ایجاد تحول در تربیت‌بدنی مدارس

ایجاد تحول در تربیت‌بدنی مدارس

 محمد جعفری معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، در جریان دوره آموزشی «ارزیابی و پایش مجتمع‌های آموزشی و ورزشی کشور» از تجربه‌ها و رویکردهای نوین وزارتخانه در توسعه زیرساخت‌های ورزشی و تربیتی سخن گفت.

جعفری افزود: اجرای چمن مصنوعی در کمتر از یک شبانه‌روز فقط شعار نبود؛ ما آن را عملی کردیم. هدف ما ایجاد الگویی دقیق، شفاف و قابل تکرار در سراسر کشور است.

جعفری با تأکید بر نقش مشارکت مردمی در پایداری طرح‌ها گفت: هیچ طرح پایداری بدون حضور مردم دوام نمی‌آورد. ما در اجرای پایگاه‌های ورزشی و فرهنگی در دل محله‌ها، از والدین و حتی خود دانش‌آموزان استفاده کردیم.

وی ادامه داد: مدرسه‌ای را که حیاطی بلااستفاده داشت، به محیطی زنده و امن برای ورزش و شادی بچه‌ها تبدیل کردیم؛ فضایی که نه‌تنها صبح‌ها بلکه عصرها هم با حضور خانواده‌ها و مردم محل زنده است. این همان مدرسه زندگی‌محور است که مد نظر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است.

وی تأکید کرد که بدون تحلیل داده‌ها نمی‌توان مسیر بهبود را یافت یا نتایج اقدامات را ارزیابی کرد. این پایش مستمر، کلید موفقیت سیاست‌های ملی در حوزه تربیت‌بدنی است.

جعفری اظهار کرد: کل کشور حدود ۵,۵۰۰ فضای ورزشی فعال دارد که مجموع مساحت آن‌ها به ۲,۸۴۳,۳۸۲ متر مربع می‌رسد. با این حساب، سرانه فضای ورزشی برای هر نفر فقط حدود ۰/۲۱ متر مربع است.

وی اضافه کرد: در طرح پایش کشوری، استان‌ها و مناطق آموزشی بر اساس میزان سرانه فضای ورزشی در چهار سطح اولویت‌بندی شده‌اند تا سرمایه‌گذاری هدفمند و مبتنی بر عدالت آموزشی انجام گیرد:

اولویت اول: ۱۳۱ منطقه با سرانه کمتر از ۱۰ درصد استاندارد (وضعیت بحرانی)

اولویت دوم: ۳۰۸ منطقه با سرانه تا ۲۱ درصد (نیاز فوری به اقدام)

اولویت سوم: ۶۷۲ منطقه با سرانه کمتر از ۱ متر مربع (کمتر از حد استاندارد)

اولویت چهارم: مناطقی با سرانه مطلوب یا بالاتر که نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری دارند.

جعفری تأکید کرد: اگر به‌دنبال تحول پایدار در تربیت‌بدنی هستیم، نمی‌توانیم توسعه فضاهای ورزشی را رها کنیم.