وبلاگ

در این آموزش یعنی آموزش نگاره 2، همانطور که در آموزش نگاره 1 بیان کردیم، باید به نکاتی نظیر گروهبندی، شیوه پرسشگری و نحوه پاسخدهی توجه شود. این نکات باید در تمام نگارهها رعایت گردد.
الف – گروهبندی
ب – ارائه تصویر نگاره 2
ج – سوالات
-
تصویر چه زمانی از روز را نشان میدهد؟ (چطور متوجه شدید؟)
صبح زود است. چون آزاده در حال رفتن به مدرسه است و پدر هم به سر کار میرود. -
آزاده قبل از مدرسه چه کارهایی باید انجام دهد؟
-
آماده کردن وسایل مدرسه قبل از خواب، تا صبح با اشتباه کتاب و دفتر نگیرد.
-
شستن جورابها شب قبل از خواب.
-
خواندن دعا قبل از خواب.
-
بوسیدن صورت پدر و مادر و خوابیدن به موقع.
-
بیدار شدن زود از خواب.
-
مرتب کردن رختخواب.
-
شستن دست و صورت، ورزش کردن، مسواک زدن.
-
پس از صبحانه، سپاسگزاری از خدا و سلام کردن به پدر و مادر.
-
-
چه وسایلی بر سر سفره صبحانه قرار میگیرد؟
فنجان، نعلبکی، کارد، قاشق، قوری، کتری و… -
مواد خوراکی که در صبحانه استفاده میشود چیست؟
نان، پنیر، کره، مربا، عسل، شکر، چای و… -
وسایل لازم برای آماده شدن و رفتن به مدرسه چیست؟
روپوش، کیف، کفش، جوراب، شلوار. -
نام وسایل پاکیزگی سر و صورت چیست؟
مسواک، خمیر دندان، صابون، شانه، برس و… -
آشنایی کودک با وسایل منزل و نحوه استفاده از آنها:
-
انجام وظایفی مانند آب دادن به گلها و پیشگیری از آلودگی وسایل خانه.
-
آشنایی با استفاده درست از تلویزیون، ضبط صوت، رادیو.
-
آشنایی با ساعت و استفاده از وسایل شخصی مثل چتر و حوله.
-
استفاده بهینه از وسایل روشنایی و صرفهجویی در مصرف آنها.
-
تشویق به کتابخوانی و مرتب نگه داشتن کتابها.
-
پوشیدن لباس مناسب فصل.
-
-
در این درس، آشنایی با اشکال هندسی و مفاهیم موقعیتسنجی:
آموختن مفاهیمی چون “اینجا، آنجا، کنار، قبل از، بعد از، بالا، پایین، بلندتر، نزدیکتر” مد نظر است. -
آزاده کجا ایستاده است؟
آزاده کنار پدر ایستاده است. -
چه کسی کنار پنجره ایستاده است؟
مادر کنار پنجره ایستاده است. -
قد آزاده بلندتر است یا امین؟
قد امین بلندتر است. -
صحبت درباره رنگها و نام رنگها:
-
مانتو مادر چه رنگی است؟
-
چه کسی لباس قهوهای پوشیده است؟
-
-
صحبت در مورد آداب معاشرت و احترام به بزرگترها:
-
وقتی با دوست خود مواجه میشوید، ابتدا چه میکنید؟
-
آیا امین به پدر و برادرش سلام میکند؟
-
شما وقتی پدر از سر کار میآید، چه کار میکنید؟
-
مطابقت تصویر با واژهها و تقویت مهارتهای شفاهی:
هدف اصلی در این بخش، آشنایی با تطابق تصاویر و واژهها و رفع مشکلات تلفظی است. معلم باید دقت کند که بر واژههای زیر تصاویر تأکید نکند، چرا که دانشآموز بهطور ناخودآگاه ارتباطی بین تصویر و واژهها برقرار میکند.
ببین و بگو:
در این تمرین، کودک باید تصاویر مرتبط را شناسایی کرده و ارتباط آنها را کشف کند. همچنین در این فرآیند، تلفظ کلمات نیز اهمیت دارد و معلم باید در صورت نیاز اشتباهات تلفظی را اصلاح کند.
