تداوم کاهش علاقه به رشته ریاضی؛ ستون فقرات توسعه را دریابیم

تداوم کاهش علاقه به رشته ریاضی؛ ستون فقرات توسعه را دریابیم

رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه تهران:

▫️در سال‌های اخیر، گرایش دانش‌آموزان به رشته ریاضی-فیزیک به‌شکل نگران‌کننده‌ای کاهش یافته؛ این در حالی‌ست که ریاضی، پایه توسعه علمی، صنعتی و فناوری هر کشوری‌ست.

▫️بدون تربیت نخبگان در علوم پایه، رسیدن به استقلال علمی و اقتصادی ممکن نیست؛ اما عواملی مانند آینده شغلی مبهم، روش‌های تدریس خشک، فشار اجتماعی برای انتخاب پزشکی و تصویر نادرست رسانه‌ها، انگیزه دانش‌آموزان را کاهش داده است.

▫️فرهنگ رایج، صبر و تلاش مداوم را کم‌اهمیت کرده و بسیاری از خانواده‌ها، ریاضیات را سخت و بی‌کاربرد می‌دانند. نبود الگوسازی در رسانه‌ها و کم‌رنگ بودن چهره‌های موفق علمی نیز به این وضعیت دامن زده است.

▫️با این حال، ظهور فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، فرصتی ارزشمند برای بازگشت توجه به ریاضیات فراهم کرده؛ چراکه بنیان این فناوری‌ها بر علم داده و تفکر ریاضی است.