وبلاگ
تحول در آموزش ابتدایی؛ از کاهش ترک تحصیل تا تغییر روشهای تدریس
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در گردهمایی رؤسای مناطق، بر لزوم تغییر رویکردها برای ارتقای کیفیت آموزش ابتدایی تأکید کرد.
شاخصهای کلیدی برای ارزیابی عملکرد
حکیمزاده با تأکید بر اینکه زمان بزرگترین سرمایه انسان است، از مدیران خواست تا عملکرد خود را با نتایج واقعی بسنجند. به گفته او، اگر مدیریت نتواند شاخصهای زیر را بهبود ببخشد، باید در رویکردهای خود تجدیدنظر کند:
- کاهش نرخ ترک تحصیل و تکرار پایه: یکی از مهمترین مسئولیتهای مدیران، کاهش تعداد دانشآموزانی است که از تحصیل باز میمانند یا در یک پایه تحصیلی تکرار میشوند.
- افزایش جذب دانشآموزان بازمانده از تحصیل: حکیمزاده تأکید کرد که مناطق باید فعالانه برای جذب دانشآموزانی که به هر دلیلی از مدرسه دور ماندهاند، تلاش کنند.
تحول در روشهای تدریس و نگاه تربیتی
معاون وزیر، تحول در روشهای تدریس و رویکرد تربیتی را از محورهای اصلی ارتقای کیفیت آموزش دانست. او خواستار اصلاح روشهای سنتی و جایگزینی آنها با روشهای فعال و مشارکتی شد تا همه دانشآموزان فرصت یادگیری داشته باشند.
وی همچنین بر اهمیت ایجاد یک محیط مدرسه گرم و حمایتی تأکید کرد، جایی که دانشآموزان احساس ارزشمندی و تعلق داشته باشند. حکیمزاده این رویکرد را “مهمترین واکسن در برابر آسیبهای اجتماعی آینده” دانست و افزود مدرسهای که در آن از مقایسههای نادرست پرهیز شود، میتواند زمینهساز جامعهای سالم باشد.