آموزش نگاره ۱ کلاس اول + شعر
آموزش نگاره ۱ کلاس اول

تدریس نگاره 1

جلسه اول آموزش نگاره ۱ کلاس اول

در جلسه جلسه اول آموزش نگاره ۱ کلاس اول ابتدا دانش‌آموزان در گروه‌هایی قرار می‌گیرند تا درباره تصویر نگاره 1 تفکر کنند. هر گروه به‌طور مستقل، آنچه را که در تصویر مشاهده می‌کنند، با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و به بحث می‌پردازند. سپس یکی از اعضای گروه یا همه‌ی آنها به‌صورت جمعی مطالبی را که در تصویر مشاهده کرده‌اند، بیان می‌کنند. معلم نیز با توجه به اهداف تدریس، دانش‌آموزان را هدایت کرده و در صورت نیاز، اصلاحات تلفظی را انجام می‌دهد.

هدف این است که کودک از طریق پرسش و پاسخ، به درک بهتری از تصویر و مفاهیم آن برسد. در این فرایند، معلم ابتدا سؤالاتی را به‌صورت جمله مطرح می‌کند و از دانش‌آموزان می‌خواهد که پاسخ‌های کوتاه بدهند. پس از این مرحله، دانش‌آموزان باید پاسخ‌ها را به‌صورت جملات کامل ارائه دهند. نکته‌ی اصلی این است که تعامل در کلاس به‌طور فعال و شاداب ادامه یابد.

سؤالات پیشنهادی:

در تصویر چه چیزهایی می‌بینید؟
به‌عنوان مثال، پدر، مادر، امین، آزاده، تلویزیون، ساعت، ضبط صوت، کتاب، پنجره، میز عسلی، گلدان، مبل و…

به افرادی که در کنار هم زندگی می‌کنند و روابط خانوادگی دارند، چه می‌گویند؟
خانواده

یک خانواده معمولاً از چه اعضایی تشکیل می‌شود؟
پدر، مادر، برادر و خواهرها

افراد فامیل یا اقوام نزدیک مانند پدربزرگ و مادربزرگ چه نامیده می‌شوند؟
اقوام یا قوم و خویش

یک خانه شامل چه بخش‌هایی است؟
اتاق نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه، حیاط، دیوار، در، نرده، باغچه، سقف، پنجره، اتاق خواب و…

معمولاً چه وسایلی در خانه‌ها یافت می‌شود؟
میز، صندلی، مبل، تلویزیون، گلدان، آینه، ساعت، پرده، پشتی، فرش، قالی، میوه، کارد و چنگال و…

در این تصویر، چه چیزهایی به رنگ صورتی هستند؟
پرده و مانتو مادر به رنگ صورتی است.

نکته:
در این مرحله، می‌توان از مفاهیمی مانند «چپ»، «راست»، «بالا»، «پایین»، «داخل»، «زیر» و «روی» استفاده کرد. همچنین صفاتی مانند «پر»، «خالی»، «کم»، «زیاد» و «بیشتر» نیز می‌تواند به‌طور ضمنی در سؤالات گنجانده شود.

در قفسه چه چیزی قرار دارد؟
کتاب، ضبط صوت، کاغذ و…

روی فرش چه چیزهایی قرار دارد؟
مبل، میز، آزاده، مادر، امین، پدر و…

تلویزیون در کدام سمت تصویر قرار دارد؟
تلویزیون در سمت چپ تصویر قرار دارد.

ظرف میوه پر است یا خالی؟
ظرف میوه پر است، یعنی پر از میوه.

هریک از اعضای خانواده چه فعالیتی انجام می‌دهند؟

پدر کتاب می‌خواند.

امین به قصه گوش می‌دهد.

آزاده از مادر سؤال می‌کند.

