وبلاگ
دانشآموز داریم، کلاس داریم، اما یادگیری نه!
رئیس کمیسیون مدرسهیاری جامعه خیرین مدرسهساز کشور گفت: وجود مدرسه، مدیر و دانشآموز لزوماً به معنای کیفیت نیست. میانگین نمرات دانشآموزان در آزمونهای نهایی بین ۸ تا ۱۰ است و ۴۰ درصد دانشآموزان ابتدایی مهارتهای پایه خواندن را ندارند.
مهدی نوید ادهم، رئیس کمیسیون مدرسهیاری جامعه خیرین مدرسهساز کشور، امروز در نشست هماندیشی فعالان آموزشی مناطق محروم، با اشاره به نقش بیبدیل خیرین مدرسهساز اظهار کرد: امروز بیش از یکسوم مدارس کشور به همت خیرین ساخته شدهاند؛ در غیر این صورت، ما همچنان با مدارس چندنوبته دست و پنجه نرم میکردیم.
وی با هشدار نسبت به چالشهای فعلی آموزشوپرورش افزود: اکنون با دو بحران جدی کاهش کیفیت آموزشی و عدالت در دسترسی به آموزش مواجهیم. همانگونه که مشارکت مردم مشکل فیزیکی مدارس را حل کرد، باید از ظرفیت خیرین برای ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی نیز بهره بگیریم.
نوید ادهم با اشاره به تاریخچه سهدههای مدرسهسازی گفت: سی سال پیش، با توجه به رشد جمعیت دانشآموزی و محدودیت منابع، جریان خیرین مدرسهساز پایهگذاری شد؛ امروز ثمره آن، ساخت بیش از 30 درصد مدارس کشور توسط خیرین است.
وی در تحلیل وضعیت کیفیت آموزش هشدار داد: وجود مدرسه، مدیر و دانشآموز لزوماً به معنای کیفیت نیست. میانگین نمرات دانشآموزان در آزمونهای نهایی 8 تا 10 و در آزمون ریاضی دانشگاه شریف 6 تا 7 است. در آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز، 40 درصد دانشآموزان ابتدایی مهارتهای پایه خواندن را ندارند.