گوش کن و بگو:
هدف این بخش تقویت توجه به جزئیات، درک تصاویر، تمرکز حواس، جملهسازی و تقویت حافظه است.
سوالات این بخش میتواند شامل موارد زیر باشد:
-
اسم چند چیز را در تصویر بگو.
(بابا، مادر، آزاده، امین، کیف، کتاب، پنجره، کفش، جوراب و…) -
هر کدام از اعضای خانواده در حال انجام چه کاری هستند؟
الف- پدر منتظر آزاده است.
ب- پدر برای رساندن آزاده به مدرسه آماده میشود.
ج- آزاده برای رفتن به مدرسه آماده میشود.
د- امین در حال تماشای آنها است.
سوالات اضافی:
3. جوراب امین چه رنگی است؟
توجه به رنگ جورابها و وضعیت بهداشتی آنها نیز مهم است.
-
مادر کجا ایستاده است؟
مادر کنار در، روی فرش، یا کنار دیوار ایستاده است. -
تلویزیون کجاست؟
تلویزیون در سمت چپ یا راست اتاق، روی میز تلویزیون یا بالای رادیو قرار دارد.
ارزشیابی از نگاره ی ۲
همان طور که گفتیم یکی از مهم ترین اهداف تدریس نگاره ها(صوت آموزی) است که از نگاره ی 2 آغاز می شود.
در نگاره ی 2 دیدیم که کلمه های ( آب , آزاده ) و ( کیف , کتاب , کفش ) باهم هم آغاز هستند.
توجه داشته باشید تا پایان نگاره ها فرزندتان باید کلمه هایی که هم آغاز و هم پایان هستند را تشخیص دهد .وصداهای یک کلمه را بشناسد و در تلفظ آن اشکالی نداشته باشد.
چون صوت آموزی مقدمه ی تدریس نشانه های فارسی ( حروف الفبا ) می باشد.
والدین : کجای صدای ( آب و آزاده ) مثل هم است؟
کودک : صدای اول آن ها مثل هم است.
والدین :می تونی بگی صدای اول آن ها چی بود؟
کودک : صدای (آ)
والدین : در آخر کلمه های ( آب, جوراب, کتاب ) چه صدایی می شنوی؟
کودک : صدای ( ب)
شما والدین گرامی می توانید با کلمه هایی ساده, اینچنین با کودکتان تمرین کنید.
حال اگر کودکی بود که قدری در تشخیص وگفتن صدای ابتدا و آخر کلمه ها کند هست. شما می تواند برای کودکتان صدای اول یا صدای آخر کلمه ها را کشیده تر وبلند تر ادا کنید تا کودک صدای مورد نظر را سریع تر تشخیص بدهد.مثلا وقتی می خواهید از او سوال کنید صدای اول ( مدرسه, مدیر )چیست ؟ می توانید ( م ) که صدای اول آن هاست را کمی برجسته تر و کشیده تر بیان کنید .
والدین گرامی خوب توجه کنید که:
از نگاره سوم به بعد واژه های ارائه شده در پایین تصویر نگاره دوبه دو بایکدیگر هم آغاز یاهم پایان هستند.وکودکان شما موظف هستند صوت های اول یا پایان کلمه ها راتشخیص دهند ویاد بگیرندوهمچنین نمونه هایی راهم مثال بزنند.
برای مثال با نشان دادن تصاویر پایین نگاره ها از کودک خواسته می شود که بگوید ،اول کدامیک از دو تصویر شبیه هم است؟
یا اول این دو تصویر چه صدایی را می شنوی؟
کودک پاسخ می دهد : اول « آب » و« آزاده » مثل هم است چون اول هر دوی آنها صدای « آ » می شنوم.
برای درک عمیق تر ازکودک خواسته می شود که نمونه هایی دیگر رامثال بزند یا به عنوان تکلیف تصاویری نشان دهدکه اول آنها « آ » باشد مثل:
( آتش ، آهو ، آدم …..)
شعر آموزش نگاره ۱ کلاس اول