وبلاگ

در این مطلب از سایت دکتر سمیه روحی تدریس و آموزش نگاره 7 کلاس اول، همراه با کاربرگ، شعر و سوالات متداول ارائه شده است.
ارزشیابی از نگارهی 6:
در این مرحله، معلم باید به بررسی مفاهیم قبلی پرداخته و دانشآموزان را با پرسشهایی به چالش بکشد تا یادگیری آنها تقویت شود:
اگر در پارک گم شوید، چه کارهایی انجام میدهید؟
بوستان یا پارک محل انجام چه فعالیتهایی است؟
چند کلمه بیاورید که صدای اولشان با “چ” شروع شود؟ مثل چادر، چای، چتر، چوب.
همچنین کلماتی که صدای آخرشان “ب” باشد، نام ببرید. برای مثال: تاب، آب، کباب، آفتاب.
توجه ویژه به این نکته ضروری است که برخی از دانشآموزان ممکن است کلمهی “توپ” را اشتباهاً کلمهای با صدای آخر “ب” تلفظ کنند (توب) که باید این اشتباهات تلفظی اصلاح شود.
تدریس و آموزش نگاره 7 کلاس اول:
با اینکه دانشآموزان به طور معمول با مفهوم روستا آشنایی دارند، اما بهترین روش تدریس این است که این مفاهیم در همان محیط روستا تدریس شود تا تجربهی واقعی برای آنها فراهم گردد. به همین منظور، معلم میتواند دانشآموزان را به روستا ببرد، از خانههای روستایی، مزارع، باغات و طبیعت آنها بازدید کنند و سپس درس را آغاز کند.
این روش علاوه بر ایجاد جذابیت بیشتر برای دانشآموزان، باعث درک بهتر مفاهیم و افزایش مشارکت آنها میشود. برای معلمان و همکاران نیز تدریس در فضای روستایی به مراتب راحتتر و مؤثرتر خواهد بود.

اهداف درس نگارهی 7:
درس نگارهی 7 اهداف متعددی دارد که شامل آشنایی دانشآموزان با روستا، شغلها، محصولات کشاورزی، همکاری اجتماعی، حیوانات اهلی و ویژگیهای دیگر زندگی روستایی است. این اهداف عبارتند از:
آشنایی با روستا و روستانشینان: دانشآموزان باید با ویژگیها و زندگی مردم روستا آشنا شوند.
آشنایی با خانههای روستایی و پدیدههای موجود در روستا: دانشآموزان باید نوع معماری خانهها و ابزارهایی که در زندگی روستایی مورد استفاده قرار میگیرند را بشناسند.
آشنایی با روحیه همکاری در روستا: آشنایی با رفتارهای اجتماعی مانند همکاری و همیاری در میان مردم روستا.
آشنایی با وسایل کشاورزی و محصولات روستایی: آموزش استفاده از ابزارها و تجهیزات کشاورزی و همچنین محصولات تولیدی در روستا.
آشنایی با حیوانات اهلی و نقش آنها در روستا: بررسی نقش حیوانات اهلی در تأمین نیازهای غذایی و دیگر نیازهای زندگی روستایی.
توانایی رسم خطوط منحنی: این هدف بهویژه در بخش فعالیتهای هنری و دستی برای تقویت مهارتهای نوشتاری و ترسیمی دانشآموزان مهم است.
توانایی تلفظ کلمات کلیدی مانند روستا، اتاق، اردک و …: دانشآموزان باید توانایی تلفظ صحیح کلمات مرتبط با روستا را یاد بگیرند.
مفاهیم و مهارتهای نگارهی 7:
در این نگاره، مفاهیم متنوعی بررسی میشود که دانشآموزان باید بتوانند به آنها پاسخ دهند. از جمله این مفاهیم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مشخصات روستا و روستاییان: دانشآموزان باید بتوانند ویژگیهای روستا و مردم آن را بیان کنند.
شغل مردم روستا: دانشآموزان باید شغلهای اصلی مردم روستا مانند کشاورزی و دامپروری را بشناسند.
محصولات کشاورزی: در این درس دانشآموزان با محصولات کشاورزی که در روستا کشت و برداشت میشود آشنا میشوند.
نقش زنان در روستا: آگاهی از نقش زنان روستایی در کشاورزی و دیگر فعالیتهای اقتصادی.
محصولات دامپروری: آشنایی با محصولاتی مانند گوشت، لبنیات، تخممرغ و سایر فرآوردههای دامی.
خانههای روستایی: بررسی اینکه خانههای روستایی اغلب برای نگهداری حیوانات خانگی نیز استفاده میشوند.
نقش حیوانات خانگی: درک اهمیت حیوانات خانگی در تأمین نیازهای روزمره خانوادههای روستایی.
وسایل کشاورزی: شناسایی ابزارهای مختلف کشاورزی که در تولید محصولات کشاورزی استفاده میشود.
روستاییان و خودکفایی: روستاییان معمولاً بیشتر مواد غذایی خود را خود تولید میکنند.
هوای پاک و فعالیت بدنی: اشاره به عوامل مؤثر بر سلامت و شادابی مردم روستا، مانند هوای پاک و فعالیت بدنی در مزرعه.
زیباییهای روستا: زیباییهای طبیعی مانند آب، درختان و مزارع که جزء ویژگیهای زیباییشناختی روستا هستند.
همکاری و مهربانی در روستا: مردم روستا به همکاری و کمک به یکدیگر در کارها معروف هستند.
مشارکت همه افراد: در روستا، حتی کودکان نیز در فعالیتهای تولیدی مشارکت دارند.
خانههای روستایی بهعنوان محل کار: درک اینکه خانههای روستایی به عنوان محل کار و تولید نیز استفاده میشوند.
تدریس در محیط واقعی روستا:
با وجود اینکه دانشآموزان از طریق کتابهای درسی با روستا آشنا میشوند، بهترین روش تدریس، برگزاری کلاس در محیط واقعی روستا است. این به دانشآموزان این امکان را میدهد که بهطور مستقیم و عملی با ویژگیها و ویژگیهای روستا آشنا شوند. معلم میتواند دانشآموزان را به خانههای روستایی، مزارع، باغات و حتی با مردم روستا ملاقات کند و درس را آغاز کند.
فعالیتهای گروهی:
در این بخش، دانشآموزان باید در گروههای کوچک فعالیتهای مشترکی انجام دهند. از آنها خواسته میشود که در مورد آنچه در تصویر یا در روستا مشاهده کردهاند، فکر کرده و سپس با دیگر اعضای گروه گفتوگو کنند. بعد از این مرحله، نماینده هر گروه باید آنچه را که مشاهده کرده است، برای سایر گروهها به اشتراک بگذارد.
سوالات کلیدی برای هدایت درس:
تصویر چه مکانی را نشان میدهد؟ (روستا)
در روستا چه چیزهایی دیده میشود؟ (خانه، درخت، باغ، گوسفند، گاو، رودخانه، مزرعه، خروس و …)
شغل اصلی مردم روستا چیست؟ (کشاورزی و دامپروری)
دامپروری در روستا چگونه انجام میشود؟ (گلهها به چرا برده میشوند و در طویله نگهداری میشوند)
کشاورزان چه محصولاتی برداشت میکنند؟ (گندم، جو، انار، بادام، انگور و …)
در تولید محصولات کشاورزی چه کسانی همکاری میکنند؟ (مردم روستا، بهویژه زنان و کودکان)
تولیدات دامپروری روستا چیست؟ (گوشت، لبنیات، تخممرغ، عسل)
لبنیات چیست؟ (شیر، ماست، کره، پنیر، دوغ)
حیوانات خانگی در روستا چه کمکی به خانوادهها میکنند؟ (تأمین گوشت، شیر، تخممرغ و …)
در روستا از چه وسایلی برای کشاورزی استفاده میشود؟ (تراکتور، کمباین، بیل، داس و …)
سلامتی مردم روستا از چه عواملی تأثیر میپذیرد؟ (کار در مزرعه، هوای پاک، مواد غذایی سالم)
چه ویژگیهایی در مردم روستا وجود دارد؟ (مهربانی، همکاری، روحیهی جمعی)
روشهای تدریس , آموزش نگاره 7 کلاس اول:
در این بخش، تمرکز بر فعالیتهای گروهی و مشارکتی است. دانشآموزان باید توانایی بیان شفاهی، ساخت جمله و درک ارتباط میان تصاویر و واژهها را بهبود دهند. بهطور خاص، معلم میتواند از فعالیتهای مختلف مانند “ببین و بگو”، “گوش کن و بگو”، و “بگرد و پیدا کن” برای تقویت مهارتهای گفتاری و شنیداری استفاده کند.
