وبلاگ

تعدادی راهبردبرای حروف با صدای یکسان ولی شکل های مختلف ارایه می دهم. والدین محترم،اگرفرزندتان در نوشتن صداهایی یکسان که چند شکل مختلف دارند،مشکل دارد.
مثل ( ذ زظ ض ) یا ( ث س ص ) یا (ت ط)یا (ق غ) یا (ح ه)یعنی “حضرت”را”هزرت”یا”حظرط”یا کلمه”صادق” را “سادغ” یا”اثاث را”اساث” یا”اثاس”یا”اساس” “ناظم” را “ناذم” یا”نازم”می نویسد، این موضوع بیانگرآن است که فرزندتان درحافظه دیداری و دقت دیداری و تمیز دیداری مشکل دارد. بنابراین سعی کنید :
✅ آن را ابتدا شناسایی
✅ سپس کنترل،
✅ بعد تعدیل ،
✅ سپس حواس را پرورش و بعد تقویت کنید.
قبل از هر اقدامی موارد زیر حتما چک وکنترل شود:
✅ ادراک بینایی و ادراک رنگ بررسی شود
✅ دامنه وگستره دید بررسی شود
✅ غلبه طرفی بینایی بررسی شود
✅ سلامت از نظر عیبوب انکساری حدت وشدت بینایی معاینه وکنترل بررسی شود.
روشهای تقویت حافظه بینایی :
✅ اشکال وتصاویری که تفاوت دارند به فررندتان نشان دهید تا تفاوت ها را پیدا کند
✅ تصاوبر پنهان را به فررندتان نشان دهید آنها را از بین تصاویر دیگر پیدا کند ورنگ بزند.
✅ نمونه جهت های علایم راهنمایی در اختیار فرزندتان قرار دهید تا مشابه آنها را پیدا کند و درکنار هم قرار دهد.
✅ نمونه مصور برگ درختان و نوک پرندگان، پای حیوانات را در اختیار فررندتان قرار دهید مشابه و هم اندازه آنها را از بین کارت های مصور پیدا کند و در کنار هم بچیند.(رحیمی1392)
✅ از فرزندتان بخواهید به اشیاء و وسایل خانه با دقت نگاه کند وبا دقت جزییات آن را بیان کند.
✅ از فرزندتان بخواهید بدون نگاه کردن حالا اشیاء را مقایسه و بیان کند تا آنجایی که می تواند نقاشی آنها را رسم کند.
✅ تعداد تصاویر در اتاق خواب او بچسبانید و هربار تغییر دهید و تغییرات حاصله را از کودکان بپرسید مثلا جای عکس ها را عوض کنید یا یک تصویر را با یک تصویر دیگر جایگزین کنید.
✅ کلماتی که فرزندتان در نوشتن آن ها مشکل دارد هر کدام را روی یک کاغذ 12*9 نوشته و مقابل کودکتان بگذارید. با رنگ متمایز مثلا “مزلوم ” حرف را “ظ” آن را به رنگ قرمز بنویسید.
✅ حالا کودکتان با چشم بسته کلمه “مظلوم”تجسم کند.و حرف “ظ”را با انگشت روی میز بنویسد.
تعداد کلمات حروف با صدایکسان بستگی به توانایی فرزندتان دارد. ولی شکل طبیعی و نرمال در کودکان مدرسه رو 5تا9کلمه است.
✅ حالا از فرزندتان بخواهید کلمات مورد نظر را در داخل جمله بنویسد واملاء کند.