پرسش‌های تفکری بیشتر:

آیا شما دوست دارید که کسی برایتان قصه بگوید؟

به نظر شما چه کسی می‌تواند بهترین قصه‌گو باشد؟

شما چه نوع قصه‌هایی را بیشتر دوست دارید؟

وظایف پدر، مادر و بچه‌ها:
سپس معلم به وظایف مختلف اعضای خانواده می‌پردازد، به‌طور مثال، پدر باید در بیرون از خانه کار کند، خریدهای ضروری را انجام دهد و خانواده را به پارک یا مسافرت ببرد. از طرفی مادر هم وظایف دیگری دارد که به‌طور مشابه می‌تواند مورد بحث قرار گیرد.

توجه به روابط خانوادگی:
در هنگام صحبت از خانواده، معلم باید به روابط محبت‌آمیز، صمیمی و مسئولیت‌پذیری میان اعضای خانواده تأکید کند.

مطابقت تصویر با واژه و بیان شفاهی

هدف این بخش، تطابق تصاویر با واژه‌ها به‌صورت غیرمستقیم، اصلاح تلفظ‌ها و تقویت بیان شفاهی و تصویری است. معلم باید حواسش باشد که هرگز روی واژه‌های کوچک زیر تصاویر تأکید نکند، چون دانش‌آموزان به‌طور ناخودآگاه بین تصویر و متن ارتباط برقرار خواهند کرد.

ببین و بگو:
معلم تصویرها را از راست به چپ به دانش‌آموزان نشان می‌دهد و به آنها یادآوری می‌کند که نوشتن و خواندن از راست به چپ است. در گروه‌ها، دانش‌آموزان ابتدا تصویر را بررسی کرده و درباره آن گفت‌وگو می‌کنند.

سؤالات نمونه برای این بخش:

تصویر 1:

اسم پسر در تصویر چیست؟
اسم پسر امین است.

امین چه کاری می‌کند؟
او در حال بازی کردن است.

شما چه بازی‌هایی را دوست دارید؟

تصویر 2:

این تصویر چه فعالیتی را نشان می‌دهد؟
مادر در حال خواندن کتاب برای بچه‌ها است.

شما دوست دارید چه کسی برای شما قصه بگوید؟

چه نوع قصه‌هایی را بیشتر می‌پسندید؟

تصویر 3:

پدر چه کاری می‌کند؟
پدر با فرزندانش در حال بازی کردن است.

وسایل بازی آن‌ها چیست؟

شما با پدر چه بازی‌هایی می‌کنید؟

تصویر 4:

آزاده مشغول به چه کاری است؟
او در حال نقاشی کشیدن است.

شما چه نقاشی‌هایی می‌کشید؟

در نقاشی‌های خود از چه رنگ‌هایی بیشتر استفاده می‌کنید؟

گوش کن و بگو:
در این بخش هدف اصلی تقویت حافظه و توانایی ساخت جملات است. معلم باید از دانش‌آموزان بخواهد که درباره تصاویر با جزئیات بیشتر صحبت کنند.

سؤالات نمونه:

در تصویر چه چیزهایی می‌بینید؟
پدر، مادر، خواهر، برادر، آزاده، امین، کتابخانه، فرش، مبل، رادیو، تلویزیون، پنجره، تابلو، میوه و…

هریک از اعضای خانواده چه کارهایی انجام می‌دهند؟

پدر برای امین کتاب می‌خواند.

امین به قصه گوش می‌دهد.

آزاده از مادر سؤال می‌کند.

این سوالات به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با وظایف هر عضو خانواده آشنا شوند و مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنند.

شعر آموزش نگاره ۱ کلاس اول

شعر آموزش نگاره1

دانلود فایل و ابزارهای موردنیاز

دانلود تکالیف نگاره ۱

دانلود zip

دانلود کاردستی نگاره ۱

دانلود zip

دانلود پکیج کاربرگ نگاره‌ها

دانلود PDF

کتاب آموزش نگاره‌ها

مشاهده محصول