وبلاگ

در این مطلب از سایت دکتر سمیه روحی آموزش نگاره 4 کلاس اول توضیح داده می شود. درس جدید ما تحت عنوان “به مدرسه رسیدیم” آغاز میشود. این درس برای آشنایی کودکان با فضای مدرسه، محیط و کارهای روزمرهای که در آنجا انجام میدهند، طراحی شده است. پیش از شروع درس جدید، ابتدا ارزیابی از درس گذشته (نگاره 3) خواهیم داشت. این ارزیابی میتواند شامل سوالات مختلفی مانند تصویرخوانی، شناسایی کلمات همآغاز و همپایان، یا پرسشهایی درباره فعالیتهای مختلف در درس گذشته باشد. چند نمونه از این سوالات عبارتند از:
رنگهای پرچم ایران چیست؟
به چه مکانی بازار میگویند؟
وقتی چراغ راهنمایی قرمز است، چه معنایی دارد؟
وظایف مامور راهنمایی و رانندگی چیست؟
تدریس و آموزش نگاره 4 کلاس اول:
چون تدریس ما به صورت آنلاین است و کودک شما هنوز به طور کامل وارد فضای مدرسه نشده، ممکن است تدریس این نگاره چالشهایی به همراه داشته باشد. اما اگر کودک شما تجربه حضور در مهدکودک را داشته باشد، این مشکل کمتر خواهد بود. هدف اصلی این تدریس آشنایی کودک با مدرسه و محیط آن، از جمله حیاط مدرسه، ناظم و مقررات مدرسه است.
در این مرحله، میخواهیم از کودک بپرسیم که درباره مدرسه چه تصوری دارد. مثلا:
“چه تصوری از مدرسه داری؟”
“مدرسه به نظر تو چگونه جایی است؟”
“چه چیزهایی در مدرسه وجود دارد؟”
مثالهایی مانند: “مدرسه کلاس دارد، در کلاس میز و نیمکت هست، بچهها در کلاس مینشینند و معلم به آنها درس میدهد. بعد از درس، زنگ تفریح میشود و همه در حیاط بازی میکنند.”
شما میتوانید از کودک بخواهید توضیحات بیشتری بدهد، مثلاً بپرسید: “آیا حیاط مدرسه وسایل بازی هم دارد؟” یا “اگر تشنه شدی، چه میکنی؟”
هدف این است که کودک با استفاده از سوالات مختلف به جزئیات بیشتری از فضای مدرسه پی ببرد.

نمایش تصویر و پرسشها:
حالا که تصویری از مدرسه را به کودک نشان دادهایم، باید از او سوالاتی بپرسیم تا توانایی او در شناسایی اجزای مختلف مدرسه سنجیده شود. برخی از سوالات عبارتند از:
“در این تصویر چه میبینی؟” (مدیر، درخت، پرچم، آبخوری و…)
“در حیاط مدرسه چه کارهایی انجام میدهند؟” (بازی میکنند، آب میخورند و…)
“چند درخت در حیاط مدرسه هست؟” (دو درخت)
“بعد از بازی باید چه کنیم؟” (دست و صورت خود را بشوییم)
“آیا میتوانیم از وسایل دوستانمان برای خوردن آب یا خشک کردن دست استفاده کنیم؟” (نه، باید از وسایل خود استفاده کنیم)
این سوالات به کودک کمک میکند تا اطلاعات خود را درباره محیط مدرسه افزایش دهد.
تصاویر و واژهها:
در این بخش، کودک باید نام تصاویر موجود در نگاره را شناسایی کند. این تصاویر میتوانند شامل مدرسه، مدیر، آب، کلاس و کتاب باشند. هدف این قسمت آموزش تصویرخوانی است، نه کلمهخوانی. کودک در هنگام مشاهده تصویر، ناخودآگاه نام آن را به خاطر میآورد و این به تقویت دایره واژگانی او کمک میکند.
تمرینهای همآغاز و همپایان:
در این مرحله، کودک با کلمات همآغاز و همپایان آشنا میشود. بهطور مثال:
کلمات همآغاز: “آب” و “آبی”، “کتاب” و “کلاس”، “مدیر” و “مدرسه”
کلمات همپایان: “آب” و “کتاب”
این تمرین به کودک کمک میکند تا با مفهوم واژگان مشابه و صدای آنها آشنا شود.
فعالیتهای تصویری:
در این بخش، از کودک خواسته میشود تا در مورد هر تصویر صحبت کند و داستانهای کوتاهی بسازد. بهعنوان مثال:
تصویر 1: دانشآموزی زباله را در سطل میریزد (آموزش بهداشت)
تصویر 2: معلم با دانشآموزان خداحافظی میکند (آموزش مهارتهای اجتماعی)
تصویر 3: دانشآموزان هنگام رفتن از مدرسه از ناظم خداحافظی میکنند (آموزش مهارتهای اجتماعی)
تصویر 4: دانشآموزان هنگام خروج از مدرسه از یکدیگر خداحافظی میکنند (آموزش مهارتهای اجتماعی)
جمعبندی و تقویت مهارتهای اجتماعی:
در پایان درس، تأکید میکنیم که ادب و احترام در مدرسه بسیار مهم است. از کودک خواسته میشود تا با توجه به تصاویر، داستانی کوتاه بسازد و آن را در چهار مرحله بیان کند.
تمرین «گوش کن و بگو»:
هدف این تمرین تقویت مهارتهای شنیداری و بیان شفاهی است. همچنین، تمرین کلمات همآغاز و همپایان از طریق تصاویر مختلف نگاره صورت میگیرد. بهطور مثال:
کلمات همآغاز: “آزاده” و “آبی”، “کیف” و “کتاب”
کلمات همپایان: “سوت” و “درخت”، “کتاب” و “آب”
پرسشهای پیشنهادی:
در این بخش، به کودک سوالاتی درباره تصاویر مختلف نگاره میدهیم تا دایره واژگانیاش تقویت شود:
پرچم ایران چه رنگهایی دارد؟
دانشآموز با چه چیزی آب میخورد؟
بچهها در حیاط مدرسه چه کارهایی انجام میدهند؟
تمرین “بگرد و پیدا کن”:
در این تمرین، والدین از کودک میخواهند تا کلمات مختلفی که گفته میشود را پیدا و نشان دهد. این کلمات شامل: کلاس، لیوان، توپ، مدیر، کتاب و آبی است.
📚 دانلود کاربرگهای نگارهٔ ۴ (به مدرسه رسیدیم)
سه نسخهٔ متفاوت از کاربرگ نگارهٔ ۴ فارسی پایهٔ اول را میتوانید رایگان دانلود کنید: