وبلاگ
راه و روش برونرفت نظام تعلیم و تربیت از چالشها
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، بر لزوم اتخاذ یک رویکرد آیندهنگر و پرهیز از واکنشگرایی صرف در نظام تعلیم و تربیت کشور تأکید کرد. علی محبی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش، در نشستی تخصصی درباره چالشهای آموزش و پرورش ایران، بیان کرد که مدیریت واقعی به معنای تدبیر و خلاقیت است و جوهر هر استراتژی بر تمرکز استوار است. وی اشاره کرد که در مواجهه با انبوه مسائل فعلی آموزش و پرورش، هنر مدیریت، انتخاب صحیح اولویتهاست. به گفته او، نباید به همه مشکلات به صورت همزمان پرداخت یا آنها را بدون تحلیل یکسان دید؛ بلکه باید با مدلهای علمی، هر چالش را بر اساس ضریب تأثیرش بر مأموریتهای اصلی نظام تعلیم و تربیت شناسایی و دستهبندی کرد تا به حل ریشهای و مؤثر آنها دست یافت.
محبی همچنین بر اهمیت نگاه آیندهنگر در تصمیمسازیها تأکید کرد و هشدار داد که واکنشگرایی صرف، مانند برنامهریزی برای کمبود معلم پس از بروز مشکل، تنها به تکرار چالشها در آینده منجر میشود. وی افزود که کشورهای پیشرو به جای آیندهپژوهی، به آیندهسازی میاندیشند و با تحلیل روندهای جمعیتی، مهاجرتی و فناوری، آینده مطلوب خود را رقم میزنند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت منابع انسانی در توسعه ملی، بیان کرد که توسعه انسانی اساس پیشرفت هر کشور است و برای اعتلای نظام آموزش و پرورش باید از هماکنون برنامهریزی کرد. وی به استفاده از الگوهای علمی مانند مدل سیستمی (ورودی، فرایند و خروجی)، مدل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها) و الگوی مدرسه تراز سند تحول برای شناسایی و اولویتبندی چالشها در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اشاره کرد.
محبی در پایان، ضمن محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی به کودکان غزه، از فعالان تعلیم و تربیت خواست تا در کنار فعالیتهای علمی خود، نسبت به این فجایع موضعگیری و اقدامات عملی انجام دهند. او بر همکاری و همفکری میان مجامع علمی، دانشگاهیان، معلمان و کنشگران حوزه تعلیم و تربیت به عنوان شرط موفقیت تحولات اساسی در نظام آموزش و پرورش تأکید کرد.