هر بسته برای یک سال تحصیلی کامل طراحی شده است.
- رویکردها: این بستهها با رویکرد کودکمحور، بازیمحور و فعالیتمحور، رشد و یادگیری کودکان را تسهیل میکنند.
- اهداف اصلی:
- ارتقاء کیفیت آموزش در کودکستانها.
- تقویت هویت فرهنگی ایرانی-اسلامی کودکان.
- انس با قرآن.
- پاسخگویی به نیازهای رشدی تمامساحتی کودکان.
- فراهم آوردن تجربهای معنادار و لذتبخش از یادگیری.
فراخوان و فرآیند ارزیابی
این فراخوان برای تمامی ناشران فعال در حوزه آموزش کودک که توانایی تولید بستههای متناسب با ویژگیهای سنی، جنسیتی، رشدی و شرایط زیستبومی کودکان را دارند، منتشر شده است. آخرین مهلت ارسال بستهها ۲۰ مرداد ۱۴۰۴ (برابر با ۱۰ اوت ۲۰۲۵) تعیین شده است.
به گفته قاسمی، این تصمیم بر اساس نیازسنجی ملی و تجربیات موفق در حوزه تربیت کودک اتخاذ شده تا از منابع منسجم، بومی، باکیفیت و منطبق با مبانی ایرانی-اسلامی در نظام آموزشی کودکستانها استفاده شود.
دبیرخانه دائمی ارزیابی محتواهای تربیت-یادگیری مسئولیت نظارت بر کیفیت و انطباق محتوایی و فنی بستهها را بر عهده دارد. تمامی بستهها بر پایه اصول علمی، تربیتی و زیباییشناختی ارزیابی شده و تنها محصولات تأیید شده به مراکز کودکستانی معرفی میشوند.
کودکستانها موظفاند صرفاً از محتواهای تأیید شده استفاده کنند. همچنین، معاونت تربیت کودک و توانمندسازی خانواده سازمان به همراه رؤسای ادارات تعلیم و تربیت کودک در ادارات کل آموزش و پرورش استانها، وظیفه نظارت مستمر بر نحوه استفاده از این بستهها را بر عهده دارند.