شعرهای برای نگاره۷
« میان حوض کوچک » (1)
اردک کوچک من
کواک، کواک صدا کرد
میان حوض خانه
یواش، یواش شنا کرد
ماهی که توی آب بود
صدای او را شنید
دنبال اردک من
پایین و بالا پرید
کاشکی می شد که من هم
ماهی باشم یا اردک
بازی کنم با آن ها
میان حوض کوچک
****
شعر نگاره ی ۷ (2)
به به چه روستایی!
سبز و سبز و سبز
سنگ و سنگ و سنگ
کوهسارها
شر و شر و شر
آبشارها
صاف و صاف و صاف
جویبارها
سبز و سبز و سبز
کشتزارها
باز و باز و باز
چشم آفتاب
شاد و شاد و شاد
خنده های آب
غصه ها همه
دور دور دور
کار و زندگی
جور جور جور
شعر نگاره ی ۷ (3)
به به، چه روستایی!
نگاه چه حیوونایی!
چه جای باصفایی!
مردم با وفایی
بابا با تراکتورش
شخم زده به زمینش
مادر می بره غذا
علف برای گوسفندا
مرغ و خروس و جوجه
زهرا هم شیر می دوشه
رضا گرفته آغوش
اون بره ی بازیگوش
ببین گاو خال خالی
سارا می بافه قالی
بلبله ساخته لونه
علی می ریزه دونه
خندون و شاد می مونن
قدر هم و می دونن
شعر برای نگاره ی ۷ (3)
به به به به روستارا
حیوانات زیبا را
گاو و گوسفند و خروس
این حیوانات ملوس
ببین درخت سرو را
این زن قد بلند را
اون مامان علی یه
زن زحمتکشیه
باباش رفته رو زمین
تراکتورش رو ببین
حالا برگشته باباش
لبخند هست روی لباش
اردگ توی رودخانه
دار قالی تو خانه
قالی می بافه زهرا
دختر خوب روستا
رودخانه توی روستا
برف نشسته رو کوهها
رد شد ماشین از رو پل
ببین اون مرغ تپل
علف می خوره گوسفند
تو شیرینی مثل قند
سوالات متداول آموزش نگاره 7 کلاس اول:
چرا باید در روستا تدریس کنیم؟
تدریس در محیط واقعی روستا باعث میشود که دانشآموزان مفاهیم را بهصورت ملموستر و عملیتر درک کنند و بهطور مؤثرتر با مسائل روستایی آشنا شوند.چگونه میتوان تلفظ کلمات را اصلاح کرد؟
توجه به جزئیات تلفظی و تمرین صداکشی میتواند به دانشآموزان در اصلاح اشتباهات تلفظی کمک کند. معلم باید به دقت تلفظ درست کلمات را به دانشآموزان آموزش دهد.چه کارهایی میتوانیم در درس انجام دهیم که همکاری دانشآموزان بیشتر شود؟
فعالیتهای گروهی و مشارکتی، مانند بررسی تصاویر و بحثهای گروهی، میتواند روحیه همکاری را در بین دانشآموزان تقویت کند.
برای دانلود کاربرگ های رایگان نگاره 7 روی لینک های زیر کلیک نمایید: