آموزش نگاره 6 کلاس اول + کاربرگ
آموزش نگاره 6 کلاس اول

در این مطلب از سایت دکتر سمیه روحی آموزش نگاره 6 کلاس اول توضیحات داده می شود و در انتهایی می توانید کاربرگ های نگاره ی 6 را دانلود نمایید.

ارزشیابی از نگاره ی 5:

برای ارزشیابی از نگاره ی 5، پیشنهاد می‌شود که از فعالیت‌های مختلفی استفاده کنید تا یادگیری و درک دانش‌آموزان از مفاهیم بهتر سنجیده شود. برخی از سوالات برای ارزشیابی عبارتند از:

  1. روی میز معلم چه وسایلی قرار دارد؟

    • این سوال به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا دقت خود را در جزئیات محیط کلاس افزایش دهند.

  2. اگر در کلاس مطلبی را یاد نگرفتید، چه می‌کنید؟

    • هدف از این سوال تشویق به پرسشگری و درخواست کمک از معلم یا دوستان است.

  3. دو کلمه بگویید که صدای اول آن‌ها “مـ” باشد؟

    • مانند مدرسه و مدیر. این تمرین کمک می‌کند تا دانش‌آموزان با حروف و صداها بیشتر آشنا شوند.

  4. دو کلمه هم پایان بگویید که صدای آخر آن‌ها “س” باشد؟

    • مانند کلاس و لباس. این فعالیت تقویت مهارت‌های شنیداری و تلفظی را هدف قرار می‌دهد.

  5. کلمه‌ی “اِمام” را بخش کنید و صداهای آن را بکشید.

    • این تمرین به تقویت مهارت‌های بخش کردن و صداکشی کلمات کمک می‌کند.

اهداف درس (نگاره ی 6):

  1. آشنایی با بوستان (پارک) و قسمت‌های مختلف آن:

    • هدف این بخش این است که دانش‌آموزان با محیط پارک و اجزای مختلف آن آشنا شوند. این آشنایی می‌تواند شامل شناسایی مکان‌هایی مانند تاب، سرسره، نیمکت، الاکلنگ، درخت، چمن و… باشد.

  2. تقویت مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان:

    • از آنجا که در این درس بیشتر به ارتباط کلامی و گفت‌وگوهای گروهی پرداخته می‌شود، دانش‌آموزان فرصتی پیدا می‌کنند تا مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنند.

  3. آشنایی با مقررات عمومی در بوستان:

    • در این بخش، دانش‌آموزان با اهمیت رعایت نکات بهداشتی و زیست‌محیطی مانند مراقبت از فضای سبز و آب آشامیدنی آشنا می‌شوند.

  4. نحوه استفاده از وسایل بازی در پارک و رعایت نوبت:

    • یکی از مهارت‌های مهم در این درس، آشنایی با نحوه استفاده ایمن از وسایل بازی و همچنین رعایت نوبت است تا از وقوع حوادث جلوگیری شود.

  5. تقویت روحیه یاری‌رسانی به همسالان:

    • پارک محیطی است که کودکان می‌توانند در آن به یکدیگر کمک کنند، به‌ویژه در بازی‌های گروهی که همکاری نیاز است. این فعالیت‌ها در این درس تقویت می‌شود.

  6. توانایی رسم خطوط خمیده از چپ به راست:

    • این هدف به تقویت مهارت‌های نوشتاری و درک هندسی کودکان مربوط می‌شود.

تدریس نگاره 6 کلاس اول

7. توانایی تلفظ کلمات کلیدی:

در این بخش، دانش‌آموزان به تلفظ صحیح کلمات چمن، چای، بادکنک و دیگر واژه‌های مرتبط با پارک می‌پردازند.

8. توجه به رعایت صرفه‌جویی در اماکن عمومی:

از آنجا که پارک‌ها مکان‌های عمومی هستند، اهمیت رعایت مسائل صرفه‌جویی مانند استفاده بهینه از آب و نگهداری از منابع طبیعی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

مفاهیم، اهداف و مهارت‌های نگاره ی 6:

  1. شناخت قسمت‌های مختلف پارک:

    • دانش‌آموزان باید با قسمت‌های مختلف پارک مانند چمن، درخت‌ها، فواره‌های آب، نیمکت‌ها، تاب‌ها و سرسره‌ها آشنا شوند. این بخش به تقویت دقت مشاهده‌ای آن‌ها کمک می‌کند.

  2. توجه به تابلوهای هشداردهنده در پارک:

    • تابلوها در پارک‌ها معمولاً حاوی نکات ایمنی و هشدارهای مختلف هستند. دانش‌آموزان باید به این تابلوها توجه کنند و درک کنند که هر کدام چه نوع اطلاعاتی را به آنان می‌دهند.

  3. بیان برخی از قوانین موجود در پارک‌ها:

    • این بخش شامل آموزش قوانین اساسی است که در پارک‌ها باید رعایت شود، مانند مراقبت از گل‌ها، عدم استفاده از آب غیر شرب برای نوشیدن و رعایت نوبت در استفاده از وسایل بازی.

  4. آگاهی از استفاده صحیح از آب شرب و غیرشرب:

    • یکی از نکات مهم در پارک‌ها، آگاهی از آب شرب و آب غیر شرب است که به دانش‌آموزان یادآوری می‌کند که باید از آب آشامیدنی مخصوص استفاده کنند.

  5. گم شدن در پارک:

    • دانش‌آموزان باید بدانند که اگر در پارک گم شوند، باید به نگهبانی پارک مراجعه کنند و از مسئولین کمک بگیرند.

  6. رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل پارک:

    • آموزش به دانش‌آموزان در خصوص ایمنی استفاده از وسایل بازی و نیز مراقبت از خود و دیگران هنگام بازی ضروری است.

  7. رعایت نوبت در استفاده از وسایل بازی:

    • این امر یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش در محیط پارک است که به دانش‌آموزان می‌آموزد چگونه نوبت خود را رعایت کنند تا از مشکلات و درگیری‌ها جلوگیری شود.

  8. مراقبت از بچه‌های کوچک‌تر:

    • در هنگام بازی در پارک، مسئولیت مراقبت از کودکان کوچک‌تر نیز باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

  9. حفظ تمیزی محیط پارک:

    • دانش‌آموزان باید بدانند که نگهداری از تمیزی محیط پارک وظیفه همگان است و هر کسی باید زباله‌های خود را در سطل‌های مخصوص بریزد.

  10. پارک، محیطی برای ورزش، تندرستی و نشاط:

  • پارک به عنوان مکانی برای ورزش و سلامتی مورد تأکید قرار می‌گیرد. دانش‌آموزان باید بدانند که پارک می‌تواند فضایی برای ورزش‌های گروهی، دوچرخه‌سواری و استراحت باشد.

  1. مراقبت از چمن‌ها و گل‌کاری‌ها:

  • یکی دیگر از نکات مهم در این درس، مراقبت از چمن‌ها و گل‌کاری‌ها در پارک است.

  1. توجه به توصیه‌های مسئولین پارک:

  • دانش‌آموزان باید توصیه‌های مسئولین پارک از جمله مدیر، نگهبان و باغبان را جدی بگیرند و به آن‌ها توجه کنند.

  1. شناسایی مکان‌های آب شرب در پارک:

  • آگاهی از مکان‌های مخصوص آب شرب به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در صورت نیاز به نوشیدن آب، از منابع سالم استفاده کنند.

  1. رعایت حال خانواده‌هایی که در پارک استراحت می‌کنند:

  • این آموزش شامل رعایت آرامش و عدم مزاحمت برای خانواده‌ها است که در حال استراحت هستند.

  1. فعال بودن در بازی‌های گروهی:

  • تقویت روحیه‌ی همکاری و مشارکت در بازی‌های گروهی از اهداف این بخش است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بهتر با یکدیگر تعامل کنند.

آموزش نگاره 6

تدریس و آموزش نگاره 6 کلاس اول:

برای تدریس این درس، بهترین روش این است که دانش‌آموزان به طور عملی با فضای پارک آشنا شوند. بازدید از پارک و انجام فعالیت‌های گروهی و آموزشی در محیط پارک می‌تواند بسیار مفید باشد. در این بازدید، از دانش‌آموزان خواسته می‌شود تا نکات مختلف را شناسایی کرده و آن‌ها را با گروه خود به اشتراک بگذارند.

  1. دانش‌آموزان در گروه‌های مختلف با یکدیگر درباره‌ی آنچه که در پارک مشاهده می‌کنند، گفت‌وگو می‌کنند.

  2. نمایندگان گروه‌ها باید نظرات و مشاهدات خود را به دیگران انتقال دهند.

  3. معلم باید دقت کند که دانش‌آموزان در بیان کلمات به تلفظ صحیح آن‌ها توجه داشته باشند.

سوالات برای تدریس نگاره ی 6:

  1. نام این مکان چیست؟ (پارک)

  2. در پارک چه چیزهایی می‌بینید؟ (تاب، سرسره، نیمکت، الاکلنگ، درخت، چمن، حوض و فواره و…)

  3. پارک محل انجام چه کارهایی است؟ (بازی و تفریح کودکان، استراحت خانواده‌ها، ورزش و تندرستی)

  4. چه نکاتی را باید در استفاده از پارک رعایت کنیم؟ (مراقبت از وسایل، نگهداری تمیزی، رعایت نوبت در بازی‌ها)

  5. چگونه می‌توان از تابلوهای پارک اطلاع کسب کرد؟ (کمک گرفتن از والدین یا مسئولین پارک)

  6. اگر گم شوید چه باید بکنید؟ (مراجعه به نگهبانی پارک)

  7. چگونه می‌توانید به دیگران در پارک کمک کنید؟ (کمک به دوستان، راهنمایی مکان‌های آب‌خوری)

  8. در پارک باید چه رفتارهایی را رعایت کرد؟ (رعایت آرامش، پرهیز از مزاحمت برای دیگران)

سوالات متداول:

  1. چرا باید در پارک وسایل بازی را مراقبت کنیم؟

    • زیرا اگر وسایل خراب شوند، دیگران نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

  2. اگر تابلوها در پارک به زبان‌های مختلف باشند، چه باید کرد؟

    • از کمک والدین یا مسئولین پارک برای درک تابلوها استفاده کنید.

  3. چرا رعایت نوبت در استفاده از وسایل بازی مهم است؟

    • چون رعایت نوبت باعث می‌شود همه بتوانند به نوبت از وسایل استفاده کنند و از حوادث جلوگیری شود.

  4. چرا باید در پارک به تمیزی محیط توجه کنیم؟

    • برای حفظ زیبایی و نظافت محیط، جلوگیری از آلودگی و حفظ سلامتی خود و دیگران.

  5. اگر در پارک چیزی گم کنیم، چه باید کرد؟

    • به نگهبانی پارک مراجعه کرده و گزارش دهید تا شیء گم‌شده پیدا شود.

آزمون:

  1. چند تا از قسمت‌های مختلف پارک را نام ببرید.

  2. چه نکاتی را باید در هنگام بازی در پارک رعایت کنید؟

  3. چه کار کنید اگر در پارک گم شدید؟

  4. نام برخی از وسایل بازی در پارک را بنویسید.

  5. چرا باید از تابلوهای پارک پیروی کنیم؟

برای دانلود رایگان کاربرگ های نگاره 6 کلاس اول روی لینک های زیر کلیک کنید: